Formule 1

Eindelijk weer achter het stuur van een raceauto, Nico Rosberg in zijn element: "De tractie, de acceleratie, de downforce..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 oktober 2020 09:23 • Print artikel

Een zeer speciale gast nam onlangs op de Nürburgring plaats achter het stuur van de volledig elektrische Volkswagen ID.R raceauto. Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016, stuurde de 500 kW (680 pk) sterke elektrische racer over het Grand Prix-circuit in de Duitse Eifel. Sinds zijn vertrek uit de Formule 1 investeert Rosberg in e-mobility en andere duurzame concepten op het gebied van mobiliteit. Zo richtte hij onder meer het Greentech Festival op, een evenement dat geheel is geënt op duurzaamheid.

Special guest Nico Rosberg Volkswagen ID.R racecar Formula 1 World Champion 2016

Op de Nürburgring nam de voormalig F1-kampioen voor het eerst het stuur van de Volkswagen ID.R in handen, in zijn andere rol als autotester en influencer. De 35-jarige Rosberg verklaarde na via zijn social-mediakanalen dat de prestaties van de ID.R vergelijkbaar zijn met die van een Formule 1-auto.

Volkswagen ID.R raceauto, Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016

F1 Wereldkampioen terug in zijn element! De weergoden waren de voormalig F1 Wereldkampioen op de Nürburgring niet gunstig gezind. Toch had Rosberg ondanks de regen, wind en temperaturen onder de 10o Celsius een lach op zijn gezicht toen hij in de ID.R klom.

Volkswagen ID.R raceauto, Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016

“Het was al even geleden dat ik met een raceauto in de regen reed, maar ik voelde me in de ID.R meteen als een vis in het water. Het is een fantastische auto om te rijden,” verklaarde Rosberg – die tijdens zijn F1-carrière 23 Grand Prix-overwinningen bij elkaar reed - na afloop van de test. “De tractie, de acceleratie, de downforce... het voelde allemaal heel vertrouwd. Complimenten aan de engineers van Volkswagen, die met de ID.R belangrijk pionierend werk hebben verzet op het gebied van elektromobiliteit. Het is de taak van de autosport om mobiliteit als geheel te veranderen. De sport moet als test- en ontwikkelingsplatform fungeren om nieuwe technologieën naar het productiestadium te brengen. En dat is precies wat er met de ID.R en ID.3 gebeurt,” zei Rosberg.

Volkswagen ID.R raceauto, Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016

ID.R als technologieplatform voor ID. Family. Ondertussen zit Volkswagen Motorsport niet stil als het gaat om de ID.R. De elektrische raceauto is momenteel vijfvoudig recordhouder. Naast recordtijden op de Pikes Peak heuvelklim in Colorado, op Goodwood en op de Tianmen bergweg in China, is de ID.R in Duitsland tevens rondenrecordhouder voor elektrische auto’s op de Nürburgring-Nordschleife en het Bilster Berg-circuit.

Volkswagen ID.R raceauto, Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016

De bevindingen tijdens de tests en recordpogingen worden door Volkswagen geïntegreerd in de productie-ontwikkeling van de volledig elektrische ID. Family, met de compacte ID.3 (zie VIDEO) die al op de weg is te zien, en de ID.4 die inmiddels bestelbaar is. Het doel van Volkswagen is om tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen te introduceren.

Special guest Nico Rosberg Volkswagen ID.R racecar Formula 1 World Champion 2016


Geniet van leuke filmpjes over de F1, autosport en karting! Bezoek ook eens het RaceXpress YouTube-kanaal en abonneer je!



Sinds zijn vertrek uit de Formule 1 investeert Nico Rosberg in e-mobility

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS