Formule 1

Bandentests moeten niet veranderen in autotechnische tests: "De FIA moet er gewoon bovenop zitten"

Uitgegeven door Peter Vader • 16 mei 2022 18:14

Ferrari werd onderzocht op het uitproberen van een andere vloerspecificatie tijdens de Pirelli-bandentest in Imola. Red Bull-teambaas Christian Horner is tevreden dat Ferrari geen regels heeft overtreden tijdens de bandentest in Imola en is blij te zien dat de FIA hun onderzoek professioneel heeft uitgevoerd. Er was een element van controverse rond Ferrari tijdens de prototype-bandentest na de Emilia Romagna Grand Prix een paar weken geleden, nadat ze een herziene vloer leken te installeren tijdens een van de testdagen, maar ze bleken die specificatie te hebben uitgevoerd tijdens pre -seizoen testen.

Mattia Binotto F1 Ferrari

Onderdeel eerder gemonteerd
De sportreglementen geven aan dat de specificaties die tijdens bandentests worden uitgevoerd, een setup moeten zijn die eerder in het jaar is uitgevoerd, dus de Scuderia bleek geen regels te hebben overtreden. Horner heeft hier geen klachten over en bevestigt dat de FIA hun controles waakzaam heeft uitgevoerd. "Uiteindelijk is het aan de FIA om zaken te controleren, omdat het begrip van de regels met betrekking tot het testen van banden is dat je in een vast formaat van autospecificaties moet rijden", zei hij in een bericht van Formula1news. “Als je een onderdeel moet vervangen, kan dit alleen zijn volgens een oudere specificatie van een onderdeel dat eerder was gemonteerd.”

Andere vloer?
"Ik denk dat de opwinding over de Ferrari-vloer was die het leek te hebben, die was beslist anders tussen de ochtend en de middag en leek een aantal nieuwe componenten te hebben. De FIA heeft vervolgens bevestigd dat Ferrari die vloer in pre-season tests heeft gebruikt, dus daarom voldoet het aan de regels en ik denk bovendien, zoals ik al zei, dat het aan de FIA is om te controleren en due diligence te doen." De 48-jarige teambaas insinueert echter dat het uitvoeren van verschillende aerodynamische opstellingen in twee verschillende sessies, een vorm van autotesten is in plaats van bandentesten. "Wat we zeker willen vermijden is, omdat deze auto's zo onvolwassen zijn, het is nog erg vroeg in de ontwikkelingsfase, dat bandentests niet veranderen in aerodynamische of prestatie-ontwikkelingstests," voegde hij eraan toe. Dat is niet het doel van die tests.”

“FIA moet er bovenop zitten”
Horner's Mercedes-tegenhanger Toto Wolff wilde niet te veel in detail treden over het bestuur van de FIA. “Dat heb ik niet tot in detail gevolgd. Ik heb natuurlijk de tweet met de twee foto's gezien', legde hij uit. “Maar de FIA moet hier gewoon bovenop zitten. Het kan niet zo zijn dat een team een component test in een omgeving waarin dat niet geoorloofd is. Ik denk dat als de FIA er niet 100% bij was, ik zeker weet dat ze dat nu zullen zijn. ” De test in kwestie was een prototype uit 2023, aangezien Pirelli informatie wilde verzamelen over de beste manier om het rubber van volgend jaar samen te stellen.

Ferrari F1 Imola



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS