Dakar

Dakar 2021: Martin van den Brink wil de finish halen: "Op 80% rijden kost hier en daar wat tijd"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 januari 2021 07:20

ALULA - In het zicht van de haven hebben de mannen van Mammoet Rallysport ‘het schip’ op koers gehouden. Martin van den Brink stuurde vandaag in de tiende etappe van de Dakar Rally de Renault naar een elfde klassering. In het algemeen klassement staat de rallyformatie uit Harskamp er nog altijd uitstekend voor met de achtste plaats stevig in handen. De etappe van Neom naar Alula in Saoedi-Arabië was een snelle. Winnaar Martin Magic raffelde de 342 kilometer door de bergen en over de met stenen bezaaide paden af in 3 uur en 13 minuten.

Mammoet Rallysport

Martin had 19.41 meer nodig om het listige parcours af te leggen. ,,Het was best weer zwaar en vervelend. Vooral het eerste deel leverde nog veel pijnlijke momenten op. Ik heb bewust opnieuw heel rustig gereden. Vooral om de gekwetste ledematen van Wouter te ontzien.’’

De navigator van Martin is nog niet helemaal hersteld van de ‘klappen’ die de rijders in de achtste etappe kregen te incasseren. ,,We hebben op 80% gereden. We hielden rekening met de fysieke problemen en zeker ook met het oog op het klassement namen we geen risico‘s. We willen deze klassering nu niet meer verspelen door onnodige problemen.’’

‘Soms komt de strijder in Martin weer naar boven’
Navigator Wouter de Graaff moest gisteren en vandaag letterlijk op de tanden bijten. Na het ‘geboeks en geklapper’ van eergisteren heeft de 45-jarige rallyrijder uit Waalwijk behoorlijk afgezien. ,,Ik zie overal het voordeel van. Gisteren had ik veel pijn, daardoor ging Martin van het gas af. Mede daardoor hadden we geen problemen en maakten we geen enkele fout. Martin weet als geen ander dat wij alleen een hoge klassering kunnen behalen door uit de problemen te blijven.’’

Dat lukt deze Dakar Rally, tot en met de tiende etappe, buitengewoon goed. Wouter is er alles aan gelegen om de rallyrijder uit Harskamp te temmen. ,,Soms komt de strijder in Martin weer naar boven. Die momenten brengen weer risico's met zich mee. Als we alleen rijden gaat het vaak het mooist. Als er op de piste een duel ontstaat dan komt de racer in Martin weer naar boven. Ik ben echter wel tevreden. Finishen in de top tien is nu het belangrijkste. Daar gaan we morgen en vrijdag alles aan doen,’’ aldus Wouter, die aanmerkelijk minder pijn te verdragen kreeg dan een dagje eerder.

‘We hielden de band op 3 bar’
Naast het lichamelijke ongemak kreeg de equipe voor de eerste keer te maken met een lekke band. ,,Het grootste deel voor de neutralisatie, ongeveer 150 kilometer, hebben we gereden met een lekke band,’’ zo vertelde Martin net na afloop van de special. ,,Gelukkig konden we de band op 3 bar houden. In de neutralisatie mag je sleutelen aan de truck. Onze assistentie ploeg was er en zij hebben daar de band vervangen. Dat kost dan geen tijd.’’

In de strijd om de eretitel ‘beste Nederlander’ moest Martin voor de tweede keer deze rally de eer aan een ander laten. Na eerder Gert Huzink was nu zijn teamgenoot Pascal de Baar (Renault) een keer de snelste Nederlander in de proef. Hij eindigde als tiende en bleef Martin en zijn manschappen 2 minuten en 35 seconden voor. ,,Ja, dat moeten we maar accepteren. Op 80% rijden kost hier en daar wat tijd. Wij maken ons er niet druk om. We zijn blij dat we er weer zijn en kijken vooruit naar de laatste twee dagen.’’

Meer zand en duinen
Voor Mammoet Rallysport telt alleen het klassement nog. Met nog twee etappes voor de boeg komt het gewenste resultaat voor Martin van den Brink stapje voor stapje dichterbij. ,,Het ziet er goed uit. De truck doet het goed en zal het met Wouter ook weer stukje beter gaan. Bovendien is er veel meer zand en duinen. Dat ligt ons ook veel beter.’’

In het algemeen klassement zijn Martin, Wouter en Daniel Kozlovsky achtste gebleven. De voorsprong op nummer negen, de Chileen Ignacio Casale (Tatra) is ruim 1 uur en een kwartier. Martin Soltys, die tiende staat, moet nog 20 minuten meer goed maken op de equipe van Mammoet Rallysport.

De elfde etappe telt 464 kilometer. Het is de langste klassementsproef in deze Dakar rally. Aan het einde wacht nog een verbindingsroute van 134 kilometer naar het bivak in Yanbu. De rijders krijgen op de vooravond van de slotdag nog een flinke reeks duinen voor de kiezen. Normaal gesproken het terrein waar de mannen van Mammoet Rallysport zich als een vis in het water thuis voelen. /Tekst: Berry KamphorstFoto: Fotop



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS