Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Dallara over de LMDh van Cadillac en BMW: "In de komende weken gaan we de twee auto's op het circuit zien"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 juli 2022 08:40

Dallara is verantwoordelijk voor het chassis van zowel de LMDh van Cadillac als van BMW. Beide auto’s moeten volgend jaar op de circuits in actie komen. Cadillac wil zowel naar het FIA World Endurance Championship als het Amerikaanse IMSA komen. BMW daarentegen gaat vooralsnog alleen in Amerika racen met de nieuwe auto. CEO Andrea Pontremoli vertelt dat Dallara met beide auto’s al flink onderweg is om deze op het circuit te laten rijden.

 BMW_en_Team_WRT_in_WEC

“We zitten met beide auto’s bijna op hetzelfde niveau en ik denk dat we de auto’s al bijna klaar hebben”, vertelt de Italiaan tegen Sportscar365. “Ergens in de komende weken gaan we de twee auto’s op het circuit zien verschijnen om ze te testen. Het is een erg interessant project, omdat onze job is om de auto niet alleen te produceren maar ook om deze competitief op het circuit te laten zijn. Ook om het DNA van het merk te begrijpen en dat, door de vorm, over te brengen naar de auto. Op twee verschillende afdelingen zijn stylisten van Cadillac en BMW hier aanwezig, terwijl ze samen met onze aerodynamica mensen eraan werken om het prestatievermogen op het juiste niveau te krijgen. Als je deze twee auto’s naast elkaar ziet staan, dan kun je niet geloven dat ze van dezelfde basis afkomstig zijn. Maar ondanks hun verschillende stijlen en vormgeving zijn beide competitief. Het mooie van ons werk is dat we kunnen putten uit het DNA van onze klanten. Vanuit technisch oogpunt zijn we al bijna klaar met de productie. Daarna gaan we de competitie starten. Dat is erg interessant en ik kijk er naar uit om deze auto’s snel op het circuit te zien.”

Dallara LMDh1

Overigens zegt Pontremoli van diverse andere fabrikanten aanvragen gekregen te hebben voor een LMDH-auto, maar dat ze bij Dallara terughoudend zijn om nieuwe klanten aan te nemen naast Cadillac en BMW. “Ik wil niet aan aantallen werken, maar ik wil aan kwaliteit werken”, zegt de Dallara CEO daarover. “Dus ik wil zekerstellen dat we het voor de klanten op de juiste manier doen, met de juiste soort middelen. Dus geld of de business is niet onze drijfveer. Vanaf 2023 blijven we doorgaan met twee fabrikanten. In de daaropvolgende jaren zou het kunnen dat er meer merken komen. Dat is iets waar we zorgvuldig naar moeten kijken voor 2024, 2025 en 2026."

Daarnaast ondersteunt het Italiaanse bedrijf ook Hendrick Motorsport om een Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 aan te passen voor haar deelname aan de 24 uur van Le Mans in de experimentele klasse ‘Garage 56’. “We zijn erbij betrokken om deze auto aan te passen voor dit soort brandstof”, vertelt Pontremoli, die vervolgt: “We hebben wat kleine aanpassingen aan de eigenlijke auto gedaan. Ik denk dat ze in de komende maanden gaan aankondigen wat ze willen doen en hoe ze het willen doen. We doen wat simulaties, om het functioneren van de auto in Le Mans te begrijpen. Ze kan niet competitief zijn met de LMDh, maar we werken aan iets wat een goed compromis is.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS