Formule 1

Drie van de vier coureurs met Honda F1-motor op randje van grid straf in Imola

Uitgegeven door Luke Merkx • 17 april 2021 07:11

Waar Sergio Pérez en Pierre Gasly eerder al een tweede MGU-K in hun bolides kregen, wisselde ook Yuki Tsunoda gisteren van het onderdeel. Ook de energieopslag component werd verwisseld. Honda’s technisch directeur Toyoharu Tanabe gaf uitleg na afloop van de trainingssessies op vrijdag.



“De eerste vrije training zagen we iets wat niet helemaal in orde was op de elektrische data van Tsunoda’s auto. We controleerden de krachtbron en het chassis en waren genoodzaakt het één en ander te verwisselen”, aldus Tanabe tegenover de pers. Tanabe vertelde dat er verder nog geen man over boord is: “We hebben genoeg data verzameld. Dat stelt ons in staat de motor te optimaliseren voor de kwalificatie en de race.”

Zorgen voor Honda?
Om haar duurzaamheidsplannen te kunnen waarborgen, hanteert de F1 strikte regels op het gebied van motorwisselingen. Bij Honda lijkt er werk aan de winkel wat betreft de betrouwbaarheid van de motoren. Op Max Verstappen na wisselden alle coureurs met een Honda motor al een keer van MGU-K en de energieopslag component. Bij de volgende wisseling volgt een grid penalty. Mocht er op de zaterdag in Imola iets niet goed lopen in de motor van Pérez, Tsunoda of Gasly zou het zo maar eens kunnen zijn dat één van hen achteraan moet starten op zondag.






 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS