Formule 1

Cadillac bevestigt dubbel programma F1 en LMDh: "We zijn ook super blij met de mogelijkheid"

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 januari 2023 12:01

Cadillac kondigde recent samen met moederbedrijf General Motors een samenwerking met Andretti Global aan. Het doel is om met het partnerschap toe te treden tot de Formule 1. Volgens vice-president van Cadillac, Rory Harvey loopt het LMDh-project van de autofabrikant hierdoor geen gevaar. De Amerikaan zegt dat de beide projecten parallel aan elkaar blijven lopen.

Andretti Cadillac

“Nee, we zijn ook super blij me de mogelijkheid”, aldus Cadillac wereldwijde vice-president Rory Harvey over een F1- en LMDh-programma die parallel lopen. “Het proces zit nog in de zeer vroege fase. We kijken naar het indienen van een Expressie van Interesse. Vanuit ons oogpunt, complementeert wat we doen in deze klasse. We zien in ieder geval geen invloed op deze klasse. We hebben een stamboom in het motorracen. Die staat al meer dan 70 jaar toen we de motorsport in stapte en we zijn in de jaren in enkele klassen erg succesvol geweest. De VS is ongelofelijk belangrijk voor ons en de IMSA-klasse is erg belangrijk voor ons. Bovendien willen we het aanvullen met de gelijkschakeling van de reglementen, zodat we mee kunnen doen aan het World Endurance Championship. We verkopen Cadillacs over de hele wereld en dat geeft ons een grotere dekking en een groter bereik op geografische locaties waar we ook willen presteren. En dan kunnen we wat we hier doen aanvullen met de mogelijkheid, mochten we succesvol zijn, om deel te nemen aan de Formule 1. We zien dat als een ander stukje van de puzzel en zeer passend bij het merk Cadillac en het erfgoed van zowel Cadillac Racing als General Motors Racing. Het is een grote verbintenis. Wij geloven dat het partnerschap dat we vorige week hebben besproken prachtig is en ons de mogelijkheid geeft om te presteren. We geloven dat we een mix van vaardigheden hebben over de organisaties heen die betekent dat we de expertise van beide partijen kunnen gebruiken om een pakket samen te stellen dat ervoor zorgt dat we competitief zullen zijn."

Met name het kostenplafond wat er zowel in de Formule 1 tegenwoordig is, als deze die voor de LMDh/GTP geldt, is ook waar men bij General Motors erg blij mee is. Volgens de vice-president geeft het de mogelijkheid om tegen beperkte kosten ervaring op te doen voor de straatauto’s.

"We kunnen laten zien wat we doen op het gebied van technologie, prestaties, aerodynamica, enz.”, vervolgt Harvey. "Het geeft ons de mogelijkheid om technologie over te dragen naar onze wegauto's, of het nu gaat om de aerodynamica als voorbeeld. Cadillac heeft onze V-serie en onze V-serie Blackwings, die zeer succesvol zijn. We werken samen met IMSA om ervoor te zorgen dat we deze kansen optimaal kunnen benutten en dat we iets hiervan kunnen antwoorden op de weg. De Track Editions van vorig jaar waren bijna onmiddellijk uitverkocht, wat aantoont dat de doelgroep aansluit bij wat we willen bereiken. Als je kijkt naar de aandrijflijnen van dit jaar en onze uitgesproken ambitie om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn, hebben we de 5,5-liter V8 en de hybride technologie. Vanuit dat oogpunt willen we leren, ontwikkelen en die lessen verder meenemen in onze EV-portfolio naarmate we verder gaan."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS