DTM

Esteban Muth kan zich goed meten in ijzersterk 2022 DTM-veld: "Dit weekend tot in het detail analyseren"

Uitgegeven door Deni Volkers • 2 mei 2022 16:00

De DTM 2022 ging dit weekend in Portimão, in het zuiden van Portugal, van start. Voor Esteban Muth was het een ontdekkingstocht, met een nieuwe BMW M4 GT3, het nieuwe team Walkenhorst Motorsport en een nieuw circuit. Esteban Muth gaf heel het weekend blijk van een constante progressie. Hij werd tweemaal veertiende en zo weet de Belg dat het potentieel er is om bij de volgende wedstrijden voor de punten te vechten.

Esteban Muth­

Met 29 auto's op de startgrid en een deelnemerslijst vol grote namen ziet de 2022 DTM er dit seizoen bijzonder indrukwekkend uit. Niet onder de indruk van de CV's van zijn rivalen, heeft Esteban Muth zijn plaats in het veld al opgeëist. Nadat hij vorig jaar met vlag en wimpel slaagde voor zijn toelatingsexamen, kreeg de 20-jarige Brusselaar het vertrouwen van BMW M Motorsport en het Walkenhorst Motorsport-team om een van de vier ingeschreven BMW M4 GT3 te besturen.

“Deze BMW M4 GT3 is een gloednieuwe wagen”, aldus de jonge Belg. “Logisch, we zitten nog in een leerfase en dat geldt des te meer voor mij. Afgezien van de officiële DTM-tests, heb ik voor het seizoen nog niet de kans gehad om met de auto te rijden. Bovendien ben ik nieuw bij het Walkenhorst Motorsport-team en was dit mijn eerste keer op het circuit van Portimão. Dus ik wist dat het een grote uitdaging zou zijn om aan het kampioenschap te beginnen...”

Gedurende het hele weekend, bleef Esteban Muth progressie maken. “Het moet gezegd dat de eerste kwalificatiesessie slecht verliep, met slechts een 28ste startplaats”, gaf hij eerlijk toe. “Maar ik wist waarom. Tijdens de race was het tempo al veel beter en dankzij een aantal inhaalmanoeuvres en een paar racefeiten kon ik opklimmen naar de veertiende plaats.”

De man die in de paddock bekend staat als ‘The Overtaker’ bevestigde daarmee zijn reputatie. De volgende dag boekte hij aanzienlijke vooruitgang met een zestiende plaats op de startgrid.“Ik werd echter in de eerste ronde aangetikt en verloor een paar plaatsen”, doet hij het verhaal van de race. “Maar ik was in staat om terug te klimmen naar de veertiende plaats. Waar ik het meest verheugd over ben, is dat mijn tempo veel beter was dan de dag ervoor. In de race zat ik gemiddeld zo'n twee tienden van een seconde van de tijden van mijn teamgenoot Marco Wittmann, die één van de sterren van het kampioenschap is en die actief betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de auto. Zowel het team als ik waren blij met mijn vooruitgang. Nu zullen we dit weekend tot in het detail analyseren, zodat we sterker terug kunnen komen voor de volgende meeting. Ook al is het DTM-veld in heel lange tijd niet zo sterk geweest, mijn doel is duidelijk om zo snel mogelijk in de top-10 te plaats te vatten!”

De Lausitzring, een circuit dat wordt gekenmerkt door zijn indrukwekkende banking, wordt de plaats van afspraak van de tweede van de acht afspraken tijdens dit DTM-seizoen. Vorig jaar eindigde Esteban er in de top vijf van de kwalificatie en scoorde hij er punten voor het kampioenschap. Dat zal zijn doel weer zijn van 20 tot 22 mei!

BMW

BMW

BMW

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS