Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Boezemvrienden Milan Teekens en Maxime Oosten tonen snelheid bij nieuw team in Super Trofeo

Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 juni 2021 03:03 • Print artikel

LE CASTELLET – Tijdens hun eerste raceweekeinde met hun nieuwe team Bonaldi Motorsport lieten autocoureurs Maxime Oosten uit Beetsterzwaag en Milan Teekens uit Zoetermeer een veelbelovende snelheid zien. De twee boezemvrienden hadden in de Lamborghini Super Trofeo Europe zelfs het tempo om voor de zege te kunnen strijden. Door pech moesten ze op het circuit van Paul Ricard uiteindelijk genoegen nemen met de zesde en vijfde plaats in de races. Maar door de belofte voor de komende races sloten ze het weekeinde op het Franse circuit met een goed gevoel af.

Maxime Oosten Paul Ricard Super trofeo

Voor Maxime en Milan was de tweede ronde van het Super Trofeo-kampioenschap een weekeinde van hoge verwachtingen. Net overgestapt naar Bonaldi Motorsport waren zij uiteraard nieuwsgierig naar de auto en het team. Bonaldi is een topteam in deze prestigieuze merkencup voor Lamborghini Huracáns.

Het team heeft twaalf jaar ervaring in deze klasse, heeft kampioenen afgeleverd”, aldus Milan, die met Maxime een auto deelt. “Ze hadden nog een plek over en wilden graag met ons in zee. Het is een heel professioneel team. We kunnen er echt voor het kampioenschap gaan.”

Pascal Teekens, Danny Kroes en Hielke Oosten wachten voor de start

Hun hoge verwachtingen werden bevestigd. In de tweede race was Maxime in een strijd om de tweede plaats verwikkeld en de nummer één was ook niet meer ver weg. “Mijn eerste inhaalactie lukte niet. Bij poging twee zat ik in de eerste bocht aan de buitenkant”, blikte Maxime terug. “De bochtensectie was een links-rechts-combinatie. Bij de volgende bocht reed ik al half naast hem. Helaas raakte de neus van mijn auto de achterkant van de nummer twee. Ik spinde en verloor daardoor dertien seconden.”

Maxime zakte terug naar de zesde plaats. Daarna liet hij opnieuw zien dat zijn Bonaldi-Lamborghini over een superieure snelheid beschikte. “Ik heb dat gat van dertien seconden dichtgereden en de rijder die mij van de baan tikte, nog ingehaald. De pace was echt heel goed. In het eerste raceweekeinde dat we een echt goede auto hebben, laten we het ook direct zien.” Milan: “We waren echt veel sneller, lagen op de koers voor de winst. Nummer één lag maar twee seconden voor ons. Hij had ook een tijdstraf van drie seconden gekregen en was veel trager dan wij.”

Dat Maxime op de vijfde plaats over de streep kwam, was dus geen reële afspiegeling van hun snelheid. Milan: “Bonaldi had een heel goede auto neergezet. We hebben nu gezien dat we in elke wedstrijd om de winst moeten kunnen strijden. Jammer genoeg hadden we dit weekend het geluk niet aan onze kant.”

Milan Teekens

Daarmee doelde de snelle Zuid-Hollander niet alleen op de spin in de tweede race, maar ook op de kwalificatie en de eerste race. Daarin liep het niet zoals het moest door technisch malheur. Maxime: “Ik dacht dat we een zacht rempedaal hadden, ik had bijna geen gevoel in de remmen”, zei hij over de eerste kwalificatie die hij als achtste afsloot, Milan reed de zevende tijd tijdens de tweede kwalificatie.

Later bleek tijdens de eerste race dat het niet om een zachte rem ging, maar dat de abs van de auto niet goed meer werkte. “Met een Lamborghini met 620 pk is dat erg lastig. Die is niet gebouwd om zonder abs te rijden. Dan moet je overal iets voorzichtiger rijden.” Het resulteerde in de zesde plaats in die eerste race.

Al met al waren de zesde en vijfde plaats niet het resultaat waar de twee coureurs op hadden gehoopt, zeker niet met hun superieure snelheid in de tweede race. Maar met de potentie die de bolide toonde, blikten Maxime en Milan met een goed gevoel vooruit op het volgende raceweekeinde. Dat wordt over een kleine drie weken gehouden op het circuit van Zandvoort. Een thuisrace dus.

“Leuk dat de race in Nederland is”, zei Maxime. “We hebben al heel veel in andere klassen in Zandvoort gereden, maar nog niet met de Lambo.” De twee coureurs gaan er van tevoren niet meer trainen. Dat was geen probleem, stelde de snelle Fries. “We kennen Zandvoort heel erg goed. En we weten dat we de juiste snelheid hebben.”

Maxime Oosten en Milan Teekens worden in hun raceactiviteiten ondersteund door:
Veno Hout
Revis Zwembaden
Sonic Equipement
Houthandel Rollé
Orlimex
Restaurant Binnen in Drachten
Dutz Floors
Dok23
Viersen Transport

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS