Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Colin Kolles over zijn project: "Als mensen niet waarderen wat we doen, hoeven we niets te doen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 mei 2020 17:00 • Print artikel

ByKolles blijft voor haar te ontwikkelen non-hybride Le Mans Hypercar gebruik maken van de Gibson LMP1-motor. Het bedrijf liet in december 2018 al een foto zien, daarna is het echter stil geweest omtrent het project. Volgens teameigenaar Dr. Colin Kolles is het programma nog steeds in leven, maar hebben de aanpassingen van de regels de ontwikkeling vertraagd.

Colin Kolles Hypercar ByKolles

Kolles legt uit dat het door de aankondiging van de Aston Martin naar de hypercar klasse, afscheid moest nemen van het plan om de Gibson V8 te gebruiken. Daarvoor kwam de krachtigere LMP1-motor in de plaats. Nu de Britse autofabrikant zich alsnog heeft teruggetrokken en door de LMDh-auto’s het vermogen wordt beperkt, blijft ByKolles bij haar oude plan. “Het is een behoorlijke operatie”, vertelde Kolles aan Sportscar365. “Het past binnen de huidige regels, zoals ze er nu uitzien. We hebben lange tijd geleden de beslissing genomen om door te gaan met Gibson. En toen Gibson in de situatie werd gezet dat een V8 tekort aan vermogen had en een V10 motor mogelijk was in zo’n korte tijd, dan moet je een beslissing nemen. Je rijdt met een motor die een tekort heeft aan vermogen, meer dan 100 pk, of niet.”

“Dus je probeert een andere oplossing te vinden voor een motor en er was niet echt een andere optie. Aangezien de auto wordt gebouwd als een Formule 1-auto, moeten we een stress bestendige motor hebben. Het is niet dat je een motor uit een Alfa Romeo neemt en hem in de auto zet, omdat onze hypercar filosofie anders in dan de Glickenhaus filosofie.”

“Ik denk dat de nieuwe regels een betere richting opgaan, maar het vroeg veel tijd. Als je monocoque-chassis bouwt en je weet niet waar de bevestigingspunten zitten, omdat je niet weet welke motor je er in gaat zetten, is dat wat lastig.”

Het heeft gezorgd voor een vertraging in de levering. De uitvoering van de ByKolles hypercar komt in drie varianten, een WEC, trackday- en een straatlegale versie. Het debuut van de auto is echter nog niet zeker, zo laat de teameigenaar weten. “Het plan is om te gaan racen, maar ik heb geen garanties”, legt Kolles uit. "Om eerlijk te zijn ben ik blij gemaakt met de regels en hoe de mensen met ons omgaan. Als mensen niet waarderen wat we doen, hoeven we het niet te doen. Omdat ik niet afhankelijk ben. Als de regels niet duidelijk zijn en goed voor ons en als de politieke omgeving niet goed is, dan gaan we niet racen. Wat we kunnen zeggen is dat we een hypercar hebben die voldoet aan de Le Mans-regels. Dat is zeker. De rest weet ik niet. Het hangt ook van derden af, niet allen van ons.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS