Formule 1

De W12 van Bentley, de meest geavanceerde 12-cilindermotor in de geschiedenis

Uitgegeven door Peter Vader • 20 februari 2021 12:58 • Print artikel

CREWE - De motor voor de eerste klant van de Bentley Mulliner Bacalar, die 659 pk (650 pk) en 900 Nm koppel produceert, heeft de assemblage- en productietests voltooid in Bentley's expertisecentrum voor W12-motoren. De Bacalar is het speerpunt van een terugkeer naar de carrosseriebouw door Bentley Mulliner en is voorzien van een verbeterde versie van Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor, de meest geavanceerde 12-cilindermotor ter wereld.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 1

Vermogenstoename
Sinds de eerste introductie van de W12 met dubbele turbocompressor in 2003, heeft de verfijning van de motor geleid tot een toename van 27 procent in vermogen, 38 procent in koppel en een vermindering van 38 procent in uitstoot. Dit is gerealiseerd door evolutie en optimalisatie van het carter, verbeteringen in de olie- en koelsystemen, twin-scroll turbocompressie technologie en effectievere injectie- en verbrandingsprocessen. Elke W12-motor wordt in 6,5 uur met de hand gebouwd door een team van 45 vakmensen voordat ze een geavanceerd testregime van meer dan een uur ondergaan via drie gespecialiseerde diagnosemachines tijdens de montage van de motoren. De tests geven niet alleen feedback over de kwaliteit van elke motor, maar bieden ook meerdere controlepunten om het exacte gedrag van elke motor vanaf het moment van fabricage in kaart te brengen.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 2

Kwaliteit gegarandeerd door testen
De drie tests die de Bacalar-motor al heeft ondergaan, maken deel uit van Bentley's uitzonderlijke kwaliteitscontroleprocessen. De eerste test is op lekkage en kan worden uitgevoerd nadat de motor zo is gemonteerd dat brandstof-, water- en oliesystemen kunnen worden gesloten. De lektest wordt uitgevoerd door elk van de systemen afzonderlijk onder druk te zetten, voor brandstof, olie en water. De verschillende ruimten worden onder druk gezet tot waarden tussen respectievelijk 0,2 - 5,0 bar en vervolgens gemeten terwijl de druk in de loop van de tijd afneemt. De vermindering van druk versus tijd, vertegenwoordigt de kwaliteit van de afdichting van het motorsamenstel. Als de druk sneller daalt dan verwacht, is er sprake van een lek. Een vloeistof wordt op de buitenkant van de motor gesproeid om eventuele lekkagepaden te lokaliseren.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 3

Cold test
De tweede en meest geavanceerde test is Cold Test. De motor wordt op een testplaat geladen en er worden verbindingen gemaakt met een centrale unit en alle motorsystemen, terwijl een grote elektromotor via de krukas aan de motor wordt gekoppeld. Door de motor via de krukas te ďautorijdenĒ, kan de testbank gegevens verzamelen van een reeks sensoren. De faciliteit meet 600 individuele eigenschappen en kenmerken van de motor gedurende een cyclus van 15 minuten.
Vanwege de lage rijsnelheid van 120 RPM voor de test, kunnen fijnere details en eventuele inconsistenties worden geÔdentificeerd dankzij een samplefrequentie die zelfs de kleinste afwijkingen markeert, die onzichtbaar zouden zijn als de motor zou draaien of op snelheid zou draaien.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 4

Optimale verbranding
Deze gedetailleerde analyse is ook waardevol om de precieze timing van de motor te bevestigen. Met behulp van positioneringsinformatie van sensoren op de krukas, het carter en de nokkenassen, samen met de compressiewaarden van de cilinder, kan de koude test bevestigen dat de timing van de motor nauwkeurig is en daardoor de best mogelijke verbrandingscyclus bereikt.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 5

Hot test
Om cilinder specifieke gegevens te verzamelen, wordt een koude test uitgevoerd voordat de uitlaatspruitstukken, turboladers en andere accessoires worden gemonteerd. De derde en laatste test - Hot Test - controleert de volledige motorconstructie zodra deze onderdelen zijn geÔnstalleerd en simuleert het gebruik in de echte wereld in het voertuig. Wanneer de motor arriveert voor hete tests, wordt een UV-kleurstof aan de motor toegevoegd om eventuele lekken te helpen identificeren. Het koelvloeistof- en brandstofsysteem worden voor een laatste controle onder druk gezet met respectievelijk lucht en stikstof voordat de nodige vloeistoffen worden ingebracht, klaar om te testen. De motor wordt aangezwengeld om oliedruk op te bouwen voordat het ontstekingssysteem wordt geactiveerd en vervolgens stationair wordt gelaten terwijl de motortesttechnicus luistert naar eventuele verfijningsproblemen en controleert op lekken met een UV-lamp.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 6

Vermogenstest
Elke W12 wordt dan minimaal 21,5 minuten getest en draait tot 3.800 tpm met een maximale belasting van 300 Nm. Een op de honderd motoren krijgt een volledige acht uur durende vermogenstest, haalt 6000 tpm en moet 900 Nm halen. Sinds de installatie van de drie testopstellingen in 2002 zijn meer dan 100.000 W12-motoren met de hand gemaakt in Crewe en door de testfaciliteit gegaan.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 7

Vooruitgang in motortechnologie
Bentley's legendarische 6,0-liter W12 met dubbele turbocompressor, gemaakt in 2002, is geŽvolueerd naar de nieuwste versie van de W12-motor die wordt gebruikt in de modellenreeks van vandaag. De unieke W-configuratie betekent dat de motor 24 procent korter is dan een gelijkwaardige V12, wat de verpakking ten goede komt en de bruikbare interieurruimte maximaliseert. De nieuwste generatie W12 werd in 2016 in de Bentayga geÔntroduceerd. Een grondig herziene motor omvatte een carter dat 30 procent sterker was dan zijn voorganger, terwijl de cilinderoppervlakken waren gecoat om wrijving te verminderen en de corrosiebestendigheid te verbeteren. Met behulp van een Atmospheric Plasma Spray (APS) -proces wordt een laag gelegeerde staalcoating op de boringen aangebracht.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 8

Afzonderlijke koelvloeistofcircuits
Er zijn ook verbeteringen aangebracht in het koelsysteem, waarbij de motor is uitgerust met drie afzonderlijke koelvloeistofcircuits. De eerste is ontworpen om de cilinderkoppen zo snel mogelijk op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen voor de beste motorprestaties en lage emissies. De tweede koelt het motorblok en het oliesysteem, terwijl de derde de thermische belasting van de turboladers afhandelt. Elk systeem heeft een speciale waterpomp, waardoor een geoptimaliseerde individuele regeling mogelijk is.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 9

Hoge en lage druk
De W12 combineert directe brandstofinspuiting onder hoge druk (inspuitdruk van 200 bar) met inspuiting onder lage druk (zes bar). De combinatie van deze twee systemen maximaliseert de verfijning, verlaagt de uitstoot van roetdeeltjes en optimaliseert de afgifte van vermogen en koppel.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 10

EfficiŽnter uitlaatsysteem
Twin-scroll turbochargers minimaliseren de reactietijd van de turbo en zorgen voor een efficiŽnter uitlaatsysteem. De uitlaatsystemen voor de drie voorste en drie achterste cilinders zijn gescheiden van elkaar en voeden vervolgens de twin-scroll waaiers. De turbochargerbehuizing is direct aan de uitlaatspruitstukken gelast en is voorzien van geÔntegreerde snelheidssensoren, waardoor de motor de turboprestaties kan bewaken om tot een maximale efficiŽntie te komen.

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor 11

Draaien als zes cilinder
Het Variable Displacement-systeem van Bentley schakelt de helft van de motor uit onder bepaalde omstandigheden. Inlaat- en uitlaatkleppen, brandstofinspuiting en ontsteking worden allemaal uitgeschakeld op gedefinieerde cilinders, waarbij de motor draait als een zescilinder voor verbeterde efficiŽntie. Het systeem werkt in deze modus in de versnellingen drie tot en met acht, onder 3.000 tpm en een koppel tot 300 Nm. Een intensieve en technisch hoogstaande procedure voor de bouw van Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor, de meest geavanceerde 12-cilindermotor ter wereld!

Bentley's ongeŽvenaarde 6,0-liter W12 TSI-motor

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS