Formule 1

Daar krijgt Max Verstappen nog eens vleugels van: Red Bull betaalt € 550 miljoen uit aan Mateschitz en de familie Yoovidhya

Uitgegeven door Peter Vader • 24 november 2020 11:15

We volgen allemaal de verrichtingen van Max Verstappen met zijn Red Bull, het merk dat de jonge Nederlander vleugels geeft in de Formule 1. Dat gaat zelfs zo ver dat Verstappen recentelijk maar even een privévliegtuig heeft aangeschaft, een Falcon-900EX. Zoiets kost tientallen miljoenen, een fors bedrag dat wordt opgehoest door iemand die gewoon op de payroll staat bij Red Bull. Dat doet de vraag rijzen wat voor bedragen er omgaan bij de energiedrankenfabrikant, die zich uit imago-overweging graag associeert met snelle sporten. Hun Formule 1 team is slechts een onderdeel van een reeks van promotieactiviteiten. En daarvoor is geld nodig. Veel geld! Maar maak u geen zorgen, dat geld is er gewoon...

Max Verstappen F1 Red Bull

Een drankje tegen een kater?
De energiedrankfabrikant Red Bull, heeft meer dan € 550 miljoen (£ 493 miljoen) uitbetaald aan de oprichters, waaronder de familie van een voormalige Thaise eendenboer die de populaire drank in 1976 uitvond als een "katerbehandeling". De onderneming, bekend om zijn sponsoring van extreme sporten zoals de Formule 1, heeft € 211,4 miljoen aan jaarlijkse dividenden betaald aan de familie van Chaleo Yoovidhya, de uitvinder van het drankje, die in 2012 stierf. Nog eens € 343 miljoen werd betaald aan Dietrich Mateschitz, een Oostenrijkse zakenman die ontdekte dat het drankje, in het Thais Krating Daeng genaamd, hielp tegen zijn jetlag tijdens een zakenreis in 1987. Hierop besloot hij tot een samenwerking met Chaleo Yoovidhya, om Red Bull in het buitenland te promoten. De drank, die beloofde zijn klanten 'vleugels' te geven, maakte van beide mannen multibiljonairs. Yoovidhya, die werd geboren uit arme Chinese immigrantenouders in de Noord-Thaise provincie Phichit, was de derde rijkste persoon van Thailand geworden met een geschat vermogen van $ 5 miljard voordat hij op 88-jarige leeftijd stierf in 2012, aldus een bericht in theguardian.com.

“Bijna één voor elke persoon op aarde”
Dietrich Mateschitz, een farmaceutisch marketingexpert die regelmatig naar Thailand reisde, kocht in 1987 een belang van 49% in het bedrijf, begon de formule aan de internationale dranknormen aan te passen en introduceerde deze wereldwijd. Mateschitz, 76, heeft naar schatting een fortuin van 27,5 miljard dollar opgebouwd, waarmee hij volgens het tijdschrift Forbes de rijkste persoon van Oostenrijk is en behoort tot de 60 rijkste mensen ter wereld. Mateschitz, een enthousiast piloot en skiër, bezit een afgelegen landgoed aan de oevers van Wolfgangsee, in de buurt van Salzburg, evenals kasteel Thalheim, in de buurt van Wenen, en het hele eiland Laucala in Fiji.

Het zit wel snor
Het bedrijf, dat in Oostenrijk is geregistreerd als Red Bull GmbH, verkocht vorig jaar een recordaantal van 7,5 miljard blikjes Red Bull, bijna één voor elke persoon op aarde. De groei was het snelst in India, Brazilië en Afrika. De dividendbetalingen werden afgelopen maandag geregistreerd in de deponeringen bij de Oostenrijkse marktregulator. Mateschitz bezit 49% van het bedrijf. Elf leden van de familie van Chaleo Yoovidhya delen 49%, terwijl Chalerm Yoovidhya, de oudste zoon van de medeoprichter Chaleo Yoovidhya, een aandeel van 2% heeft. Het zit dus wel snor bij Red Bull, dat in de Formule 1 voor zijn volgende, grote uitdaging staat. Welke krachtbron gaat het worden die Max Verstappen (nog meer) vleugels geeft?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS