Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Aston Martin bereidt 830 pk sterke hybride Ferrari 296 GTB-rivaal voor; nog meer toekomstplannen?

Uitgegeven door Peter Vader • 5 april 2022 13:15 • Print artikel

Aston Martin gaat door met plannen om zijn imago als een vooraanstaande Britse rivaal van Ferrari te versterken en bereidt een instapmodel supercar voor met een in het midden gemonteerde V8, om het daarmee op te nemen tegen de nieuwe Ferrari 296 GTB. Het zal de derde toevoeging zijn aan Aston Martin 's line-up voor supercars voorzien van een middenmotor, na de introductie dit jaar van de Cosworth V12-motorige Valkyrie hypercar en de lancering in 2024 van de V8-aangedreven Valhalla. Het trio werd voor het eerst samen getoond op het autosalon van Genève in 2019, maar Aston Martin heeft sindsdien een voorlopig dramatisch verlopen proces achter de rug om zichzelf opnieuw uit te vinden onder nieuw management en nieuwe eigenaren. Hierbij getuigt de evolutie van de productieauto Valhalla van een verschuiving in prioriteiten voor het komende jaar, aldus een bericht van Autocar.

Aston_Martin_rivaal_Ferrari

Instapmodel
Net als de Valhalla wordt verwacht dat het instapmodel supercar met middenmotor, oorspronkelijk de Vanquish genoemd (maar die naam zal Aston Martin waarschijnlijk laten vallen), een radicaal ander ontwerp zal zijn tegen de tijd dat hij in zijn definitieve vorm wordt onthuld, volgens bedrijfseigenaar Lawrence Stroll. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de overstap van Aston Martin’s eigen V6-benzinemotor naar een 4,0-liter twin-turbo V8, geleverd door meerderheidsaandeelhouder Mercedes-AMG. De V8 zal worden gecombineerd met een elektrische aandrijfeenheid om een plug-in hybride systeem te vormen dat de krachtigste supercars van vandaag zal evenaren in pure potentie.

Tussen supercar en hypercar
Het Valhalla-project, dat zich op de grens tussen supercar en hypercar bevindt (en dus een prijs van ongeveer £ 650.000 met zich meebrengt), gebruikt de meest potente versie van AMG's M178 V8, zoals ook gemonteerd in de hardcore Mercedes-AMG GT Black Series. In overeenstemming met zijn instapkosten en een geschatte prijs die naar verwachting dichtbij de £ 250.000 zal liggen, is de kans groot dat de minder krachtige Aston Martin de motor in dezelfde vorm zal toepassen als de Mercedes-AMG GT 63, dus een traditionele verbrandingsmotor met een vermogen van ongeveer 630 pk.

Aston_Martin_rivaal_Ferrari


Hybridisatie en rationalisatie
Aston Martin heeft de hybridisatie van al zijn platformen al bevestigd voor 2025, dus de nieuwe supercar zou nog kunnen worden aangevuld met een 201pk sterke elektromotor op de achteras, net zoals de PHEV-versie van de GT63. Dit zou een gecombineerd vermogen van 831 pk opleveren! Het nieuwe model zit keurig tussen de Aston Martin DBS en Valhalla qua pure power. Vorig jaar beëindigde Aston Martin de ontwikkeling van zijn eigen 3,0-liter V6-motor, die uiteindelijk in het hele gamma zou worden uitgerold, als onderdeel van een ingrijpend rationaliseringsprogramma onder leiding van CEO en ex-AMG-baas Tobias Moers. De nieuwe supercar zal daarom overnieuw worden ontworpen, zodat hij plaats kan bieden aan de grotere, meer kosteneffectieve Duitse motor, net als de Valhalla, en zal bovendien trouw blijven aan zijn lichtgewicht en dynamisch gerichte concept.

Stijfheid en ergonomie
Gebouwd rond een koolstofcompartiment voor een optimale combinatie van stijfheid en lichtgewicht, zou de nieuwe aanwinst de weegschaal moeten doen doorslaan naar minder dan 1500 kg, aangezien de zwaardere Valhalla slechts 1550 kg weegt. Dit wordt gecombineerd met een op de Valkyrie geïnspireerd aeropakket dat de neerwaartse kracht zal maximaliseren en een hoge bochtsnelheid en wendbaarheid creëert. Ter referentie: de carrosseriedelen die de luchtstroom verbeteren, waaronder grote ‘venturitunnels’ die van voor naar achter lopen gecombineerd met een actieve splitter en achtervleugel, genereren 600kg neerwaartse kracht bij 240 km/h. Er wordt echter verwacht dat het totale pakket net zo op de weg is gericht en royaal is uitgerust als zijn rivalen, met een grote op de bestuurder gerichte ergonomie en verfijning op lange afstanden. Belangrijk is dat de supercar zal profiteren van de overgang van Aston Martin naar een nieuwe generatie infotainment met touchscreen, die eind 2022 de headline-upgrade zal zijn voor zijn gefacelifte sportwagens met voorin geplaatste motor zoals de Aston Martin Vantage, DBS en Aston Martin DB11.

Monomerkencup
De nieuwe supercar van Aston Martin zal later de basis vormen voor een speciale circuitauto in de trant van Ferrari's op de LaFerrari gebaseerde FXXK en op dezelfde manier ontworpen klantenraceauto, de Ferrari 599XX. Het Britse bedrijf is van plan dit vervolgens te gebruiken voor een monomerkencup, met races verreden in Europa, Noord-Amerika en Azië. Lawrence Stroll zei dat het lanceren van dit programma een kwestie is van "wachten op een goede auto met middenmotor om het mee te doen", omdat "het passender is". De productieversie van de Vanquish zal een centrale rol spelen bij het versnellen van Aston Martin’s streven naar elektrificatie en zal naar verwachting het laatste nieuwe product zijn dat door het bedrijf wordt geïntroduceerd voordat de eerste 100 procent elektrische EV in 2025 arriveert.

Lawrence_Stroll eigenaar Aston Martin Lagonda
Aston Martin eigenaar Lawrence Stroll

Bewonderenswaardige keuze
Lawrence Stroll stelde voor om Aston Martin’s ‘high-output hybriden’ zoals de Valhalla en Vanquish, te helpen het merk tegemoet te komen aan de traditionele van oudsher enthousiaste klantengroep, en intussen te investeren in een pure-EV line-up. "Wetend wie onze klant is", zei hij, "zullen we een langer leven hebben met een hybride met verbrandingsmotor dan een OEM met een lage prijs, omdat we te maken hebben met èchte petrolheads, enthousiastelingen die eraan willen ruiken en het geluid willen." Een verstandige visie van de Canadese modegigant, die met zijn doel om Aston Martin tot een soort eigentijdse, geëlektrificeerde, Britse Ferrari te maken, een bewonderenswaardige maar strategisch ook moeilijke keuze heeft gemaakt.

Aston Martin logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS