Formule 1

Bentley 4,0-liter V8: de drijvende kracht achter de Bentley Flying Spur V8 in feiten en cijfers

Uitgegeven door Aliza Kaligis • 18 januari 2021 21:05 • Print artikel

De nieuwe Bentley Flying Spur V8 voegt een nieuw hoofdstuk toe aan Bentley’s ruim zestigjarige traditie in het gebruik van ‘cross-plane’ V8-motoren. De achtcilinder in de Flying Spur heeft een karaktervolle, herkenbare klank, een groter rijbereik en lagere CO2-emissies. Tegelijkertijd zijn de prestaties nog steeds meer dan indrukwekkend.

De drijvende kracht achter de Flying Spur V8 in feiten & cijfers

De Bentley 4,0-liter V8 is een zeer geavanceerde krachtbron, met een gegoten blok dat is vervaardigd uit zeer sterk aluminium, en twin-scroll turbo’s en katalysatoren die binnenin de V-vorm van de motor zijn gemonteerd. Brandstofinjectoren en bougies zijn centraal in elke verbrandingskamer ondergebracht voor een optimale verneveling en verbrandingspatroon. De nokkenassen zijn tot 50 graden verstelbaar, met de mogelijkheid om de helft van de cilinders uit te schakelen wanneer de motor op deellast loopt, waardoor de V8 transformeert in een perfect uitgebalanceerde V4.

Moderne, zeer efficiënte V8
Het designconcept van de V8 zorgt voor een hoog vermogens- en koppelniveau, gecombineerd met lagere emissies en een grote efficiency. De compacte V-configuratie maakt gebruik van een krukas met vijf lagers die de kracht van de lichtgewicht zuigers verwerkt. Om wrijvingsverliezen te beperken en de efficiency verder te vergroten, drijft de krukas via een tussenas direct ook de waterpomp en distributiekettingen aan. Met behulp van twin-scroll turbo’s, die binnenin de V-vorm van de motor zijn ontworpen, levert de motor ruim 137 pk per liter en stuwt hij de Flying Spur V8 naar een topsnelheid van 318 km/u.

Van uitlaatgas tot energie
De V8 levert een maximumvermogen van 404 kW/550 pk en een maximumkoppel van 770 Nm tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut. Dankzij de plaatsing van de turbo’s binnenin de V-vorm wordt de afstand die de uitlaatgassen vanuit de motor naar de turbo’s moeten afleggen, gereduceerd. De turbo’s zelf draaien met snelheden tot 176.000 omwentelingen per minuut en genereren maximaal 1,6 bar aan turbodruk. Het direct beschikbare koppel zorgt voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,1 seconden.

Net als de turbo’s zijn ook de katalysatoren dicht op de motor binnenin de V-vorm gemonteerd. Die locatie zorgt ervoor dat het emissiecontrolesysteem snel zijn optimale bedrijfstemperatuur bereikt. Het opwarmen van de katalysatoren wordt in de opstartfase van de motor nog verder versneld door de wastegates van de turbo’s te openen.

Variabel in uiteenlopende omstandigheden
Om het brandstofverbruik te maximaliseren kan de V8-krachtbron vier van zijn acht cilinders onder lichte belasting – wanneer de vraag om koppel onder de 250 Nm ligt en de motorsnelheid minder dan 3.500 tpm bedraagt – uitschakelen. Die verandering is voor de inzittenden niet merkbaar, met uitschakeltijden van rond de 20 milliseconden (een tiende van de tijd die het knipperen van de ogen vergt). De motor maakt daarvoor gebruik van een systeem waarbij de cilinders twee, drie, vijf en acht via de in- en uitlaatkleppen worden uitgeschakeld. Het resultaat is een brandstofbesparing van maximaal 30 procent - afhankelijk van de motorbelasting en snelheid -, een groter rijbereik en een lagere impact op het milieu.

De drijvende kracht achter de Flying Spur V8 in feiten & cijfers

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS