Autosport Internationaal Toerwagens • FIA GT3

De FIA wil een farce in de straten van het beruchte Macau voorkomen, meer tijd voor de GT-bolides

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juli 2017 06:18 • Print artikel

De FIA heeft meer ruimte gemaakt in het tijdschema van de GT World Cup en de Formule 3 Grand Prix in Macau. Vorig jaar liep de GT World Cup op een fiasco uit na een crash van Laurens Vanthoor. De Belg crashte in de bocht Manderin, waardoor de rode vlag wederom uit kwam. Doordat de reparaties zoveel tijd in beslag namen, werd Vanthoor, die op het moment van de crash aan de leiding lag, als winnaar uitgeroepen. De reden hiervoor was dat het tijdschema in de knel kwam.

null

Om dit te voorkomen heeft men een van de races van het World Touring Car Championship, welke de TCR Interantional vervangt, van de zondag naar de zaterdag verplaatst. Het is de eerste keer dat dit kampioenschap de races over twee dagen heeft sinds het seizoen 2015.

“We willen de race tot het volle aantal ronden laten rijden en het houden van een evenement minder op zondag geeft ons meer flexibiliteit in het tijdschema”, vertelt Stephane Ratel welke onder andere de World Cup organiseert, aan het Engelse Autosport. De race die over 18 ronden wordt verreden heeft nu 75 minuten in het tijdschema en gaat om 12.10 uur van start in plaats van 12.55 uur. De hoofdrace de Formule 3, gaat vervolgens om 15.30 uur van start.

De race is overigens alleen voor professionele coureurs die beschikken over een platina of gouden rating. Dit komt overeen met de plannen van de FIA om een tweede GT World Cup te houden, welke vanaf 2018 voor amateur coureurs gehouden moet gaan worden.



“Het is logisch dat als we een World Cup voor amateurs en klantenteams hebben, dat we van Macau voor volledige pro’s en fabrikanten maken”, aldus de Fransman. “Dit is een deel van de groei van het evenement in Macau en helpt het te versimpelen. Het gaat een uitdagende grid verzorgen, omdat deze race begon voor amateurs, maar we hebben het vertrouwen omdat het nieuwe formaat het attractiever maakt voor fabrikanten.”

Alle fabrikanten die op de grid vertegenwoordigd zijn, zijn nu in staat om de World Cup-titels te winnen en hoeven geen registratie-fee te betalen. Andere aanpassingen in Macau zijn dit jaar nieuwe kerbstones bij de bochten Reservoir en Mandarin om de veiligheid tijdens de GT-races te vergroten.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS