Formule 1

De macht ligt bij Mercedes, Red Bull en Ferrari: "Soms lijkt het erop dat de sport door bepaalde teams wordt geregeerd"

Uitgegeven door Bart • 18 januari 2022 07:04 • Print artikel

McLaren-directeur Zak Brown hoopt dat de aanstelling van Mohammed Ben Sulayem als nieuwe FIA-voorzitter de Formule 1 gaat veranderen. Volgens de Amerikaan hebben de teams te veel macht in het bepalen van de reglementen. Brown vindt dat de structuur drastisch moet veranderen om tot een gelijkwaardigere en eerlijkere sport te komen.

Zak Brown


"De verkiezing van Mohammed Ben Sulayem biedt de kans om de Formule 1 te herstructureren", aldus Brown op de website van McLaren. "Het mag duidelijk zijn dat de focus op de race in Abu Dhabi ligt en daar gaat de FIA ook onderzoek naar doen, maar in mijn ogen was dit meer een symptoom dan een oorzaak. Het is nooit helemaal duidelijk geweest wie de regels maakt, de FIA of de teams."

Brown wijst ook naar de verregende Belgische Grand Prix en het uitblijven van beslissingen in aanloop naar de Australische Grand Prix bij het begin van de coronapandemie. Dat weekend werd pas op het allerlaatste moment afgelast vanwege de eerste coronabesmettingen in de paddock. "In beide gevallen ontbrak het aan de juiste voorbereiding en werd het weekend gekenmerkt door besluiteloosheid. Een duidelijkere rolverdeling en meer leiderschap zal ongetwijfeld op de agenda van Mohammed Ben Sulayem en Stefano Domenicali staan. Daar is overduidelijk behoefte aan."

De regels zijn niet altijd even duidelijk en daarnaast meldden de teambazen zich veelvuldig over de boordradio aan het adres van raceleider Michael Masi. "Niemand is blij met inconsistentie en het anders interpreteren van de regels. Teams proberen er altijd misbruik van te maken. Ik heb al eerder gezegd dat de teams te veel macht hebben. De teams spelen een belangrijke rol in het opstellen van de regels, maar dan wordt niet altijd de beste oplossing voor de sport gekozen. Teams kijken vaak alleen naar hun eigen gewin."

"De teams moeten altijd gevraagd worden naar hun mening over de strategie voor de lange termijn, maar soms lijkt het erop dat de sport door bepaalde teams wordt geregeerd", zo doelt Brown op de topteams Mercedes, Red Bull en Ferrari. "Laten we niet vergeten dat de teams hebben bijgedragen aan alle inconsistenties. De teams wilden juist voorkomen dat races onder een safety car zouden finishen." Dat laatste heeft raceleider Masi met alle middelen proberen te voorkomen. Hij slaagde daarin en Max Verstappen kon profiteren door alsnog de wereldtitel te veroveren.

"De teams hebben voor al die regeltjes gestemd en gebruiken de boordradio om te klagen bij de raceleiding om straffen en het raceverloop te beïnvloeden. Dat is niet bevorderend voor de Formule 1. Soms leek het eerder een pantomime auditie dan dat we naar een globale sport zaten te kijken. Ik ben ervan overtuigd dat we meer leiderschap vanuit de FIA gaan zien. En de teams moeten de hand in eigen boezem steken, verantwoordelijkheid nemen en soms moeilijke besluiten accepteren."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS