Formule 1

De porpoising discussie in de Formule 1 gaat voort en nog steeds is niemand blij: "Het is niet zo goed als het..."

Uitgegeven door Peter Vader • 7 augustus 2022 05:02

Zoveel Formule 1-teams, zoveel wensen. Waar het ene team pleitte voor nieuwe regels om porpoising tegen te gaan, pleitte het andere team er juist voor de regels met rust te laten. Een compromis lijkt te zijn bereikt, op voorspraak van de FIA. Porpoising was aan het begin van het seizoen een groot probleem. Meerdere coureurs klaagden over fysieke symptomen, die zich met name manifesteerden in de rug. De laatste paar races lijkt het probleem minder aanwezig te zijn, maar dat kan grotendeels worden toegeschreven aan het feit dat de voorbije circuits zeer vlakke asfaltlagen hebben. Er volgen echter nog een aantal hobbeliger circuits, zoals bijvoorbeeld Monza, Mexico, Singapore, Interlagos en als COTA niet goed genoeg ingrijpt dan ook dat circuit. De discussie over of de regels gewijzigd dienen te worden, al dan niet op veiligheidsgronden, ging door, met name met het oog op 2023.

F1 startveld Paul Ricard 2022

“Daarom móét de FIA er iets aan doen"
Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije vroeg Toto Wolff zich in een bericht van RacingNews365 hardop af waar we het nu eigenlijk over hebben: "Uit een onderzoek uit opdracht van de FIA blijkt dat blootstelling aan 1 à 2 hertz (frequentie van trillingen) gedurende enkele minuten kan leiden tot hersenschade. Dat terwijl de coureurs worden blootgesteld aan frequenties oplopend tot 6 à 7 hertz en dat voor een periode van meerdere uren. Daarom móét de FIA er iets aan doen", zo maakt de Oostenrijker zijn punt duidelijk. Christian Horner is namens Red Bull daarentegen tegenstander van fel ingrijpende regelveranderingen: "Ik denk dat er een compromis kan worden gevonden. Het ophogen van rijhoogte met 25 millimeter waar over gesproken wordt, houdt een grondige herziening van het auto-ontwerp in", aldus Horner, die het veiligheidsaspect niet groter wil maken dan het is.

Toto Wolff teambaas Mercedes
Mercedes-teambaas Toto Wolff

FIA moet veiligheid waarborgen
"De FIA moet natuurlijk de veiligheid waarborgen, maar waar trek je de lijn? Moeten we voortaan toestemming vragen om van regenbanden over te stappen op slicks? Of we een curbstone mee mogen pakken of niet? Je moet heel voorzichtig zijn met de onbedoelde gevolgen die dit soort zaken met zich meebrengt. Je moet veiligheid ook in context plaatsen. Ik maak me bijvoorbeeld meer zorgen over de koprol van Alfa Romeo, die zomaar brak in de crash van Guanyu Zhou op Silverstone. Dat is iets waar vanuit rijdersoogpunt naar gekeken moet worden, in plaats van naar porpoising", aldus Christian Horner.

Compromis is overeengekomen
Vanwege deze voortdurende discussie vergaderden de teams afgelopen woensdag in de Technical Advisory Committee samen met de FIA. In dat overleg zou er daadwerkelijk een compromis overeen zijn gekomen. Waar er werd ingezet op het verhogen van de rijhoogte met 25 millimeter, waarnaar verluidt onder andere Mercedes voorstander van was, zouden de teams nu akkoord zijn gegaan met 'maar' 15 millimeter. Dat stemt de voorstanders niet tevreden, want het zou wat hen betreft niet genoeg zijn. Maar het stemt de tegenstanders, waar Red Bull het meest uitgesproken voorbeeld van was, ook niet tevreden. Die moeten dus alsnog het ontwerp van hun 2023-bolide aanpassen vanwege een probleem waar zij nauwelijks last van claimen te hebben. Als niemand echter tevreden is, mag er gesproken worden van een goed compromis. Zo redeneerden in ieder geval de Formule 1-teams zelf, toen er enkele weken geleden een compromis werd gesloten over het ophogen van de budgetlimiet.

"Deze uitdaging ook maar tackelen"
Red Bull-teambaas Christian Horner reageert dan ook op sobere toon: "Het is niet zo goed als het helemaal met rust laten van de regels, maar het is niet zo slecht als de 25 millimeter waarop in werd gezet. Het is een compromis waar we mee moeten dealen en waar we een oplossing voor moeten vinden. Daar zijn we de afgelopen jaren goed in gebleken, dus deze uitdaging moeten we ook maar gewoon tackelen."

Christian_Horner_F1_Red_Bull
Red Bull teambaas Christian Horner

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS