Formule 1

De wederopstanding van een icoon: de ‘Bulldog’ ondergaat een restauratie

Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2021 12:55

Herinnert u zich de Bulldog nog? Bijna tien jaar voordat een zekere DeLorean één van de beroemdste filmauto's aller tijden werd in Back to the Future uit 1985, ontwikkelde Aston Martin een eigen icoon, zij het met een veel lager profiel (in alle opzichten). Met een hoogte van slechts 43 inch ontstond in 1976 het gull-winged en prachtig hoekige Bulldog-prototype als resultaat van een opdracht om een supersnelle Aston Martin-sportwagen met middenmotor te maken. De man die de vorm voor die auto moest creëren, was William Towns, de ontwerper achter de opvallende Aston Martin Lagonda die in hetzelfde jaar werd gelanceerd. Met een 5,3-liter V8-motor, een buizenframe en de nieuwste digitale lcd-instrumenten, zou de Bulldog in oktober 1978 worden onthuld als een rijklaar concept. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar naarmate het Lagonda-project meer tijd van het technische team van Aston Martin in beslag nam dan gepland, begon het Bulldog-project te haperen, waarna ook nog de nieuwe projectmanager Mike Loasby vertrok naar ironisch genoeg, DeLorean.

Aston_Martin_Bulldog_1

De ijskast in
Het project ging voor een jaar de ijskast in, waarna het toch weer opgepakt werd door een nieuwe ingenieur, te weten Keith Martin. Uiteindelijk lanceerde hij het prototype in april 1980 en reed hij met een snelheid van 307 km/u in het rond op de testbaan. Dat was sneller dan welke productieauto van die tijd dan ook. Ondanks de fanfare rondom die prestatie en enige aanvankelijke hoop dat de Bulldog in een beperkt aantal in productie zou gaan, resulteerden de financiële problemen van Aston Martin en vele daaropvolgende managementveranderingen in het begin van de jaren ‘80 erin dat de toenmalige voorzitter van het bedrijf, Victor Gauntlett, het bij een eenmalig gebouwde Bulldog liet.

Aston_Martin_Bulldog_2_interior

“De zekerheid van macht”
Gedurende de volgende vier decennia bleef de verblijfplaats van de Bulldog enigszins een mysterie. Maar terwijl de auto verborgen bleef voor het publiek, bleven er lieden die de auto bleven bewonderden. Onder hen was Richard Gauntlett zelf en één van Victor’s zonen, nu tevens de projectmanager van de Bulldog. Die fascinatie kwam voort - zoals zoveel autodromen deden voor kinderen die opgroeiden in de jaren ‘70 en ‘80 - van een poster aan de muur. "Ik heb een van de originele Bulldog-posters gehad sinds mijn vader Aston Martin in 1991 verliet", herinnert Gauntlett zich. “Ik heb de echte Bulldog nooit gezien, zoals hij het jaar voor mijn geboorte door Aston Martin te koop werd aangeboden, maar het heeft me altijd het meest dramatische ding gevonden. Mijn poster toont de Bulldog frontaal met zijn lichten fel brandend en met de deuren omhoog, onder de kop 'De zekerheid van macht'."

Aston_Martin_Bulldog_3

Het doel is 320 km/u!
Eind 2010 heeft RM Auctions eindelijk de verblijfplaats van de Bulldog kunnen traceren en tot eind 2019 onderhandeld over de verkoop ervan aan de Amerikaan Phillip Sarofim. Als goede vriend van de nieuwe eigenaar werd Gauntlett gevraagd om de restauratie te begeleiden. Om deze klus te klaren koos hij voor Classic Motor Cars (CMC) in Shropshire in de United Kingdom. Al snel werd besloten dat het project niet alleen moest gaan over het terugbrengen van de auto naar zijn oorspronkelijke specificaties, maar ook over het proberen om de auto 320 km/u te laten rijden, de oorspronkelijk geplande topsnelheid. Hoogtepunten van de restauratie zijn onder meer nieuwe turbocompressoren op basis van de originele turbo’s, maar wèl met inwendige verbeteringen, hydraulische rijhoogteverstelling om de auto terug te brengen naar de beoogde lage stand - "het verandert het uiterlijk ervan", zegt CMC’s algemeen directeur Nigel Woodard in editie nummer 47 van het Aston Martin Magazine. De door Amy Shaw gemaakte foto’s laten keurig zien dat de originele kleur van het interieur van de auto in ere werd hersteld, "Nutella 5016" van Connolly Leather. Het is niet verwonderlijk dat de pandemie het project vanaf het begin van 2020 vertraagde, maar Woodward heeft er vertrouwen in dat de auto dit jaar snel weer in beweging zal komen: “Het doel is om de auto in augustus rijdbaar te krijgen en indien mogelijk tegen het einde van 2021 320 km/uur te laten halen.” Een bijzonder project, deze wederopstanding van een icoon die nooit ècht op de markt verscheen!

Aston_Martin_Bulldog_4_Concept-2

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS