Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

De GT World Challenge Europe Powered by AWS te gast in Zandvoort; fel bevochten zeges voor Audi en Lamborghini + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 28 september 2020 02:07

CM.com Circuit Zandvoort was afgelopen weekend het decor van de GT World Challenge Europe Powered by AWS. Ryuichiro Tomita en Kelvin van der Linde bezorgden de Nr31 Belgian Audi Club Team WRT een overwinning in Race 1 onder wisselvallige weersomstandigheden, terwijl de omstandigheden in Race 2 tegen het Belgische team zouden inwerken, aangezien de Nr163 Emil Frey Lamborghini van Giacomo Altoe en Albert Costa een 1-2 behaalden na een penalty voor de Nr32 Audi. Afgelopen weekend was er een nieuw beknopt schema voor de GT World Challenge Europe met trainingen en kwalificaties op vrijdag en de races die vroeg op zaterdagochtend plaatsvonden, zodat coureurs later op de dag nog aan de 24 uur op de Nürburgring konden deelnemen. Vrijdag begon de ploeg van Emil Frey Racing op perfecte wijze aan de voorlaatste ronde van de Sprint Cup, toen de Nr14 Lamborghini van Mikaël Grenier en Norbert Siedler de wedstrijd domineerde om een dubbele pole position te behalen. Grenier pakte zijn eerste pole door voorop te rijden in de eerste sessie, ondanks het beëindigen van de sessie in het grind, terwijl Siedler als beste uit de bus kwam in een te krappe tweede sessie, om daarmee de Emil Frey-ploeg een volledige eerste rij te geven.

GT World Challenge Europe Powered by AWS te gast in Zandvoort

De eerste race begon onder moeilijke omstandigheden omdat er verschillende strategieën werden gebruikt. De Nr31 Team WRT-ploeg startte vanaf de derde plaats op de grid met een set Pirelli's regenbanden op hun Audi, maar de startende coureurs op de eerste rij besloten de race met slicks te beginnen. De baan was vochtig maar het werd erger toen er meer regen op de Nederlandse baan viel. Omdat ze nu op de verkeerde banden stonden, vielen de Emil Frey-auto en de Nr89 AKKA ASP Mercedes-AMG van Jim Pla snel terug in de rangorde in de race omdat de auto's die de juiste beslissing hadden gemaakt, betere tractie hadden op het 4,2 km lange circuit. Tomita klom bijna onmiddellijk aan de leiding en kreeg vooraan gezelschap van Altoè van de zuster Emil Frey Racing-Lamborghini. Ze waren opgeschoven van tiende op de grid naar een tweede plek tijdens de openingsstint, nooit ver achterop de leider. Het drama zou echter komen toen Altoè's linker achterband het begaf in de pitstraat, net voordat de Italiaan zijn geplande stop zou maken. Tomita maakte daarna plaats voor Van der Linde, die de controle weer heroverde aan de kop van het veld. De actie nam echter niet af, want twee Silver Cup-lopers streden om de tweede trede van het overall podium. Hugo Chevalier kwam als beste uit de bus in de Nr108 CMR Bentley nadat hij Simon Gachet in de Nr26 Sainteloc Racing-Audi had gepasseerd met nog 20 minuten te gaan.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Lamborghini Nr163

Zelfs toen was er altijd strijd, vooral in de Pro-Am-klasse. De voorsprong in de klasse veranderde bij verschillende gelegenheden met Andrea Bertolini in zijn Nr52 AF Corse Ferrari en Nick Foster in de Nr20 SPS Automotive Performance Mercedes-AMG die allemaal tegelijkertijd het voordeel hadden. In de slotfase was het echter Eddie Cheever III van Sky Tempesta Racing die het voor elkaar kreeg en de leiding overnam van Fosters Mercedes. Kelvin Van der Linde pakte de overwinning met een imposante 30 seconden voor Chevalier. Chevalier behaalde een fantastisch resultaat voor zijn CMR-ploeg, evenals een eerste klasse overwinning naast teamgenoot Pierre Alexandre Jean. Gachet bracht de Sainteloc-auto naar de derde plaats overall en runner-up in de klasse met Steven Palette. Albert Costa werd vierde ondanks het feit dat hij worstelde met schade aan de achterkant van zijn Lamborghini, na de eerdere klapband.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Lamborghini Emil Frey Mikael Grenier

In Race 2 reed pole-sitter Mikael Grenier vanaf het begin aan de kop van het veld, maar de Canadees had gezelschap van Van der Linde, Costa, Jules Gounon en Mattia Drudi. Er veranderde niet veel in de volgorde, want die hield stand tijdens het eerste kwart van de race, voordat Van der Linde probeerde in een soort duik Grenier voorbij te gaan in de naar rechts buigende bocht 12. Maar, de WRT-auto ging te diep en moest op zijn beurt door het grind gaan in bocht 13. Gounon werd betrapt door de herstellende Audi en verloor tijd toen hij te vermijden het grind van bocht 14 in ging. Een paar bochten later raakten Felipe Fraga en Drudi in de knoop bij Tarzan, wat beide coureurs tijd kostte en Dries Vanthoor in de loop van een ronde van de zevende naar de derde plaats liet klimmen, met uitzicht op de twee Emil Frey Lamborghini's. Albert Costa haalde vervolgens Siedler in voor de leiding in bocht 12 en deed dat op een veel elegantere wijze dan Van der Linde eerder deed. Het snelle werk van de WRT-ploeg zorgde ervoor dat Charles Weerts net voor Altoe de pitstraat uit reed, maar er was een drama op komst in de vorm van een drive-through voor de auto met Nr32 omdat de motor nog liep toen hij omhoogging op de krik. Het team kwam echter niet binnen om de straftijd uit te zitten, wat betekende dat hoewel ze voor Altoe en zijn Lamborghini finishten, de straf na de race werd omgezet in een tijdstraf van dertig seconden. Hierdoor kon Emil Frey Racing een één-twee claimen, waarbij Grenier de auto als tweede naar huis wist te brengen, gevolgd door de Nr31 Team WRT Audi die zich als derde klasseerde.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Lexus Tech 1 Racing Lexus RC F GT3

De Silver Cup-eer ging naar Thomas Neubauer en Aurelien Panis in de Tech 1 Racing Lexus RC F GT3. Panis verkreeg de leiding tijdens de pitcyclus, maar moest zich hard verdedigen tegen Toksport WRT Mercedes-coureur Oscar Tunjo die druk uitoefende op de Lexus in de laatste ronden. Uiteindelijk kon Oscar Tunjo, die met Juuso Puhakka reed, in de resterende tijd niet voorbij komen en vestigde hij zich op de tweede plaats, een halve seconde achter de Lexus die zesde overall was.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Nr93 Ferrari Sky Italia
>5 Ferrari Nr93

In de Pro-Am divisie blijkt Sky-Tempesta Racing het neusje van de zalm te zijn, want Chris Froggatt en Eddie Cheever behaalden hun tweede overwinning van het weekend en hun vierde van het seizoen. Froggatt bracht Ferrari Nr93 over de streep met een voorsprong van 7,5 seconden op Louis Machiels, die de Nr52 AF Corse Ferrari deelde met Bertolini.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Nr52 AF Corse Ferrari

De volgende wedstrijd in de Sprint Cup is de titelstrijd op Circuit de Barcelona-Catalunya, waar op 9 en 11 oktober drie races plaatsvinden. Weerts en Vanthoor gaan aan de leiding, maar hun voorsprong op teamgenoten Tomita en Van der Linde is slechts een half punt op weg naar de beslissende ronde, aldus het bericht op thecheckeredflag.co.uk. De HRT Mercedes-AMG-crew van Maro Engel en Luca Stolz staan slechts vier punten verwijderd van de eerste plaats, ondanks het overslaan van het Zandvoortse weekend, terwijl AKKA ASP, Sainteloc Racing en Emil Frey Racing ook een kans op de titel behouden.

GT World Challenge Europe Powered by AWS start race 2
Foto's: Patrick Heck Photography

Uitslag Race 1 GT World Challenge Europe Powered by AWS Zandvoort:



GT World Challenge Europe Powered by AWS Bentley Nr108

Uitslag Race 2 GT World Challenge Europe Powered by AWS Zandvoort:



GT World Challenge Europe Powered by AWS startgrid

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS