Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

De AvD Oldtimer Grand Prix is "Back on Track"

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 19 augustus 2022 18:00 • Print artikel

NüRBURGRING - Het belangrijkste continentale Europese festival voor klassieke raceauto's is terug met een sfeervol autosportweekend, nadat er de afgelopen twee jaar toeschouwersbeperkingen waren vanwege corona en zelfs een afgelasting vanwege de watersnoodramp op de Ahr. Meer dan 20 races en regelmatigheidsproeven onder perfecte midzomeromstandigheden compenseerden de teams, coureurs en natuurlijk de 30.000 bezoekers voor de lange wachttijden, ze zorgden voor een geweldige sfeer op de Nürburgring.

null.

null

Hoogtepunten waren onder meer races met historische Formule 1-auto's uit het Cosworth-tijdperk, sportwagenraces met velden van de jaren 1950 tot de jaren 2010 en nog veel meer. Er was ook een nieuw hoogtepunt met het eerste gastoptreden van de DTM Classic Cup, waar veel van de sterren van weleer weer in hun onvergetelijke toerracewagens kropen.

null

null

Ook de toekomst van het evenement is definitief veiliggesteld: De organisatoren van het evenement hebben overeenstemming bereikt met de vertegenwoordigers van het traditiegetrouwe racecircuit in de Eifel, over een voortzetting van de jarenlange goede samenwerking en een verlenging van het evenementencontract tot ver na de huidige termijn, die tot volgend jaar verzekerd is. De AvD-Oldtimer-Grand-Prix wordt de komende vijf jaar, van 2024 tot en met 2028, op de Ring gehouden. Informatie en verslagen van het weekend, resultaten en foto's zijn beschikbaar op www.oldtimergrandprix.com op de officiële homepage.

De AvD-Oldtimer-Grand-Prix van dit jaar, veranderde de Nürburgring opnieuw in een echte tijdmachine, zodat bezoekers terug konden reizen naar de onvergetelijke voertuigen en races van de afgelopen 100 jaar. Zo werden de oudste racewagens uit de vooroorlogse jaren uitgenodigd om deel te nemen aan regelmatigheidstests en ritten in het kader van de "Vintage Sports Car Trophy", die samen met de Allgemeiner Schnauferl Club (ASC) werd georganiseerd.

null

Onder hen waren Peterheinz Kern in de Mercedes 680 S waarmee Rudolf Caracciola in 1927 de openingsrace op de Nürburgring won. Uli Sauer, die met 49 deelnames aan de AvD-Oldtimer-Grand-Prix de trouwste deelnemer van het evenement is, verscheen in een BMW 328 uit 1938 op de baan. "Ik ben zeer tevreden over het weekend", vatte hij samen, waarschijnlijk vertegenwoordigde hij daarmee de vele andere deelnemers die aanwezig waren. "Om eerlijk te zijn telt het resultaat van de race niet voor mij, mijn plank thuis staat vol met trofeeën, ik heb er niet echt meer nodig. Maar ik wil plezier maken met oldtimer-vrienden, en dat is hier helemaal gelukt! Ik ben zeer tevreden over het hele weekend." Deze mening werd door anderen gedeeld. Bijvoorbeeld ex-DTM-coureur Peter Oberndorfer, die als seriemanager van de pas opgerichte DTM Classic Cup naar de Eifel kwam: "Ik ben hier vroeger vaak zelf van start gegaan en had dit weekend een nieuw perspectief. De OGP is een internationaal belangrijk evenement, dus het was passend om dit evenement op te nemen in de DTM Classic Cup seizoenskalender. De flair is uniek, er zijn veel bezoekers en heel veel mooie auto's hier op de Nürburgring. We pasten hier als serie heel goed, het was de moeite waard om hier te komen."

Veel DTM-coureurs uit het verleden, zoals Olaf Manthey, Volker Strycek, Kris Nissen, Marc Hessel, Roland Asch of Leopold Prinz von Bayern, betuigden hun respect voor de serie, die onvergetelijke auto's als de BMW M3, Opel Calibra, Mercedes-Benz 190 Evo en vele anderen terug naar het circuit bracht.

null

"Poldi" van Beieren was, net als veel van zijn collega's, opgetogen over de geweldige sfeer op de Ring: "Voor de bezoekers is het een traktatie bij uitstek wat hier aan voertuigen te zien is, van Formule 1 en sportwagens tot aan DTM.

De AvD-OGP is één van de belangrijkste evenementen van het jaar en ik kijk elk jaar weer uit naar de sfeer hier op de prachtige Nürburgring. De mensen hier hebben gewoon benzine in hun bloed.” Internationale startvelden en vele facetten van de autosport zorgden voor flair. Het programma van het evenement bood opnieuw enkele hoogtepunten die alleen op de Nürburgring te zien zijn. Voorbeelden hiervan zijn de revivalrace German Racing Championship (DRM) of de tweezits racewagens en GT's tot 1960/61. In het laatste veld ging de één uur durende slotrace van de dag op zaterdagavond door tot in de schemering. De "Birdcage" Maserati, Mercedes-Benz 300 SL, Porsche 904 en RSK 718, Jaguar C- en D-Type, Lotus Eleven, de lijst van legendarische sportwagens in het topklasse startveld presenteerde enkele van de mooiste en meest legendarische sportwagens aller tijden.

null

Even onvergetelijk waren echter de modellen in andere races. Na het einde van de reisbeperkingen in verband met de coronapandemie, konden de internationale vrienden van het evenement eindelijk weer deelnemen. Onder hen waren niet minder dan vier raceseries van de Britse organisatie "Masters Historic Racing", die met het veld van Formule 1-racewagens uit het Cosworth-tijdperk één van de meest spectaculaire races in hun programma hadden.

null

Maar ook de sportwagen- en GT-startvelden van de andere Masterseries waren goed vertegenwoordigd en zorgden voor een bruisende sfeer op de Nürburgring. De Britse HGPCA (Historic Grand Prix Cars Association) kwam met een veld van fascinerende monoposto’ s uit de oprichtingsjaren van de Formule 1.

null

Drie andere raceseries werden naar de Nürburgring gehaald door de Historic Racing Drivers' Association (FHR). Hier bevatte het veld van CanAm en Groep C sportwagens ook een echte Ring legende: een Porsche 917 gereden door Willi Kauhsen in de vroege jaren ‘70. Hij schreef geschiedenis op de Nürburgring toen hij in het voorjaar van 1973 de toenmalige Bondspresident Gustav Heinemann in de 917 meenam voor een rondje over de gedeeltelijk besneeuwde Nordschleife.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS