Dr. Helmut Marko bekent: 'We hadden een deal met Mercedes'
Uitgegeven door Frank Korsel • 7 september 2024 07:02
Helmut Marko heeft in de Inside Line F1-podcast een boekje opengedaan over een bijzondere deal, die uiteindelijk afketste. De teamadviseur van Red Bull Racing vertelde hoe hij een mondeling akkoord had bereikt met Niki Lauda, toenmalig teamadviseur van Mercedes, over het gebruik van Mercedes-motoren voor Red Bull. Op het laatste moment stak Toto Wolff echter een stokje voor de baanbrekende samenwerking.
Red Bull maakte tussen 2007 en 2018 gebruik van Renault-motoren. Hoewel de Oostenrijkse renstal in het begin van de samenwerking nog behoorlijk succesvol was, Sebastian Vettel werd viermaal aaneen wereldkampioen Formule 1, verliepen de laatste jaren aanzienlijk minder soepel. Red Bull wilde zodoende switchen van motorleverancier en kwam uiteindelijk terecht bij Honda.
Maar voordat Red Bull en Honda hun handtekening zetten onder een meerjarige samenwerking, was het team dat haar naam heeft te danken aan een energieblikjesfabrikant, eerst behoorlijk dicht bij een deal met Mercedes. “We probeerden, ondanks een fikse met rivaliteit met Mercedes, een deal te sluiten. Sterker nog: we hadden een mondeling akkoord bereikt met Lauda, maar Toto vond er het zijne van en dus ging de deal niet door”, vertelt een zeer openhartige Dr. Marko.
Ten tijde van de switch naar Honda, stond het Japanse automerk niet per se bekend als een van de beste motorleveranciers. Maar uiteindelijk pakte de gok goed uit en won Red Bull liefst drie coureurkampioenschappen en twee constructeurskampioenschappen met de op voorhand beruchte krachtbronnen.
Zelf twijfelde Dr. Marko overigens nooit aan de capaciteiten van de Japanners. “Honda was destijds niet competitief met McLaren, Fernando Alonso vergeleek de motoren zelfs met die van een Formule 2-auto. Maar ik heb nooit getwijfeld omdat ik wist waarmee ze bezig waren”, besluit de 81-jarige adviseur van Red Bull Racing.