Formule 1

Christian Horner over porpoising: "Als een auto gevaarlijk is, moet een team deze niet inzetten"

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 juni 2022 05:06

Er gaan volop verhalen over een flinke aanvaring van Mercedes-teambaas Toto Wolff met Mattia Binotto en Christina Horner. Volgens de Oostenrijker zijn de auto’s met het porpoising effect niet goed voor de gezondheid van de coureurs en moet de FIA ingrijpen. De Ferrari- en Red Bull-teambaas willen hier echter niets van weten. Zij vinden dat de Zilverenpijlen de problemen zelf moeten oplossen en ze niet naar de FIA moeten wijzen om in te grijpen en door de regels aan te passen.

Christian_Horner_GP_Canada
Christian Horner

“Ferrari presenteerde haar positie ten aanzien van de TD en Toto voerde campagne voor een verandering van de regels, wat een beetje ironisch is, omdat de auto zondag behoorlijk snel leek, met weinig stuiteren”, aldus Horner tegen ESPN. “En ik denk dat hij er duidelijk op gewezen werd dat zijn probleem misschien eerder binnenshuis is, dan dat het ieders probleem is.” Wanneer de Red Bull-teambaas gevraagd wordt of de Oostenrijker misschien een spelletje speelde voor de Netflix-camera, die ook aanwezig was bij de meeting, voegt hij eraan toe: “Ik denk dat er een element van theater aanwezig was in deze bijeenkomst, dus misschien met de nieuwe film van Lewis die er aankomt, krijgt hij daar ook een rol in.”

Met de nieuwe richtlijnen kunnen de teams de stijfheid verbeteren door middel van montage van een tweede balk aan beide kanten van de vloer, waardoor porpoising verminderd. Mercedes had deze al op vrijdag beschikbaar, een dag na het uitkomen van de richtlijn. Het zorgde voor vraagtekens bij Ferrari en Red Bull, hoe kon Mercedes zo snel zo’n aangepaste vloerplaat produceren.

Mattia_Binotto_Ferrari grid GP Canada
Mattia Binotto

“Wat vooral teleurstellend was, was de tweede balk. Aangezien dat moet worden goedgekeurd in een technisch forum en dat het openlijk voordeel geeft aan één team dat daarmee zijn problemen opgelost ziet. Het enige team dat er hier, zelfs nog voor de TD, mee kwam opdagen. Probeer dat eens uit te leggen”, voegt Horner eraan toe. Volgens de Red Bull-teams moet degene die stoeien met het porpoising-effect, het ontwerp van de auto aanpassen en niet de FIA vragen om de regels aan te passen. “De teams hebben de grootste engineering talenten ter wereld”, vervolgt de Brit.

Horner_handshake_Wolff
Handshake Christian Horner en Toto Wolff

“Dingen komen uiteindelijk samen. Ik vraag me af of we hier volgend jaar nog praten over het stuiter-effect, zelfs als de regels met rust gelaten worden. Deze auto's zijn nog betrekkelijk nieuw, maar naarmate de teams hun auto's verder ontwikkelen, zal je waarschijnlijk zien dat ze een aantal van deze problemen beginnen aan te pakken. Je kunt niet opeens halverwege het seizoen de technische regels veranderen. Als een auto gevaarlijk is, moet een team deze niet inzetten. Dat is ook een keuze. Of de FIA moet het gevoel hebben dat een individuele auto te gevaarlijk is, dan hebben ze een zwarte vlag tot hun beschikking.”

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS