DTM

DTM Classic Cup: Drama in de slotfase, problemen voor Opel en eerste overwinning voor BMW-Schnitzer Classic

Uitgegeven door Peter Vader • 22 mei 2022 09:02

KLETTWITZ - "Om als eerste te finishen, moet je eerst finishen" is een oude autosportwijsheid. Dat bleek maar weer eens tijdens de seizoensopener van de nieuwe DTM Classic Cup op de Lausitzring Turn 1 powered by Autohero. Lokale held Stefan Mücke leidde het veld vol vertrouwen in de Opel Calibra V6 4x4, ingeschreven door het Berlijnse team BWT Mücke Motorsport, maar toen rolde de auto twee ronden voor het einde zonder enige vorm van voortstuwing naar de kant. Dit maakte de weg vrij voor een dubbel succes voor het nieuw opgerichte Schnitzer Classic-team: Yannick Trautwein (GER) werd na 16 ronden als winnaar weggewuifd in de BMW E36 STW, teamgenoot en voormalig DTM-coureur Kris Nissen (DEN) werd tweede in de BMW E30 M3 DTM en maakte daarmee het premièresucces compleet. Met Marc Hessel, een andere voormalige DTM-fabrieksrijder in de BMW E30 BTCC, opgesteld door Team 2.0 Automotive, eindigde hij als derde.

DTM Classics Lausitsring BMW voorop
Succesvolle première voor de DTM Classic Cup: spannende gevechten om posities in legendarische DTM-toerwagens

"We willen de geschiedenis van Schnitzer voortzetten en dat is gelukt met deze goede start", glunderde winnares Yannick Trautwein na de finish. "Ik wil Kris Nissen bedanken dat hij me zonder problemen heeft laten passeren, het was allemaal absoluut eerlijk." De Deense raceveteraan gaf het compliment terug: "Yannick reed uitstekend. Het is mooi dat Schnitzer voortleeft in de DTM, ook al ontbreken Charly en Dieter Lamm natuurlijk heel erg."

Ex-DTM-Piloot Kris Nissen (DEN) im Schnitzer BMWEx-DTM-Piloot Kris Nissen (DEN) im Schnitzer BMW

De première van de nieuwe DTM Classic Cup van dit jaar tijdens het eerste DTM-raceweekend van het seizoen in Duitsland was een groot succes. De coureurs hadden hun vreugde, de talrijke toeschouwers die aanwezig waren op de tribunes en in de paddock waren net zo enthousiast over de liefdevol geprepareerde historische DTM-racewagens. Bij de start van de race nam Stefan Mücke de leiding in de Opel Calibra, de DTM-auto van voormalig Wereldkampioen Formule 1 Keke Rosberg uit 1995, maar verder terug in het veld rolde zijn teamgenoot Ronny Scheer in de Ford Sierra RS 500 Cosworth al vroeg uit. Stefan Irmler in de Opel Astra spinde op vloeistof van de baan en Thomas Wandel in de Audi 200 quattro gleed parallel aan het einde. De race werd korte tijd onderbroken en na twee ronden achter de CUPRA safety car vrijgegeven.

Publiekslieveling: Ex-Rosberg-Opel CalibraPubliekslieveling: Ex-Rosberg-Opel Calibra

Bij de herstart behield Mücke de leiding en breidde zijn voorsprong steeds verder uit totdat zijn Calibra kort voor het einde van de race uitrolde. Yannick Trautwein nam vervolgens de leiding, kwam als eindwinnaar over de finish en won ook klasse 6. Kris Nissen maakte het dubbelsucces voor het Schnitzer Classic team compleet en was de winnaar van klasse 2. Overall derde Marc Hessel zegevierde in klasse 3. Andere klassewinnaars waren Moritz Horn (klasse 4) en voormalig DTM-runner-up Olaf Manthey (klasse 2), terwijl Stefan Mücke nog steeds zevende werd in het algemeen klassement en dus klasse 1 won. De tweede race van de DTM Classic Cup begint zondag om 17:00 uur (live op grid.dtm.com en servusTV.com).

Opel Astra V8 Coupé im DTM Classic CupOpel Astra V8 Coupé im DTM Classic Cup

DTM Classic uitslag zaterdag Lausitzring


Voormalig DTM runner-up Olaf Manthey in de BMW 635Voormalig DTM runner-up Olaf Manthey in de BMW 635 CSi

DTM logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS