Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

De verkopen stijgen, de winst omlaag, vele personeelsmutaties en gebrek aan snelheid; hoe gaat het met Aston Martin?

Uitgegeven door Peter Vader • 11 januari 2022 15:00 • Print artikel

Aston Martin heeft verklaard dat de verkoop aan dealers in 2021 met 82 procent is gestegen. Een puike prestatie omdat de Britse autofabrikant lager uitkwam met zijn verwachte jaarlijkse inkomsten, als gevolg van vertragingen in de afleveringen van zijn in een beperkte oplage vervaardigde Valkyrie-sportwagen, wat zo’n 2,4 miljoen pond ($ 3,3 miljoen) scheelde.

Lawrence_Stroll_owner_Aston_Martin_Cognizant_Formula_One_Team
Lawrence Stroll

Aston Martin zei dat er in het vierde kwartaal 10 Valkyries zijn verscheept, minder dan eerder gepland. De vertragingen zijn te wijten aan elektronicaproblemen . Het bedrijf zei afgelopen vrijdag dat het verwachtte dat de jaarlijkse gecorrigeerde kerninkomsten ongeveer 15 miljoen pond ($ 20 miljoen) lager zouden zijn dan verwacht. Het zei dat de Valkyries die nog niet waren afgeleverd, al wèl aan klanten waren toegewezen inclusief aanzienlijke aanbetalingen. "Het Valkyrie-programma draait nu op schema voor 2022, waarbij de nadruk ligt op het vlekkeloos uitleveren (zonder compromissen). Supply chain-uitdagingen en de enorme complexiteit van het opstarten van de productie, resulteerde in een knellend tijdprobleem, dat in 2021 veel impact had", zei CEO Tobias Moers.

Aston_Martin_Valkyrie
Aston Martin Valkyrie

In totaal verkocht het bedrijf vorig jaar 6.182 auto's, geholpen door de vraag naar zijn eerste SUV, de DBX. Door pandemische reisbeperkingen hebben veel rijke consumenten meer besteedbaar inkomen, waardoor de vraag naar premium en luxe auto's is aangewakkerd. Op donderdag meldde een andere Britse luxe autofabrikant, Bentley, een recordjaar waarin de wereldwijde verkoop met 31 procent steeg. Sinds de beursgang in 2018 zijn de aandelen van Aston Martin met ongeveer 30 procent gedaald en heeft het bedrijf geld opgebruikt, wat de voorzitter van de Aston Martin-onderneming, miljardair Lawrence Stroll, ertoe aanzette een belang in het bedrijf te kopen als onderdeel van plannen om geld in te zamelen. Het bedrijf zei dat eind 2021 zijn kassaldo ongeveer 420 miljoen pond bedroeg, hoger dan verwacht.

Otmar_Szafnauer_target_2022 F1 Aston MartinOtmar Szafnauer

Sinds zijn aankoop van een belang in het bedrijf, laat eigenaar Lawrence Stroll er geen gras over groeien. Toen hij aantrad stelde hij zich als doel om de Aston Martin-onderneming weer winstgevend te laten worden en om met een eigen team succesvol te zijn in de Formule 1. In de Formule 1 werd oud-viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel aangetrokken, om een duo te vormen met de zoon van Lawrence Stroll, Lance Stroll. Na enige aanloopperikelen profileert Lance zich steeds meer als een goede F1-coureur. Daarnaast werd er ambitieus begonnen aan de bouw van een nieuwe F1-fabriek. Na aanvankelijk succes stagneerde de vooruitgang in 2021 vanwege technische reglementen die de ontwikkeling van de F1-auto beperkten. Een héél verhaal, maar het resulteerde eind december in het vertrek van teambaas Otmar Szafnauer, die het team twaalf jaar lang leidde. Szafnauer wist het team succesvol door roerige tijden te coachen met als hoogtepunt de vierde plaats in het constructeurskampioenschap in 2016 en 2017, wat hij in 2020 met Aston Martin nog een keer wist te herhalen. De gang van het team zou een leuk scenario zijn voor een Hollywood-film (of tegenwoordig een Netflix-aflevering). Lawrence Stroll is nu dus op zoek naar een nieuwe, capabele teambaas voor zijn dure hobby, het Aston Martin F1-team. Een hele story op zich!

Tobias_Moers CEO Aston MartinTobias Moers

Intussen reorganiseerde Lawrence Stroll ook de autoproducent Aston Martin, onder andere door het aantrekken van nieuwe personeelsleden. Nu de machine wat hapert, schroomt hij niet om opnieuw maatregelen te nemen. Volgens het magazine Autocar is in een kortgeleden verschenen rapport vastgelegd dat de huidige CEO Tobias Moers kan worden vervangen. Volgens onbevestigde geruchten zijn mogelijke opvolgers al benaderd. Zijn taak gaat worden om de aanhoudende financiële problemen van de autofabrikant op te lossen. Moers, voormalig hoofd van de Mercedes-AMG Performance Division, heeft de functie minder dan twee jaar vervuld. Aston Martin zei tegen Automotive News Europe dat het "geen commentaar gaf op speculaties". De belangrijkste wapenfeiten van Tobias Moers zijn dat hij het vertrek van een aantal kaderleden van de autoproducent heeft ‘begeleid’. Moers nam het stokje over van Andy Palmer als CEO en stapte in augustus 2020 over van Mercedes-AMG naar Aston Martin, nadat er tussen de twee merken een overeenkomst was gesloten voor het leveren van Mercedes-motoren in de serieproductieauto’s . Moers implementeerde razendsnel een nieuwe strategie , waaronder het in de ijskast zetten van plannen voor een familie van elektrische auto's onder het Lagonda-label en het stoppen van de ontwikkeling van de eigen V6 van het bedrijf. Maar hij heeft het ronduit moeilijk gehad om het Valkyrie-project tot voltooiing te brengen. De technische complexiteit van de Valkyrie kreeg de schuld.

Aston_Martin_Valkyrie_AMRAston Martin Valkyrie AMR

Na de komst van Moers hebben verschillende gevestigde, senior kaderleden de Aston Martin-onderneming verlaten. Enige namen? Het betreft ‘Chief special operations officer’ David King, die naar Fisker verhuisde. ‘Chief executive for vehicle attributes’ Matt Becker diende zijn ontslag in omdat hij naar McLaren vertrok, directeur van Q operations Simon Lane vertrok, evenals global president van het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika Phil Eaglesfield, general manager Carl Elston, supply chain director Kris Elston, nieuwe model quality director Stuart Jeff, hoofd productstrategie en planning Mark Wallace en chief marketing officer Peter Freedman. Volgens Autocar zei afgelopen december de financieel directeur, Kenneth Gregor, dat hij om persoonlijke redenen het bedrijf ook ging verlaten, na 18 maanden in de functie actief te zijn geweest. Een aanzienlijk lijstje!

Aston_Martin_medical_and_safety_car
Aston Martin medical and safety car voor de Formula 1

Nieuwe bezems vegen schoon is een oud gezegde, maar je moet natuurlijk wel opletten dat je niet het hele kader eruit werkt, want dan blijft er niets meer over dat produceert, waardoor er omzetverlies en winstderving optreedt in plaats van te groeien en geld te verdienen. Tobias Moers mag nu dus zelf vertrekken. Het lijkt het verhaal van ‘de geschiedenis herhaalt zich’, want wanneer hebben we dat eerder gezien in de Britse automotivewereld? Juist, begin jaren ’80 toen Margaret Thatcher een volgende ambtstermijn blokkeerde voor Michael Edwardes, de re-organisator van het British Leyland-concern.

Aston_Martin_new_technical_structure


De precaire financiële positie van Aston Martin werd afgelopen vrijdag gecommuniceerd en is verder verzwakt toen de autofabrikant meldde dat na een aanpassing de jaarlijkse kerninkomsten ongeveer 15 miljoen pond ($ 20 miljoen) lager zijn dan verwacht, als gevolg van vertragingen in de afleveringen van de Valkyrie hypercars vorig jaar. Aston Martin zal op 24 februari de jaarresultaten publiceren. In november boekte de autofabrikant in het derde kwartaal een verlies vóór belastingen van 97,9 miljoen pond ($ 130,01 miljoen). Weer een hele kluif voor de betrokkenen bij de Aston Martin-onderneming waar weliswaar de verkopen stijgen, maar desondanks de winst omlaaggaat en er daardoor talloze personeelsmutaties plaatsvinden bij de Britse autofabrikant, die in 2021 nog zijn 108-jarige bestaan vierde. Roerige tijden, maar na regen komt zonneschijn! Wordt vervolgd...



Klik op de onderstaande oranje links voor eerdere berichten over de alliantie tussen Aston Martin en Mercedes en hun 'Mercedes-Aston Martin-Masterplan', verschenen op RaceXpress:

4 januari 2022 - SPECIAL - Mercedes heeft Aston Martin een grote helpende hand toegestoken voor het F1-seizoen 2022

22 oktober 2021 - Ex-F1-teambaas waarschuwt opnieuw dat Stroll-Wolff-combi 'zeer gevaarlijk' kan zijn voor Vettel

20 april 2021 - "Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, is eigenlijk het 'schoothondje' van miljardair Lawrence Stroll"

2 april 2021 - Zou Sebastian Vettel een vroege exit bij Aston Martin tegemoet kunnen zien?

17 maart 2021 - SPECIAL - Sebastian Vettel ontkent dat hij op Hamilton’s stoel wil zitten in 2022, maar is dat wel zo… + VIDEO

7 januari 2021 - Sebastian Vettel van het nieuwe Aston Martin Cognizant Formula One Team: “Ik kan niet wachten tot..."

21 februari 2021 -Koeweitse investeerders verminderen hun belang en Lawrence Stroll verstevigt zijn controle over Aston Martin

16 februari 2021 - Is de grote wens van Dmitry Mazepin als sneeuw voor de zon gesmolten; geen hoger beroep en geen Rich Energy

15 februari 2021 - De continuing story of het Mercedes-Aston Martin Masterplan

12 november 2020 - Onderlinge vete tussen Stroll en Mazepin: "Overname Force India door Stroll was onwettig"

28 oktober 2020 - Aston-Martin mikt op jaarlijkse groei van 250 tot 300 miljoen pond; Mercedes-Benz verhoogt tot 2023 stapsgewijs zijn aandeel in de Britse autofabrikant

5 augustus 2020 - Toto Wolff bevestigt gesprekken met Sebastian Vettel: "Dit zou een grote coup zijn"

25 juli 2020 - SPECIAL Quo vadis Sebastian? Is er een groter plan achter de geruchten over Vettel en Racing-Point

18 juni 2020 - Mercedes start met Formule 1 MGU-H technologie in AMG wegauto's

29 mei 2020 - Mercedes ontkent geruchten over hun plannen om de F1 te verlaten; speculatie hierover is ongegrond en onverantwoord

27 april 2020 - Neemt Wolff Lewis Hamilton op sleeptouw? "Totale onzin" reageert de Mercedes teambaas in Niki-Lauda-stijl...

21 april 2020 - Wat gaat Lewis Hamilton doen? Zijn huidige teambaas heeft een aandeel in Aston Martin, dus...

18 juli 2013 - Afpersende teambaas bekend? Colin Kolles zou geld hebben geëist van Toto Wolff

GP2103_Portugal_Sebastian_Vettel_Lance_Stroll



Aston_Martin_108_years_old

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS