Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Colin Caresani van 24h Nurburgring naar 24h Spa met Winward Racing: "De grote die we allemaal willen"

Uitgegeven door Frank Korsel • 12 juni 2024 17:05

Colin Caresani rijdt dit jaar in het GT World Challenge Europe. De twintigjarige-coureur uit Aerdenhout doet dit namens Winward Racing in de auto waar hij verknocht aan is, de Mercedes AMG GT3. Toch moest hij enkele weken geleden in een andere auto rijden. Vlak voor de 24 uur van de Nürburgring werd hij opgebeld door het team van Franz Konrad. De vraag was of hij kon rijden in de Lamborghini Huracán GT3. Over het antwoord hoefde het KNAF-talent niet lang na te denken.

Colin Caresani

Caresani komt dit jaar in actie in het sterkste GT-kampioenschap van Europa. Dit doet hij samen met goede vriend Daan Pijl (internationaal rijdend onder de naam Daan Arrow) en zijn Thaise collega Tanart Sathienthirakul: “Ik voel me goed bij Winward. Het is voor mij geweldig om de stap te maken naar een team zoals deze, met internationaal succes en volledige fabriekssteun. Ik denk dat het me echt heeft gestimuleerd om het beste te kunnen presteren.”

In dit kampioenschap rijdt Caresani in de Mercedes AMG GT3, een auto uit 2015. Een auto die al aardig wat jaren meegaat, maar dit betekent niet dat ze onder doen voor de nieuwe auto’s als de BMW’s of de nieuwe Ferrari 296 GT3: “Het is nog een redelijk oldskool auto, maar het concept werkt fantastisch. Er komt ook een oldskool geluid uit, ik bedoel, je hoort hem wel aankomen met die V8 erin", zegt hij lachend vanuit het Winward Motorhome.

Caresani legt, in gesprek met RaceXpress tijdens het DTM-weekend in Zandvoort, vakkundig uit wat de AMG GT3 zelfs na al die jaren zo sterk maakt: "Onze Mercedes-AMG GT3 is een auto die misschien op het eerste gezicht simpel lijkt, maar in werkelijkheid een natuurlijke kracht bezit op verschillende snelheden en punten op het circuit. Dit wordt duidelijk weerspiegeld in de successen die we in de afgelopen jaren hebben behaald en blijven behalen. Een uitdaging van deze auto is echter dat hij soms neigt naar onderstuur, vooral in technische bochten en secties waar je altijd moet streven naar maximale minimumsnelheid. Maar wanneer de balans goed is en je geen last hebt van onderstuur, voelt het fantastisch om met deze auto te rijden, vooral op hoge snelheden. Bijvoorbeeld, tijdens de 24 uur van Spa kunnen we zelfs met oude banden Eau Rouge met vol gas nemen, wat ons een aanzienlijk voordeel geeft en het rijden nog spannender maakt."

Toch moest Caresani zich enkele weken geleden aan een andere auto wagen: "Toen ik werd opgebeld of ik interesse had om in de Lamborghini GT3 de 24 uur van de Nürburgring mee te doen, moest ik heel lang nadenken”, grapt Caresani. “Nee joh, ik stapte meteen in de auto. Vier uur later, om half drie 's ochtends, was ik in het Dorint Hotel op de Nürburgring. Om half negen 's ochtends moest ik alweer op het circuit zijn om het team te leren kennen en te beginnen met leren."

Colin Caresani 24h Nurburgring

De eerste ronde op het ruim twintig kilometer lange circuit was een hele ervaring met de V10-aangedreven Lamborghini: "In mijn eerste ronde in de Lamborghini Huracán GT3 begon het keihard te regenen. Ik dacht eerst dat het Grand Prix-circuit droog was en probeerde de banden te sparen, maar toen ik Hatzenbach bereikte, was het mega nat. De omstandigheden waren ronduit chaotisch. Bij Fuchsröhre, met 140 km/u, kreeg ik vol overstuur en zag een rivier van water naar beneden stromen. Bij Arenberg moest ik zelfs 80 km/u rijden met overstuur. Het was een ongelooflijke ervaring, alsof ik met de elementen vocht bij elke bocht."

Hierna moest Colin zich opmaken voor de race, maar ook dit ging niet zonder slag of stoot. Op de woensdag voor de race werd Caresani ziek en dat had het gehele raceweekend zijn weerslag op de jonge coureur: "We lagen een ronde achter na enkele strategiefout en pech bij de pitstop. Onze auto kreeg niet in neutraal, waardoor we veel tijd verloren. Ik heb me unlapped van de #98 Rowe BMW, de Frikadelli Ferrari, en de #44 Falcon Porsche. De pace was geweldig. Ik ben uiteindelijk teruggereden van de 21e naar de 15e plek overall en behaalden we P3 in Pro-Am. Het was zwaar, maar ik ben blij met het resultaat."

Na acht uur werd de race stilgelegd door hevige overlast door mist. Erg jammer, maar de doodzieke Caresani was er niet rouwig om: "Ik was eigenlijk een beetje blij met de rode vlag. Het is jammer voor de fans en het team, maar voor mij kwam het goed uit. Ik had al drie uur gereden en er zat niet veel meer in. Ik was echt op."

Nu ligt de focus volledig op de 24 uur van Spa-Francorchamps. De belangrijkste race in het GT World Challenge: "Ik ben natuurlijk heel erg druk met de 24 uur van Spa, die over drie weken gaat plaatsvinden. Dat is de grote die we allemaal willen. Elke race is voor mij even belangrijk, maar de meeste voorbereiding gaat natuurlijk naar de 24 uur van Spa vanwege de lengte van de race en de uitdagende omstandigheden. We hebben veel vertrouwen in een goed resultaat."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS