Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Audi presenteert ge�volueerde R18 e-tron quattro voor 2016 + FOTO'S

Audi heeft tijdens de jaarlijkse Audi Sport Finale haar geëvolueerde R18 e-tron quattro gepresenteert voor het World Endurance Championship van volgend jaar.



De nieuwste turbodiesel LMP1-bolide van Audi maakt een grote stap als het gaat om hybride techniek. Zo is de Audi R18 e-tron quattro uitgerust een grote batterij, waardoor men vanaf volgend jaar in de zes megajoule klasse uitkomt opzichte van de vier megajoule dit jaar.

Dit moet er voor zorgen dat de Duitsers dichter bij de concurrentie komt die wordt geboden door Porsche en Toyota. Beide merken komen overigens volgend jaar uit in de acht megajoule klasse.



Naast de nieuwe hybride techniek, mist de Audi haar vliegwiel energie opslag. De techiniek waar men gebruik van maakte bij de introductie van de allereerste R18 hybrid in 2012. Voor volgend jaar kiest men voor een lithium-ion batterij, dezelfde techniek die bij Porsche is terug te vinden.

"Met de komst van onze nieuwe Audi R18, brengen we een duidelijk signaal de wereld in; Audi drukt op nieuw 'the pedal to the metal' in de motorsport met het gebruik van TDI; een van de meest succesvolle automotive technologie op Le Mans", aldus Audi Sport baas Wolfgang Ullrich over de nieuwe Audi R18 e-tron quattro voor 2016.



De nieuwe Audi maakte haar debuut op het circuit van Paul Ricard eerder deze maand. De eerste testen nemen plaats in december, te beginnen op het circuit van Sebring in Amerika.