DTM

DTM 2021: de toekomst van de raceserie krijgt vorm, onder andere rollende start, ABS en tractiecontrol zijn goedgekeurd

Uitgegeven door Peter Vader • 27 oktober 2020 09:50 • Print artikel

De DTM heeft verdere details over de toekomstige regelgeving van de raceserie gepubliceerd: anti-blocking systeem (ABS) en tractie controle zijn in 2021 toegestaan. Met dit besluit volgt de overkoepelende organisatie ITR de wensen van fabrikanten en teams en verlaagt daarmee de instapdrempel in de serie. Zij hadden gewezen op moeilijkheden bij de de-activering van rijhulpmiddelen en de ontwikkelingskosten die daaruit voortvloeien. Een andere vernieuwing is de vervanging van de Grand Prix-start door de DTM Formation Start. In plaats van stil te staan, rijden de raceauto's in de toekomst in rijen van twee naar de startlichten, waarna de race uiteindelijk zal worden vrijgegeven. Een rollende start dus. Deze DTM Formation is gebaseerd op het Indy model en heeft zich al bewezen in vorige DTM-races, tijdens de herstart na safety car fasen. Het zorgde altijd voor spectaculaire baanactie.

DTM startveld Lausitzring


DNA van de DTM blijft behouden
Vele belangrijke componenten van de bestaande DTM-regelgeving blijven gehandhaafd. Dit betreft het huidige concept in de vorm van een sprintrace over 55 minuten plus een ronde op zaterdag en op zondag. In tegenstelling tot de meeste GT-raceseries zal de DTM in de toekomst geen rijderswissel hebben en zal ook de gebruikelijke pitstop worden gehandhaafd. SAT.1 blijft tv-partner voor de live-uitzending, en de races zullen ook live worden gestreamd via het DTM Grid-platform en op YouTube.

Sterke interesse van fabrikanten en teams
Pas op 19 september werd op de Nürburgring de technische wijziging van de DTM naar de krachtige GT-sportwagens aangekondigd. Tot op heden hebben tal van fabrikanten en teams al interesse getoond, om zich in te schrijven voor de DTM 2021.

Frederic Elsner, Director Event, ITR GmbH:
"In de vele gesprekken die we de afgelopen weken hebben gevoerd met geïnteresseerde fabrikanten en teams, hebben we een definitief besluit gevormd en besloten om ABS en tractiecontrole toe te staan en de DTM Formation Start in te voeren. Dit vermindert de inspanning en kosten, maar de high-profile autosport van de DTM blijft ongewijzigd. De beproefde elementen van de DTM, dat wil zeggen twee sprintraces per raceweekend, geen rijderswissel en pitstops op het beste moment in de race, blijven spectaculaire actie bieden."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS