Karting • GK4 Kartseries

Devon Hagelen maakt super debuut in de X30-Junior Nationaal en overtreft alle verwachtingen: "Geweldig gevoel"

Uitgegeven door Frank Korsel • 8 augustus 2022 01:22 • Print artikel

De tienjarige Devon Hagelen uit Elst maakte op het Belgische circuit van Genk zijn debuut in de ultracompetitieve IAME X30-Junior Nationaal-klasse. De coureur van JD Kartsports - Birel ART gooide direct hoge ogen en beklom het podium op de tweede stek. De Nederlands kampioen van 2021 bij de Mini's bewees hiermee dat hij de overstap naar de Junioren goed verteerde.

Devon Hagelen

Vrijdag waren de eerste trainingen op het circuit en dat ging ondanks de spanning van zijn debuut in de Juunioren volgens Devon best goed: “De training op vrijdag ging best goed, we waren constant één van de snelste rijders op de baan. Alles wat er goed kon zijn, was ook goed. De kart voelde goed aan, de balans was goed, de baan voelde goed aan en de banden deden hun werk gewoon goed. Het was wel ontzettend heet, het is een stuk zwaarder. Je moet je echt veel meer inspannen dan bij de Mini's.”

Het was al direct duidelijk dat hij als jongste op de baan ook direct één van de snelste rijders was, volgens de officiële regels mag Hagelen nog niet eens mee doen, maar gelukkig doen ze niet illegaal mee: “Eigenlijk mag ik nog niet racen bij de junioren, dat mag officieel pas vanaf het jaar dat je twaalf wordt. Ik ben pas tien, dus het zou eigenlijk niet mogen, maar we hebben dispensatie gekregen van de KNAF. Dat hebben we gedaan omdat we nu druk bezig zijn om te kijken met welke kart we volgend jaar gaan rijden en daar testen we nu wat in.”

In de kwalificatie reed de jongeman uit Elst naar de vierde positie, een geweldige prestatie voor iemand die uit de Mini 60cc komt. Het hele weekend was alles nieuw, dit leverde voor Devon wel de nodige spanning op: “Het was echt enorm spannend, we waren teruggezakt naar P12. Ik heb mezelf gelukkig weten te herpakken en ben ik terug gereden naar P6, maar ik vond het zo spannend. Ik vond het moeilijk om het ritme terug te vinden, maar het is me toch gelukt. Het is belangrijk om heel eventjes de tijd te nemen en om daarna volop door te knallen.”

Voordat de tweede race begon, lukte het Devon om de focus te herpakken en om de spanning wat naar beneden te brengen. Desondanks had hij in de tweede race hier en daar wat tegenstand: “In het begin van de tweede race was ik wel al minder gespannen, maar de race zelf verliep minder goed als de eerste. Het lukte gewoon niet helemaal, de kart die gleed alle kanten op en ik had last van onderstuur, dat was minder fijn en werd ik uiteindelijk negende.”

Zijn vader legde uit wat ze precies hebben aangepast na race twee om zijn zoon optimaal te laten presteren in de race: “De kart reageert onder race omstandigheden natuurlijk heel anders dan dat we gewend zijn. In de Mini’s rijden we met Komet-bandjes en die zijn redelijk stabiel, maar de banden waar we hier mee rijden bouwen op een gegeven moment zo ontzettend veel grip op dat de kart door gaat duwen, dat gevoel is te vergelijken met onderstuur. Dan ga je al heel snel anders de bochten nemen, dan mis je dus je apex en schiet je door. In het chassis en aan de setup hebben we toen wat kleine dingetjes aangepast om te zorgen dat dit in de laatste race niet meer gebeurde.”

Devon Hagelen

De derde en beslissende race, de race waarin er prijzen zijn te verdienen kwam het talent bovendrijven. Bovendien werd hij bij de start van achteren aangereden omdat iemand op hem klapte. Hij viel terug naar p10. Even dacht het team dat Devon een lekke band had, maar dat bleek gelukkig niet zo. Vervolgens beet Devon in zijn stuur en toonde veerkracht door vanaf de tiende plek via een puike inhaalrace naar voren op te rukken. Hij ontpopte zich in de derde race zelfs tot een podiumkandidaat: “In de derde race ging ik er in met een ‘alles of niets’ instelling, of ik ga naar huis met een dikke beker, of ik heb helemaal niets. Ik vond het nog steeds spannend, maar ik wist wat me te doen stond. Het was een heel raar en bijzonder gevoel om van P10 naar P2 te rijden. Het is echt een geweldig gevoel dat ik een beker heb gewonnen, echt heel goed.”

Het werd een waar sprookjesweekend voor de familie Hagelen, natuurlijk was Devon enorm blij en trots op zijn prestaties, maar ook zijn vader Jeff was super trots op zijn telg: “Het is best bijzonder om hem zo te zien, in zijn eerste races in deze kart. We hebben hier en daar wel al wat getest, maar het blijft natuurlijk mooi. In de vrije trainingen zaten we er al heel dicht bij en zat het tempo er echt heel erg goed in. Ook in de kwalificatie gingen we erg snel. In de laatste race startten we vanaf P7 en vertelde Devon voor de race wat er aangepast moest worden en hoe hij de kart graag wilde hebben. Hij reed enorm goed, het was een vette show. Hij reed de snelste ronde en heeft denk ik wel zijn visitekaartje afgegeven aan de rest van het veld.”

“We zitten nu in ons tweede seizoen op dit niveau, in de Mini’s. Dit weekend heeft hij bewezen dat hij er klaar voor is om bij de junioren te gaan rijden. Dit weekend was eigenlijk een test om te kijken of hij het aan kon, zowel fysiek als mentaal, dat is ook enorm belangrijk. Ik vind het fijn om te zien dat hij goed rijdt. Hij haalt ze netjes in en haalt geen vieze streken uit en houdt het gewoon eerlijk, dat is ontzettend mooi om te zien.”

Devon Hagelen bedankt zijn ouders en sponsoren Bart Walraven, Flexibell, Goudsmit, Scheer Dakkapellen, WEMO en Compleet Body. Verder specifieke dank aan Bas Harting, die Devons monteur was en eigenlijk zijn gereedschapskist aan de wilgen had gehangen, maar niet onverdienstelijk voor Devon een uitzondering maakte en uiteraard JD Kartsports van Jeffrey van Diggele.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS