Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Audi's plannen voor de LMDh: "We gaan het runnen als de GT3: wij kiezen geen klanten, zij kiezen ons"

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 mei 2021 13:29

Audi keert in 2023 terug naar de 24 uur van Le Mans met een LMDh-auto. Naar alle waarschijnlijkheid gaan zij zelf geen auto inzetten, maar stelt Audi die beschikbaar aan haar klanten. Toch heeft het automerk uit Ingolstadt geen plannen om zelf de klanten uit te kiezen, zo vertelt het hoofd van de ‘Kundendienst’ van het racen bij Audi, Chris Reinke.

Audi_LMDh_graphic by Audi

“We zijn op dit moment het programma aan het definiëren”, aldus Chris Reinke tegen het Amerikaanse Sportscar365. “Persoonlijk gaan we het runnen net zoals de GT3, wij kiezen geen klanten, zij kiezen ons. We stellen de auto beschikbaar als klanten haar willen kopen. Er gaan professionele organisaties tussen zitten, die misschien geen hulp nodig hebben en slechts een finetuning van de vaardigheden nodig hebben. En er zijn coureurs die het als het belangrijkste vinden dat ze ondersteuning krijgen. Kijk naar al mijn GT3-auto’s die er rondrijden. Ik zou zeggen dat elk afzonderlijk team in staat is om het te runnen. Dat gaat ook ons doel zijn met de toekomstige LMDh-klant. Het is misschien een grotere taak voor hen, maar ze gaan ondersteuning van onze kant krijgen om het te bereiken. Het gaat goed gepland worden en een programma zijn dat succes gedreven is. Zoals al gezegd, het gaat mijn verantwoordelijkheid zijn om een spin-off te vinden voor een race aanpak voor klanten.”

De Duitser zegt dat Audi graag de progressie van teams volgt die op dit moment in de LMP2-klasse rijden, wat de basis voor het ontwerp van de LMDh-auto’s. Toch benadrukt de motorsport directeur dat de aan Audi Sport verbonden coureurs die graag een rol willen in de LMP2, om richting de LMDh te komen. Het liefst moeten ze eigenlijk helemaal geen band met het automerk hebben.

“De brede toewijding aan de LMDh, heeft de huidige hype in de LMP2-klasse opgewekt”, aldus Reinke. Voor ons is het interessant te zien welke klanten, met wat voor soort toewijding, mogelijkheden en competenties, zich positioneren in de LMP2-klasse. Als het aankomt op het toekomstige klant-race-scenario van Audi, dan zou ik verrast zijn als de meerderheid niet uit dezelfde pool van de huidige LMP2-teams komt.” Wat betreft de ontwikkeling van de auto wil de Duitser kwijt dat deze met name gericht is op de ontwikkeling van het prestatievermogen. Deze ontwikkeling vindt overigens samen met Porsche. Voor wat betreft de leverancier van het LMP2-chassis, zegt Reinke dat dat nog niet is gecommuniceerd.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS