DTM

DTM finale Hockenheim: Rast start als favoriet, Müller niets te verliezen en Robin Frijns gevaarlijke outsider met kansen

Uitgegeven door Peter Vader • 6 november 2020 17:57 • Print artikel

De laatste twee rondes van de titelstrijd zijn in aantocht: Hockenheim bereidt het podium voor, voor de ultieme krachtmeting van komend weekend om de DTM-titel 2020. In de rood-witte hoek: René Rast (GER, Audi), titelverdediger en leider in het klassement. In de groen-witte hoek: Nico Müller (SUI, Audi), de grote uitdager met een tweede plaats in de stand om het kampioenschap. En dan is er natuurlijk nog Robin Frijns (NED, Audi), die ook kampioen kan worden. Durf je een voorspelling te doen? Mogelijk, maar het is zinloos want het DTM-seizoen 2020 mist zeker geen verrassende wendingen. En dus kunnen tv-kijkers uitkijken naar veelbelovende finale races, spectaculaire duels en spannende actie op zaterdag en zondag vanaf 13:00 uur live op DTM tv-partner SAT.1.

Audi trio: René Rast, Nico Müller en Robin Frijns, wie wordt DTM-kampioen 2020?
Audi trio: René Rast, titelverdediger en leider in het klassement, Nico Müller, de grote uitdager met een tweede plaats in de stand om het kampioenschap, en dan is er natuurlijk nog Robin Frijns als gevaarlijke outsider, wie wordt DTM-kampioen 2020?

Voor de twee teamgenoten van het Audi Sport Team Abt Sportsline, Nico Müller en Robin Frijns, wordt één van de eeuwige autosportwijsheden beschouwd als de richting die ze gaan kiezen: "Bij twijfel – vol gas!". Want hun uitgangspositie is simpel: beiden moeten op grote schaal punten inhalen op René Rast, om het tij nog te keren. Müller staat 19 punten achter, Robin Frijns 41. Een maximum van twee keer 25 punten per overwinning moet nog worden toegekend, met nog drie extra punten voor een poleposition.

René Rast, titelverdediger en leider in het klassement
René Rast, titelverdediger en leider in het klassement

Geen van de twee kandidaten kan op eigen kracht genoeg punten goedmaken, slechts 16 zijn maximaal haalbaar in de twee races van Hockenheim. Het duo zou het tij echter op eigen kracht kunnen keren, bijvoorbeeld als de “abten” de twee topposities veiligstellen in de kwalificaties en in de twee races en Nico Müller telkens de eerste plaats veroverd. Voor René Rast betekent dat omgekeerd ook: René Rast heeft zijn titel met succes in eigen handen verdedigd. Om dit te doen zou hij ‘slechts’ als tweede moeten eindigen in beide kwalificatiesessies en in beide races. Dan zal de kampioenstrofee niet van hem worden afgenomen, ongeacht hoe de tegenstanders het doen.

Nico Müller, de grote uitdager met een tweede plaats in de stand om het kampioenschap
Nico Müller, de grote uitdager met een tweede plaats in de stand om het kampioenschap

Het volgende is absoluut verboden: fouten, tegenslagen en mislukkingen. Voor Rast geldt het ijzeren raceprincipe "Om als eerste te finishen, moet je eerst finishen" (= "Om te winnen, moet je als eerste finishen"). Omdat René Rast iets te verliezen heeft is dit nog niet zo eenvoudig. Maar uiteindelijk lijkt het buitengewoon onwaarschijnlijk dat er een "worst case"-scenario zal plaatsvinden. Met twee onovertroffen races in Zolder veranderde Rast een achterstand van 47 punten in een voorsprong van 19 punten. Dat was misschien wel de belangrijkste "Route 66" om de titel te verdedigen. Rast reist met meer zelfvertrouwen naar Hockenheim dan hij deed naar Zolder. Als hij de titel zou winnen, zou het zijn derde in de DTM zijn. Rast zou op één lijn komen met legende Klaus Ludwig. Alleen Bernd Schneider kan met vijf titeloverwinningen op meer titels terugkijken.

Robin Frijns is als gevaarlijke outsider nog steeds titelkandidaat
Robin Frijns is als gevaarlijke outsider nog steeds titelkandidaat

Dat zijn de jongste ‘nieuwelingen’ op het DTM-podium: Robert Kubica (POL, BMW) en Ferdinand Habsburg (AUT, Audi). Daarvoor was het in 2020 Sheldon van der Linde (RSA, BMW) die aanvankelijk in de cirkel van de top 3 coureurs kwam en later zelfs in de winnaarslijsten. Zij zijn in de eerste plaats de kandidaten die de bovengenoemde wiskundig-theoretische kampioenscenario's zouden kunnen degraderen tot louter rekenvoorbeelden. Sheldon van der Linde bereikte de vierde plaats in het kampioenschap en wil het seizoen afsluiten als "Best of the rest". Voor Kubica en Habsburg is het belangrijk om hun recente sterke prestaties en podiumplaatsen van Zolder en hun stijgende trend tijdens het DTM-jaar 2020, in Hockenheim te continueren. Tegelijkertijd - typisch DTM - zijn er tal van andere kandidaten die voor verrassingen en successen kunnen zorgen.

Ferdinand Habsburg
Ferdinand Habsburg

Twee speciale invloeden geven de coureurs en ingenieurs in Hockenheim een enorme strategische speelruimte in hun combinatiemogelijkheden. Met de koelere temperaturen verslechteren de standaardbanden van Hankook tijdens de races veel minder. De verplichte pitstop zou dus een creatief middel kunnen worden om terrein te winnen gedurende de race en de concurrentie te verrassen. Bijvoorbeeld met radicale strategieën die leiden tot zogenaamde over- of undercut, d.w.z. het zware verkeer vermijden met een bijzonder vertraagde of extreem vroege stop, afhankelijk van de respectieve positie van de coureur.

Philipp Eng
Philipp Eng

Een ander aspect van strategische vrijheid ligt in het type racecircuit van Hockenheim zelf, dat in feite twee verschillende benaderingen van het afstellen van voertuigen mogelijk maakt. Ofwel je vertrouwt op een hoge topsnelheid door minder downforce, of je vertrouwt op hoge bochtsnelheden door aanzienlijk meer aerodynamische 'Anpressdruck'. Door het vlakke asfalt en de vlakke curbstones van de Hockenheimring hebben de raceauto's ook een nogal geringe bodemvrijheid. De experts verwachten een volgasaandeel van ongeveer 74 procent. Het gezamenlijke gebruik van de inhaal- en inhaalhulpmiddelen DRS (Drag Reduction System) en PTP (Push-to-pass) levert naar schatting een voordeel op van ongeveer zeven tienden van een seconde per ronde in de race. Ingrediënten genoeg dus voor een spannende seizoensfinale op Hockenheim. Tevens het laatste DTM-raceweekend volgens de huidige DTM-formule! Nog even genieten dus…

Robert Kubica
Robert Kubica

Tijdschema DTM-seizoensfinale, 7 en 8 november 2020, Hockenheimring:

Zaterdag, 7 November 2020:
10:30–10:50 Uhr DTM – Qualifying
11:05–11:25 Uhr DTM Trophy – Qualifying
13:30–14:40 Uhr DTM – Race
15:15–15:50 Uhr DTM Trophy – Race

Zondag, 8 November 2020:
10:30–10:50 Uhr DTM – Qualifying
11:05–11:25 Uhr DTM Trophy – Qualifying
13:30–14:40 Uhr DTM – Race
15:15–15:50 Uhr DTM Trophy – Race

Wie wordt DTM_Champion_2020_RenY_Rast_GER_33_Audi_links_versus_Nico_MYller_SUI_51_Audi_rechts
Wie wordt DTM-kampioen 2020? René Rast (GER Nr33 Audi links) of Nico Muller (SUI Nr51 Audi rechts)?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS