Autosport NL • Autosport NL Diversen

Coureur Bira van Haver (15) geniet van indrukwekkende kennismaking met twee voor hem nieuwe raceauto’s: "Heel gaaf"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 november 2020 17:17 • Print artikel

ZANDVOORT – Met corona als de lastpak die het afgelopen autosportseizoen flink dwarszat, greep autocoureur Bira van Haver de RSZ Trainingsdagen in Zandvoort aan om weer te kunnen rijden. De vijftienjarige inwoner van Nieuw-Vennep, gewend aan het racen in historische sportwagens, sjeesde ditmaal in een potente BMW M2 en een Mazda MX-5 over het asfalt. En daarvan had hij, niet geheel onverwacht, genoten.

Bira van Haver RX BMW thumps up

“Ik had nog wel een rondje gewild!”, zei Bira na afloop van zijn laatste sessie monter. De trainingsdagen van V-Max Racing op Circuit Zandvoort waren bedoeld om kennis te maken met een bepaalde auto of de autosport in het algemeen. En die kennismaking - aan de hand van een instructeur - was aangenaam. “Heel gaaf, die BMW M2. Het is de gaafste auto waarin ik tot nu toe gereden heb. Hij is heel modern, heeft veel pk’s, hij gaat hard. Heel anders dan waarin ik nu rijd.”

Dat is in een BMW E30 in het Nederlands kampioenschap HARC 82-90, ook niet misselijk trouwens. Bira geniet ervan. “In historische auto’s moet je veel meer werken. Dat vind ik gewoon leuk om te doen.” Maar, zo erkende hij, het maakt hem niet zoveel uit in wat voor raceauto hij rijdt, zolang hij maar kan racen.

Zaterdag in Zandvoort reed hij behalve in de BMW M2 ook in een potente Mazda MX-5. “De auto’s zijn best wel verschillend. Ik moest heel erg wennen aan de BMW, wennen aan de Mazda viel heel erg mee. Die heeft gewoon een schakelbak en dat ben ik gewend. Maar met die BMW moet je flipperen. Ik moest ook heel erg wennen qua rijstijl.”

Bira van Haver Mazda MX5 Cup

Bira, die de afgelopen jaren fanatiek kartte, stapte dit jaar voor het eerst in een raceauto. Tot dusver reed hij één raceweekeinde van twee races. Dat was ook op het circuit Zandvoort, in de stromende regen nog wel. Bira: “Ik was de jongste en was derde geworden in mijn eigen klasse, in Groep N. Een leuke ervaring. De autosportwereld is een heel andere wereld dan die van het karten. Je rijdt alleen met volwassenen.”

Komend seizoen wil Bira weer in de E30 racen. “En verder kijken we wel wat er op ons pad komt. Maar als die BMW ertussen komt, vind ik dat helemaal niet erg hoor”, doelde hij op de M2. “Die auto krijgt zijn eigen Cup volgend jaar. Dat lijkt me gewoon leuk.”

Bira’s vader Cees, die zelf met historische auto’s heeft geracet, had met trots naar de verrichtingen van zijn zoon gekeken. “Ik vind het heel erg leuk natuurlijk. Je wil niets liever dan dat je kind in je sporen treedt”, zei hij. “We oriënteren ons in diverse richtingen. We zijn al bezig in het NK 82-90 en we willen ook andere dingen proberen. Wie weet wat er in de toekomst mogelijk is.”

De kennismaking met de Mazda MX-5 en de BMW M2 waren in ieder geval alvast positief. “De Mazda vond hij heel makkelijk te besturen, na twee ronden al. De instructeur was zeer te spreken over hem. Jonge jongens zijn onbevangen, dat gaat zo gemakkelijk allemaal. Het karten helpt er wel heel erg aan mee hoor. Ik denk dat als je met autosport wil beginnen het een must is dat je van tevoren gekart hebt.”

Dat zijn zoon op zo’n jonge leeftijd in auto’s racet, daar raakte Cees niet ondersteboven van. “Hij heeft hier al behoorlijk wat gereden. En we hebben heel veel vrije trainingen gedaan. We zijn na een seizoen in de Rotax Max Junior-klasse gestopt met karten, dus Bira had geen ervaring met schakelen, maar het gaat hartstikke lekker!”

Bira van Haver wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door H & S Packaging BV en CARS Europe.

Bira zoekt nog bedrijven die hem willen ondersteunen in zijn raceactiviteiten. Geïnteresseerden kunnen meer informatie krijgen via ceesvanhaver@hetnet.nl.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS