Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

De ARVW brak in handen van Keke Rosberg heel wat records: een prototype die in 1980 een top van 362 kilometer haalde

Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 juni 2020 12:03

Het is ondertussen alweer 40 jaar geleden! De ingenieurs van Volkswagen staan vaak in de voorhoede van technologische verbeteringen en hadden al snel het belang van de aerodynamica begrepen bij het ontwerp van wagens. In 1980 presenteerden ze de ARVW, kort voor Aerodynamic Research Volkswagen. Zoals de naam al doet vermoeden, werd deze wagen ontwikkeld om verschillende aerodynamische testen uit te voeren. Hierbij was een hoofdrol weggelegd voor het verminderen van het brandstofverbruik in tijden van oliecrisis.

VW Classics ARVW 225 MPH

Om dit prototype, dat was opgebouwd rond een aluminium chassis, aan te drijven, leenden de ingenieurs een turbodiesel uit de Volkswagen LT Commercial (ja, het bedrijfsvoertuig!) en gebruikten ze een in serie geproduceerde versnellingsbak. Dit zescilinderblok van 2400cc ontwikkelde 175 paardenkrachten bij een gewicht van 1040 kg. Cijfers die op zich niet veel speciaals lijken, wetende dat een Polo GTI vandaag over 200 pk beschikt.

Toch liet dit ARVW prototype indrukwekkende prestaties optekenen. Zo brak hij in handen van toekomstig wereldkampioen Formule 1 Keke Rosberg heel wat records op de Nardò Ring, in Zuid-Italië. Één van deze records was de snelste ronde op het circuit van Nardò, eveneens (en vooral) het record van snelste dieselwagen ter wereld. Ondanks zijn uiteindelijk toch vrij beperkte motor, maar dankzij een Cx-waarde van slechts 0,15, werd de ARVW geklokt aan 362,07 km/h!

Daarmee kwam er geenszins een einde aan de uitdagingen. Het recordboek onthult namelijk ook dat er 500 km werden afgelegd in 87 minuten (wat gelijkstaat aan een gemiddelde snelheid van 345,26 km/h) en een gemiddeld verbruik van slechts 6 liter/100 km aan een snelheid van 250 km/h. Wie doet beter?

Deze ARVW zou later een grote invloed hebben op het onderzoek bij de seriemodellen van Volkswagen en kende eveneens een vervolg met het 1 liter-prototype dat Ferdinand Piëch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Volkswagen groep, van Wolfsburg naar Hamburg reed in 2002. Deze wagen verbruikte 0,99 liter/100 km aan een gemiddelde snelheid van 75 km/h. Iets later werd de Volkswagen XL1 geproduceerd in beperkte oplage (250 exemplaren) vanaf 2013. Met een hybride-dieselmotor en een Cx van 0,189, verbruikte deze tweezitter van 69 pk en 795 kg minder dan één liter per 100 km. Geen wonder dus dat Volkswagen nog steeds een van de toonaangevende merken is op vlak van technische vooruitgang en energie-efficiëntie!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS