Formule 1

Charles Leclerc had Baku makkelijk gewonnen: "Onze simulaties geven aan dat..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 juni 2022 10:02 • Print artikel

Ferrari zag Charles Leclerc in Baku in leidende positie met een motorprobleem uitvallen. Het zorgde ervoor dat Red Bull zowel bij de constructeurs en de coureurs goede zaken deed om de wereldtitel. De sportief en strategie directeur van de Scuderia Inaki Rueda zegt dat de Monegask zonder het motorprobleem de race comfortabel zou hebben gewonnen.

Charles Leclers

"Charles vocht om de leiding met Perez en hij had Verstappen in zijn versnellingsbak", aldus Rueda in de debrief van Ferrari van de Grand Prix van Azerbeidzjan. "Verstappen kwam binnen DRS-afstand van Charles en dit is iets waar we de laatste tijd aan gewerkt hebben. Met zulke smalle marges met Red Bull bevinden we ons in winst of verlies spelletjes met de DRS-inhaalacties. Voor Baku namen we een andere achtervleugel mee en werkten we aan onze strategie. Op het moment dat Carlos uitviel, realiseerden we ons dat het bijna zeker een virtual safety car zou worden. Daarna hebben we ons direct klaar gemaakt om Charles een pitstop te laten doen."

"Dit was cruciaal voor onze race, omdat de pitstop onder de VSC ongeveer 10 seconden minder kost dan een normale pitstop. Daarom was Charles in staat om zijn enige pitstop van de race te doen en zo minder tijd te verliezen dan de Red Bulls. Na de virtual safety car was het plan om de race op de harde band uit te rijden. Red Bull probeerde het zo lang mogelijk op de medium banden, maar ze kenden veel verval. De medium banden hadden veel slijtage en Perez verloor veel tijd door langer en langer door te rijden. Helaas begaf de motor van Charles het en dat zorgde ervoor dat onze race voortijdig over was. Onze simulaties geven aan dat als er niet nog een VSC-periode was gekomen, Charles de race comfortabel van Verstappen had gewonnen."

Toch wil Rueda het nodige positieve meenemen vanuit Baku richting Canada voor alweer de volgende race. "We komen teleurgesteld uit Baku, omdat we 0 punten hebben gescoord in een race die we hadden kunnen winnen. Maar we nemen ook de positieve punten mee. We een hele sterke auto in de kwalificatie en in de race. In ieder scenario zijn we in staat om de strijd aan te gaan. Onze betrouwbaarheid is nog een zwak punt. Dat weten we en dat proberen we te voorkomen. Onze ambities liggen nog steeds hoog en het einddoel is zeker niet veranderd."


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS