Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Anthony Davidson kijkt trots terug op zijn fraaie carrière, maar er was een pijnpunt: "Hartverscheurend"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 november 2021 09:00

Anthony Davidson stopt na de 8 uur van Bahrein als professioneel coureur. Wanneer de 42-jarige Engelsman op zijn carrière terugkijkt, heeft hij vooral positieve herinneringen. Er is een klein puntje dat pijn blijft doen en dat is het uitvallen in winnende positie tijdens de 24 uur van Le Mans. De auto, die de Brit toen deelde met Sebastien Buemi en Kazuki Nakjaima, kwam met nog zes minuten te gaan stil te staan.

Anthony_Davidson_Toyota_Portret
Anthony Davidson


“Het was toen hartverscheurend, één van de dieptepunten uit mijn carrière”, vertelt Davidson aan het Engelse Autosport. “Ik heb de trofee of de Rolex helaas niet thuis staan, maar in mijn gedachten won ik de race voor wat betreft het werk dat ik verrichtte. Het was één van mijn beste races uit mijn carrière. Ik vloog, maakte geen fouten en het hielp ons in een positie om te winnen. Kazuki cruiste, bracht hem thuis en toen was er ineens een probleem met de auto. Er zit een zoet laagje over de bittere nasmaak die het naliet, omdat ik weet dat ik zo’n goed werk deed.”

Wanneer de coureur het over een hoogtepunt heeft, dan is het de WEC-titel die Davidson in 2014 samen met Buemi won. “Om een FIA-wereldkampioen te zijn, is iets waar ik met grote trots op terugkijk”, aldus de voormalig F1-coureur. “Ik had de kampioenschapsoverwinning in 2014 en ik heb altijd gezegd dat het veroveren van een titel over een heel seizoen, meer vaardigheden vraagt dan één afzonderlijke race, zoals een groot evenement als Le Mans.”

Toyota_Gazoo_racing_RX_drama_op_de_finishlijn 24H Le Mans
De Toyota, die Anthony Davidson toen deelde met Sebastien Buemi en Kazuki Nakjaima, kwam met nog zes minuten te gaan stil te staan.

Hoewel de Brit slechts 24 keer een Formule 1 Grand Prix startte, kijkt hij ook hier met trots op terug. “In de 2000’s hadden we de V10-motoren en een bandenoorlog, het was briljant”, zegt de coureur die nu voor Jota in de LMP2 uitkomt. “Ik had het gevoel dat ik het verdiende op dat moment, maar ik ben nog steeds blij met enige van de prestaties die ik toen realiseerde in zulke mega auto’s. Het is nu hetzelfde voor het sportscar racen. Het voelde voor mij echt als ik racete in het gouden tijdperk met Peugeot en Toyota.”

De reden dat de coureur nu stopt als professioneel coureur is het feit dat hij op het hoogtepunt wil stoppen. “Ik geloof nog steeds dat ik de snelheid heb en ik rij momenteel zo goed als nooit tevoren, maar ik wilde niet afglijden en op een punt komen waar ik niet meer snel genoeg ben”, legt de Brit uit. “Ik voel dat het meer en meer energie vraagt nu er weer jaar voorbij is gegaan.” Ook Covid-19 heeft er voor gezorgd dat hij zijn prioriteiten is gaan heroverwegen. Een belangrijk feit is dat het ook waardevol is om bij zijn familie thuis te zijn. De coureur wil graag zijn kinderen zien opgroeien, dan dat hij ze via de telefoon hoort. De coureur blijft overigens wel actief als simulatorcoureur voor Mercedes en als F1-verslaggever voor Sky Sports.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS