Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

De nieuwe Alpine A110 R: radicale prestaties + FOTO'S

Uitgegeven door Deni Volkers • 17 oktober 2022 12:02

De R van ‘radicaal’

Alpine vult het A110-gamma aan met een langverwachte nieuwe versie: de A110 R. Deze radicale versie, die nóg lichter is en aerodynamisch geoptimaliseerd, is nadrukkelijker geïnspireerd op de autosport en komt aan de top van het A110-gamma. Met zijn bijzonder lage gewicht en hoogstaande prestaties is Alpine A110 R bij uitstek geschikt voor circuitgebruik, terwijl hij ook gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg.

Alpine A110 R

De Alpine A110 R onderscheidt zich vooral door zijn lage gewicht: hij weegt nauwelijks 1.082 kg, ofwel 34 kg minder dan Alpine A110 S. Ook is de aerodynamica van de A110 R geoptimaliseerd om de neerwaartse druk te verbeteren en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen. Dit is bereikt door specifieke aanpassingen aan bepaalde carrosseriedelen, zoals de bagageklep aan de voorzijde, de achterruit, de motorkap (de motor is in het midden gemonteerd) en de diffuser aan de achterzijde. Het exclusief voor de A110 R afgestelde onderstel, de 221 kW (300 pk) sterke 1,8-liter turbomotor en het interieur dragen ook bij aan het radicale karakter en de intense rijervaring.

Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden verlegt de Alpine A110 R de grenzen van sportiviteit. Deze versie van de A110 profiteert daarbij van de expertise van Alpine op het hoogste niveau van de autosport en bezit alle eigenschappen om op het circuit ongekend snelle rondetijden te laten noteren.

De nieuwe Alpine A110 R wordt gebouwd in de zogeheten ‘Alpine Dieppe Jean Rédélé’-fabriek in Frankrijk en is in Nederland bij Alpine Centre Soestdijk en Alpine Centre Hengelo via zeer beperkte oplage te bestellen.

Geïnspireerd door de autosport

De Alpine A110 R is een radicaal voorbeeld van prestatievermogen en sportiviteit. Bij zijn ontwikkeling stond het streven naar perfecte aerodynamica centraal – een optimaal evenwicht tussen maximale neerwaartse druk en minder luchtweerstand.

Elementen uit de autosport

Alpine heeft elementen uit de autosport overgenomen en aangepast voor de A110 R om het rijgedrag bij hoge snelheden verder te optimaliseren. Daarbij is gebruikgemaakt van een windtunnel en technieken die normaliter zijn voorbehouden aan de Formule 1. De specifieke achterspoiler die is opgehangen aan steunen in de vorm van een zwanenhals, de vlakke bodem met een diffuser en de wielen uit 100% carbon zorgen voor extra stabiliteit in bochten en bij hoge snelheden. De neerwaartse druk op de achterzijde van de A110 R is veel groter dan het A110 S Kit Aéro mogelijk maakt. Er is 29 kg extra neerwaartse druk op topsnelheid, wat de balans ook in snelle bochten verbetert. Tegelijk is de luchtweerstand met 5% gereduceerd (circuitmodus), waardoor de topsnelheid op een 285 km/u uitkomt.

Meer neerwaartse druk op de vooras

De Alpine A110 R is ontwikkeld met het doel om het potentieel van de auto volledig te benutten met het beste evenwicht tussen neerwaartse druk en luchtweerstand. Daarom is de voorzijde van de A110 R voorzien van dezelfde carbon lamel als de A110 S, maar dan in combinatie met beweegbare kleppen in de voorste luchtinlaat. De kleppen genereren 14 kg extra neerwaartse druk op de vooras van de A110 R, terwijl de luchtweerstand tot een minimum is beperkt en de topsnelheid hoger ligt.

Geoptimaliseerde diffuser

Alpine heeft ook de diffuser opnieuw ontworpen, niet alleen voor extra zuigkracht onder de auto, maar ook voor een opvallend uiterlijk – een technisch én esthetisch accent dus. De diffuser is gemaakt van koolstofvezel en glasvezel, wat het gewicht beperkt en tegelijk voldoet aan de aerodynamische eisen. Doordat de diffuser naar achter toe breder uitloopt, versnelt die de luchtstroming onder de auto, wat extra onderdruk genereert. Verticale flappen aan weerszijden beperken de turbulentie. De diffuser is ook afgeschermd van de wielen, die anders door hun rotatie verstoring van de luchtstroom kunnen veroorzaken. Verder zijn de vinnen groter en lager, waardoor ze de luchtstroom beter naar het einde van de diffuser geleiden. Tot slot verhogen de gestroomlijnde delen rond de achterwielophanging de efficiëntie van de diffuser en de vlakke vloer.

Steunen in de vorm van een zwanenhals

De achterspoiler is bevestigd aan steunen in de vorm van een zwanenhals. Dat accentueert het sportieve karakter en verbetert de aerodynamica aanzienlijk. Hoewel de achterspoiler qua vorm identiek is aan die van Alpine A110 S, zijn er wel verschillen. Zo staat de achterspoiler van A110 R verder naar achter en ligt die vlakker, wat ook weer bijdraagt aan het uitgekiende evenwicht tussen neerwaartse druk en luchtweerstand. Dankzij de zwanenhalssteunen werkt de achterspoiler effectiever en wordt voorkomen dat de lucht aan de onderzijde ‘loskomt’. De stabiliteit bij hoge snelheden is gegarandeerd dankzij de extra 29 kg neerwaartse druk op de achteras op topsnelheid.

Nieuwe zijskirts

De Alpine A110 R is voorzien van specifieke zijskirts in carbon om de vlakke vloer als het ware te verbreden. Daardoor ontstaat minder turbulentie in de lengterichting langs de auto en stroomt de lucht efficiënter onder de auto door. De achterkant van de zijskirts loopt voor de achterwielkast omhoog om de lucht langs het wiel te leiden en het af te schermen van omgevingslucht. Dankzij de nieuwe zijskirts zijn de voorspoilerlip en de diffuser ook optisch met elkaar verbonden, terwijl de auto visueel nog lager oogt.

Dubbelwandige uitlaat

De ingenieurs en thermische experts van Alpine hebben ook het uitlaatsysteem verbeterd. De kenmerkende dubbele uitlaat van de A110 is voor de A110 R voorzien van een 3D-geprinte dubbele wand om de uitlaatgassen te isoleren en de omringende onderdelen te beschermen. De werking is eenvoudig: de buitenwand blijft koeler dan de binnenste pijp waar de uitlaatgassen doorheen stromen.

Alpine A110 R

Alpine A110 R

Alpine A110 R

Alpine A110 R

Alpine A110 R

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS