DTM

Eensgezindheid onder de DTM-coureurs: "De DTM staat een extreem spannend seizoen te wachten"

Uitgegeven door Peter Vader • 14 maart 2022 09:31

MüNCHEN - De DTM gaat een buitengewoon seizoen tegemoet. Aanzienlijk meer coureurs dan vorig jaar en nog meer teams dan in 2021. De DTM begint met een groot deelnemersveld dat zal acteren in zestien sprintraces. Titelverdediger Maximilian Götz (GER), Lamborghini-coureur Mirko Bortolotti (ITA), Team ABT Sportsline-nieuwkomer Ricardo Feller (SUI), BMW-fabriekscoureur Sheldon van der Linde (RSA), DTM Trophy-nieuwkomer Louis Henkefend (GER) en Timo Bernhard, Team Directeur van Team75 Motorsport, zijn enthousiast over hun verwachtingen voor het nieuwe seizoen. Over één ding was iedereen het eens: de DTM staat weer een extreem spannend seizoen te wachten!

veelbelovend grote DTM- grid
Aanzienlijk meer coureurs dan vorig jaar en met nog meer deelnemende teams, de DTM gaat het DTM seizoen 2022 in met een veelbelovend grote grid

Zwaar seizoen
"Het wordt een zwaar seizoen", weten de coureurs, gezien het eersteklas coureursveld. "Er zijn zoveel nieuwe en grote namen in het veld, een geweldige mix", zei titelverdediger Maximilian Götz (GER). "Het is een voorrecht om met startnummer één te rijden en ik wil van elke ronde genieten, maar het komt al verdomd dichtbij." 5 april is de datum voor de eerste officiële DTM-test in Hockenheim, een dag eerder, op 4 april, is de DTM Trophy al aan het testen.

SSR-Performance-Porsche-DTM-2022

Porsche nu ook deelnemer
Voor het eerst in de lange geschiedenis van de traditionele serie gaat Porsche de DTM-titelstrijd aan. "De DTM is een zeer aantrekkelijk platform", zei teambaas Timo Bernhard, die samen met fabriekscoureur Thomas Preining (AUT) in een Porsche rijdt, op de persconferentie. “Porsche nam voor het laatst in de jaren zeventig deel aan het Duitse racekampioenschap, toen nog DRM genaamd. Nu beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in de DTM en willen we voortbouwen op de successen van de DRM. Voor ons als team was het tijd voor het volgende niveau.” De DTM betekent ook het volgende niveau voor Ricardo Feller, die promoveert naar de DTM als Duits GT-kampioen. "De DTM was altijd mijn doel, en met mijn titeloverwinning in de GT Masters vorig jaar opende ik de deur, nu hoop ik dat ik naam kan maken in de DTM", zei Feller, die zijn debuut maakte op het circuit van Imola tijdens de ABT Audi-tests. "Nico Müller is mijn idool en Rolf Ineichen kent me al sinds mijn geboorte", zegt Feller, terwijl hij voor het eerst uitkijkt naar het officieuze Zwitserse kampioenschap met drie ‘zuidelijken’ in de DTM, evenals zijn sterke teamgenoten Kelvin van der Linde en René Rast.

Mirko_Bortolotti_ITA_Lamborghini_T3_Motorsport
Mirko Bortolotti onderweg op het TT circuit Assen onderweg naar P2 met de Lamborghini

Bortolotti in de aanval
Mirko Bortolotti is iemand die in het nieuwe seizoen Götz wil aanvallen. Vorig jaar bij een gaststart in Assen liet de Italiaan, die zal starten voor het Grasser Racing Team, met zijn tweede plaats zien dat hij een kracht is om rekening mee te houden. Geen wonder dat hij de eerste oorlogsverklaring van het jaar aflegde: "We komen niet alleen om daar te zijn, maar ook om succesvol te zijn. Als professional is je doel altijd om te rijden voor overwinningen en titels. Ik weet zeker dat we het pakket ervoor hebben, maar het wordt een zwaar en lang seizoen. Het is geweldig hoe de DTM zich ontwikkelt. De concurrentie wordt superzwaar. Na mijn gaststart in Assen, is het cool dat ik daar ben", zegt Lamborghini-fabriekscoureur Mirko Bortolotti (ITA), die ex-DTM/ITC-kampioen Manuel Reuter verwelkomt als sportdirecteur en hem omschrijft als een echte aanwinst voor zijn Grasser Racing-team. “We hebben veel werk voor de boeg, maar we hebben een heel goed pakket en dus de beste voorwaarden om succesvol te zijn. Uiteindelijk willen we winnen."

First_look_Nr31


"Nog veel te leren"
De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen zijn voor coureurs en teams al lang in volle gang. Voor Sheldon van der Linde (RSA) betekent dit vooral: “We hebben nog veel te leren met de nieuwe BMW M4 en we moeten de auto nog verder ontwikkelen. We moeten realistisch zijn”, zegt de broer van Kelvin van der Linde van het Audi ABT-team, die vorig jaar als derde eindigde in het kampioenschap. Sheldon van der Linde ziet veranderingen in de regelgeving als positief. "Een nieuwe set banden op vrijdag helpt ons veel, maar het is ook goed voor de fans als we meer ronden rijden", zei de Zuid-Afrikaan, eraan toevoegend: "Het is gek voor mij, zoals Gerhard Berger en Frederic Elsner al zeiden, we krijgen in de DTM van alles meer. We zullen bijna 30 auto's hebben. Goed voor de fans, maar het zal extreem zwaar worden voor ons coureurs. Het kampioenschap is waarschijnlijk net zo concurrerend als altijd, consistentie zal uiteindelijk de sleutel zijn.”

First_look_Nr25


Consistentie is vereist
Maximilian Götz, die binnen de Mercedes-AMG-familie overstapte van Team HRT naar WINWARD, is zich ervan bewust dat consistentie ook dit jaar de sleutel tot succes zal zijn in de strijd om de titel. “Het zijn momenteel hele intense dagen. Elk detail telt. Zelfs met mijn personal trainer werk ik nog harder en blijf ik verbeteren.”

First look 3


Junioren een kans geven
Ook de DTM Trophy, de talentenfabriek op het DTM-platform, komt steeds meer in beeld. Louis Henkefend is een nieuwkomer in de serie. Na het winnen van de titel in de BMW M2 Cup, promoveerde hij naar de DTM Trophy met een BMW M4 van Team Project 1. “De DTM is mijn grote droom. En met de promotie van de BMW M2 Cup naar de DTM Trophy ben ik een stap dichter bij dit doel gekomen.” Teambaas Timo Bernhard, die ook twee Porsches in de DTM Trophy rijdt, hecht veel waarde aan de serie. "Het is gewoon logisch dat we de junioren een kans geven op hetzelfde platform."

Het DTM-seizoen 2022 begint van 29 april tot 1 mei in Portimão. In Duitstalige landen worden de races voor het eerst uitgezonden op ProSieben. Tickets voor alle evenementen zijn verkrijgbaar via tickets.dtm.com en op 01806 991166.

First_look_Nr31_en_Nr25


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS