Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Brendon Hartley: "We hadden 1000 PK en we accelereerden als een raket..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 januari 2021 19:19

Brendon Hartley reed afgelopen jaar voor het eerst met Toyota in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship, nadat de Kiwi jaren voor Porsche reed in hetzelfde kampioenschap. Nu maakt de voormalig Toro Rosso F1-coureur de overstap mee naar de nieuwe LMH-klasse. Wat is nu het grote verschil tussen de twee auto’s?

Brendon_Hartley_Toyota_Gazoo_WEC

“De dynamiek van hoe we het verkeer gaan benaderen gaat heel anders zijn”, zegt Hartley tegen het Sportscar365. “Voor de LMP2- en GTE-auto’s denk ik dat ze zich moeten gaan aanpassen, als ze ons in de spiegels zien. De topsnelheid gaat niet anders zijn, maar wel de manier waarop we accelereren. We hadden 1000 pk en we accelereerden als een raket. En min of meer in een vlakke lijn. En we begonnen al vaart te verminderen nog voordat we remden. Nu gaat het een meer conventionele vermogenscurve worden, waar we accelereren in een hele rechte lijn. Je gaat ons niet als een raket vanuit de bocht zien accelereren. Ik denk dat we meer gaan duiken tijdens het remmen. Maar we hebben nu een zwaardere auto met minder downforce, dus ik weet niet zeker of we later remmen dan een LMP2-auto. Er is nog steeds veel voor ons te leren en te ontdekken hoe we dat risico gaan managen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS