DTM

DTM ontsteekt autosportvuurwerk op de Nürburgring: 23 raceauto's en zeven merken inclusief Porsche

Uitgegeven door Peter Vader • 20 augustus 2021 03:04

München/Nürburgring - Voor het eerst in 34 jaar neemt Porsche deel aan de DTM, voor het eerst in 34 jaar presenteert de DTM een verscheidenheid aan merken met raceauto's van zeven fabrikanten, en het veld van 23 auto's is het grootst dan in al de voorgaande jaren, dus de DTM ontsteekt motorsportvuurwerk op de legendarische Nürburgring. Fans op de tribunes en wereldwijd voor de tv-schermen, kunnen gedurende drie dagen (20 tot 22 augustus) van 's ochtends tot 's avonds puur racen verwachten. Dit wordt niet alleen verzekerd door de DTM (beide races op zaterdag en zondag live vanaf 13:00 op SAT.1, racestart om 13:30) als het topevenement, maar ook door vijf andere raceseries, die elk een race op zaterdag en zondag zullen organiseren (alle races live via DTM Grid onder grid.dtm.com).

DTM voor het eerst met 23 raceautos op de Nurburgring

Porsche vormde de Duitse autosport in de jaren zeventig en tachtig. Dankzij de gewijzigde DTM-regelgeving is de weg nu ook duidelijk voor de in Zuffenhausen gevestigde sportwagenfabrikant. De vraag rijst hoe sterk Porsche zal zijn en of, net als bij Ferrari op Monza voor de DTM-inzending, een overwinning meteen zal slagen. Het jonge maar uiterst succesvolle SSR Performance team met vaste coureur Michael Ammermüller (GER) maakt van de gelegenheid gebruik voor een gaststart op de Nürburgring. Zoals SSR-teambaas Wolfgang Hatz benadrukt, wil het team de mogelijkheden voor het komende seizoen in de DTM verkennen. Hetzelfde geldt voor Toksport-WRT rechtstreeks vanuit Quiddelbach op de Nürburgring. Het team stuurt een Mercedes-AMG voor GT3-veteraan Luca Stolz (GER) de race in. Voor de tweede keer na Zolder zal voormalig Formule 1-coureur Christian Klien (AUT) ook deelnemen aan de McLaren van JP-Motorsport. Daarnaast neemt Markus Winkelhock (GER) de Audi over van ABT Sportsline, dat overigens wordt aangestuurd door Sophia Flörsch, maar die door een planningsbotsing wordt verhinderd.

Het DTM-hoofdstuk Hubert Haupt gaat verder: de in München gevestigde coureur was in 1991/92 audi-coureur bij de Audi V8, keerde na de DTM-comeback in 2001 terug bij Opel, richtte in 2020 zijn eigen team op op de Nürburgring en begint nu als gaststarter in de derde Mercedes-AMG van zijn HRT-team.

Audi, BMW en Mercedes-AMG, maar ook Ferrari, Lamborghini, McLaren en Porsche – dit zijn drie A-merken uit Duitsland en vier sportwagenklassiekers – met zeven merken een verscheidenheid aan merken zoals voor het laatst in april 1987 in Zolder, België. Daarnaast is er een 23-koppig startveld – de laatste keer dat dit in 2016 was.

De DTM 2021 is levendig, spannend, actievol en doorspekt met adembenemende inhaalmanoeuvres – dit werd bewezen door de eerste drie stops op het hogesnelheidscircuit in Monza, op de Lausitzring met de opvallende Bocht 1 en het klassieke circuit van Zolder. Vijf winnaars in zes races is een andere indicatie van de opwinding van de DTM 2021.

Nu gaat het naar de Nürburgring, waar de 3.629 kilometer lange sprintbaan wordt gereden. De korte baan zorgt voor vele ronden en dicht gespreide drukte van de ps-professionals, tot grote vreugde van de fans. Aan de voet van het eerbiedwaardige Robber Baron Castle, dat het circuit zijn naam gaf, zijn al 86 DTM-gevechten uitgevochten, meestal met een open uitgang. Zelfs als veel weerapps zonnig weer en temperaturen rond de 20 graden voorspellen, betekent dit niets, want je moet weerselijkheid verwachten in de Eifel. Een spanningselement dat niemand met zekerheid kan voorspellen.

De grote vraag is: Wie wordt halftijds kampioen in de DTM 2021? Met de tweede Nürburgring op zondag, de achtste van 16 races van het seizoen, wordt deze titel uitgereikt. Je kunt niets kopen voor deze onofficiële prijs, maar degenen die dat kunnen, willen ook toegang, alleen voor prestige en motivatie. Dit geldt vooral voor Kelvin van der Linde. De 25-jarige Zuid-Afrikaan in de ABT-Sportsline Audi is de enige die tot nu toe twee races heeft gewonnen. Met 101 punten leidt hij de enige 19-jarige Nieuw-Zeelander Liam Lawson, die zichzelf in de schijnwerpers zet als Red Bull-junior in de Ferrari van AF Corse en tot nu toe 80 punten heeft verzameld na zijn monza-overwinning. Lawson is net zo goed een uitdager voor Kelvin van der Linde als Lusatia-winnaar Maximilian Götz (Mercedes-AMG Team HRT) met 72 punten, die niet alleen op maar ook buiten de baan met van der Linde duelleert. Een schermutseling die nauwelijks denkbaar zou zijn geweest ten tijde van de afspraken van de fabrikanten in de DTM. Zolderwinnaar Marco Witmann (GER/67) kreed naar de vierde plaats in de Walkenhorst BMW, gevolgd door Red Bull Formule 1-coureur Alex Albon (THA/54) in de AlphaTauri-Ferrari.

De DTM is merkbaar belast voor de prestaties in de Eifel, maar ook de DTM Trophy met de bijna-productie GT-sportwagens, de DTM Classic toerwagenlegendes met oude sterren zoals Klaus Ludwig, Klaus Niedzwiedz, Kurt Thiim en Volker Strycek, evenals de BMW M2 Cup voor jonge talenten van 16 jaar en ouder, de Lotus Cup Europa en de Ferrari Club Deutschland Racing Series zorgen generaties lang voor een opwindend motorsportspektakel.

Er zijn nog enkele tickets voor dit DTM-hoogtepunt op de Nürburgring, die alleen exclusief online te koop zijn via de DTM Ticket Shop (tickets.dtm.com) en de DTM Ticket Hotline (01806 991166). Voor de Nürburgring is het de eerste grote gebeurtenis na de watersnoodramp in het Ahrdal. Ongeacht het DTM-evenement worden gebieden rond de Nürburgring gebruikt als operatiecentrum voor hulporganisaties. Via de A1 (Blankenheim), A61 (Wehr) en A48 (Ulmen) is de reis naar de Nürburgring zonder problemen mogelijk, alleen het Ahrdal moet voor de reis worden vermeden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS