Autosport BE • BELCAR

Belcar Endurance Championship 2022 met de roots van de jaren ’90: "Blij met het bereikte resultaat"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 mei 2022 13:43

Circuit Zolder - Het wachten is over, want na een lange winter is het nu tijd voor de start van het Belcar Endurance Championship 2022. Het nationale uithoudingskampioenschap onderging een make-over afgelopen tussenseizoen en die make-over lijkt meer dan geslaagd te zijn. Minstens 25 wagens worden zondag om 13u05 aan de start van de eerste race van het seizoen 2022 verwacht, een eerste race uiteraard op Circuit Zolder tijdens het New Race Festival dat zijn 40ste verjaardag viert.

Belcar Endurance Championship 2022

Het verhaal is bekend, na afloop van het seizoen 2021 verdwenen de prototypes uit het Belcar Endurance Championship en werd de indeling van de klassen weer zoals voorheen, met GTA, GTB, TA en TB. Het was een stevige stap voor het nationale kampioenschap, dat zijn roots heeft in de jaren ’90 van vorige eeuw, maar die stap lijkt geslaagd.

“We zijn inderdaad erg blij met het bereikte resultaat, maar we gaan niet op onze lauweren rusten en dit is het begin, want er rest ons nog heel wat werk”, aldus Harry Steegmans, de Algemeen Directeur van Circuit Zolder. “Ik ben trots op het werk van mijn team en wil ook uitdrukkelijk iedereen bedanken die in dit project bleef geloven, zoals de teams, de rijders, de sponsors, de pers en de fans. Het is jammer dat sommige mensen niet altijd die positieve energie gedeeld hebben, zeker omdat de autosport elke schouder die er is kan gebruiken. Wij gaan nu op dit elan door en we weten ook dat Rome niet op één dag gebouwd is. We gaan voor iedere race keihard werken om een mooi startveld bijeen te krijgen en uiteraard moet de 24 uur van Zolder daarvan het hoogtepunt worden. Dus afspraak nu zondag om 13u05 voor de start van het kampioenschap 2022!”

De race gaat over 125 minuten, ook zoals de traditie in de topjaren van het kampioenschap het wilde.

Open strijd op alle fronten

In de klasse GTA gaat de strijd tussen drie merken, met name Lamborghini (Totaalplan Racing), Audi (PK Carsport) en Porsche, waarbij dat laatste merk de kracht van de aantallen kan uitspelen, met maar liefst negen Porsche 911 GT3 Cup, van maar liefst zes verschillende teams. De Porsche is een gedegen wapen voor het Belcar Endurance Championship en het mag dan ook niet verwonderen dat in de loop van het seizoen ook nog andere teams hun weg naar het kampioenschap zullen vinden. Het is bovendien goed om vast te stellen dat naast de ‘992’ van de titelkandidaten (NGT, Speedlover, Q1 Trackracing en Belgium Racing), ook nieuwe teams met een ‘991’ kennis maken met de nationale autosport, zoals RUSH Competition by Speedlover met Toon Hungenaert en Dries Geladé, maar ook MM Racing met Mick, Steve en Tom Meurrens. Zij nemen het op tegen Belgium Racing dat in de ‘991’ een beroep op Michiel Haverans en Jerry De Weerdt doet.
Drie andere teams doen het ook met Porsche in de klasse GTB, met Tip Top Rent (Arthur Peters), BE Motorsport (Stephan Beyens/Didier Beyens) en mogelijk Q1 Trackracing. In de klassen TA en TB wordt de rol van Porsche door BMW ingevuld en hier is Renault de uitdager, maar het is niet uitgesloten dat er last minute nog één of twee TCR-wagens de startgrid vervoegen.

In TB neemt MSE met een BMW M3 E92 het op tegen de BMW M2 CS van Alnimax, PK Carsport, BMS Motorsport, AR Performance en Stevens Motorsport, terwijl de Renault Clio van JFT Engineering het doet tegen de diverse BMW van QSR Racing, Convents Racing, Simtag, VDW en WAW.

“Het is een mooi startveld, met heren en dames, teams uit heel Vlaanderen, zowel van de kust als thuisrijders zoals de familie Convents”, weet Harry Steegmans nog. “Ik kan alleen nog maar wachten op het groen licht zondag, onder leiding van onze nieuwe sportieve leider, Pierre Delettre.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS