Formule 1

De nieuwe technische voorschriften voor 2026: krijgen we de gevaarlijke turbolag weer terug?

Uitgegeven door Peter Vader • 20 augustus 2022 04:02

De Formule 1-coureurs zijn nu alvast gewaarschuwd voor het moeilijke karakter van de nieuwe F1-auto’s voor 2026. Dit is het jaar waarin de nieuwe technische voorschriften van kracht worden. De reglementswijziging is onderdeel van het initiatief van de F1 om omstreeks 2030 klimaatneutraal te zijn. De F1 stapte in 2014 over op hybride motoren, door de introductie van V6-motoren met een turbo en het verlaten van de V8-motoren. De nieuwe motoren zullen meer gebaseerd zijn op energie dan op brandstof, aangezien er tijdens de race naar verwachting 70 kg brandstof door een enkele motor zal worden verbruikt. Het brandstofverbruik zal in 2026 niet zo’n belangrijk onderwerp meer zijn want de verwachting is tegen die tijd er een andere brandstofsamenstelling is. Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de nieuwe regels is dat in plaats van op koolstof gebaseerde benzine er een gesynthetiseerde brandstof is ontwikkeld, die voorkomt dat er nog sprake is van koolstofemissies.

Mercedes_Engine_F1_Hybrid

Een tweede, grote wijziging betreft de MGU-H. De generator die warmte uit de motor haalt en omzet in energie, gaat verdwijnen. De verwachting is dat de coureurs dan weer te maken krijgen met het probleem van turbolag, aldus een bericht van Formula1news. Turbolag is de tijd die nodig is tussen het vragen om vermogen via het gaspedaal en het moment waarop de verandering te merken is. De turbolag ontstaat wanneer het aanzienlijk langer duurt om de energie op te bouwen zodra er wordt gasgegeven. Tijdens het opbouwen van de energie zal de achterkant van de F1-auto moeilijker in de hand te houden zijn zodra er een bocht wordt aangesneden, met name bij lage snelheden. Dit kan zelfs leiden tot een spin. Behalve de MGU-H kennen we de MGU-K. Die zal veiliger worden gemaakt, omdat hij in het chassis zelf gaat worden gemonteerd. Hierdoor wordt het produceren van de kinetische energie minder gevaarlijk dan het nu is. Interessante, technische ontwikkelingen, de tijd zal leren of het ook een verbetering is.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS