Formule 1

Christian Horner over Abiteboul: "Cyril heeft grotere vissen om te frituren met zijn nieuwe rol bij Alpine"

Uitgegeven door Peter Vader • 19 oktober 2020 10:01

Red Bull-teambaas Christian Horner denkt dat Renault nu een heel ander bedrijf is om mee om te gaan. Renault begon in 2007 voor het eerst met het leveren van hun motoren aan Red Bull, maar in 2018 stortte die relatie in, waardoor het Red Bull van Max Verstappen vanaf 2019 overstapte op Honda-power. Maar Honda zal de Formule 1 aan het einde van het seizoen 2021 verlaten, wat betekent dat Red Bull nu een nieuwe motorleverancier moet vinden, en volgens de regelgeving zouden ze terug moeten naar Renault, aangezien de Franse fabrikant momenteel geen klant- of partnerteams heeft.

Christian Horner Cyril Abiteboul F1
Christian Horner: "Cyril, voor zover ik begrijp, heeft grotere vissen om te frituren met de rol die hij bij Alpine op zich neemt"

Hoffelijk van Honda
"We moeten onze due diligence doen en we zijn dankbaar dat Honda ons bijna anderhalf jaar in een heel open sfeer bediend heeft", vertelde Horner aan Channel 4. “Als ze dit besluit volgend jaar om deze tijd hadden genomen, dan zou dat rampzalig voor ons zijn geweest. Dus ze zijn heel hoffelijk geweest, ze hebben ons veel tijd gegeven om te kijken naar wat voor scenario's er allemaal mogelijk zijn. Wat gaat de FIA doen? Wat zal hun reactie zijn? En ik denk dat tegen het einde van het jaar, omdat er aan het ontwerp voor 2022 al in januari moet worden begonnen, we een oplossing moeten hebben voor welke motor er vanaf 2022 in de Red Bull zal zitten."

Nog drie motorleveranciers
Ondanks de spanningen in het verleden sluiten Red Bull en Renault een reünie niet uit, en Horner denkt dat Renault nu een totaal andere leverancier is om mee om te gaan, onder leiding van hun nieuwe CEO Luca de Meo. "Er zijn mogelijk nog maar drie motorleveranciers over in de Formule 1. Toto (Wolff, Mercedes-baas, red.) heeft al nee gezegd", vervolgde Horner. “Toto zei snel nee, en meldde dat hij al vol zit. U kunt begrijpen dat hij terughoudend is om een team dat momenteel zijn naaste concurrent is, één van zijn sterkste troeven te geven. Dan heb je natuurlijk Ferrari en Renault nog over. Ik denk dat Renault nu heel anders is onder leiding van Luca de Meo. Hij heeft ambitieuze plannen met betrekking tot de Formule 1. En dan heb je nog de situatie met Ferrari. We moeten dus alle nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij alle opties."

Eerst huiswerk maken
De rivaliteit tussen Red Bull en Renault was natuurlijk duidelijk zichtbaar vanwege de vele confrontaties tussen Horner en Renault-teambaas Cyril Abiteboul. Maar nu het Renault F1-team voor 2021 verandert in Alpine en Abiteboul de leiding over dit merk krijgt, gelooft Horner dat de Fransman nu een 'grotere vis te bakken' heeft. "Cyril, voor zover ik begrijp, heeft grotere vissen om te frituren met de rol die hij bij Alpine op zich neemt", zei Horner. "Hij wil niet betrokken raken bij de duistere aanvoer van motoren in een Formule 1-paddock. Terugkeren naar Renault? Wie weet? Zoals ik al zei, we moeten al ons huiswerk maken, alle opties bekijken en uiteindelijk zal meneer Mateschitz, met al die opties voor zijn neus, beslissen welke kant we opgaan."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS