Formule 1

Alpine gebruikt F1-motor niet voor LMDh: "Veel makkelijkere en goedkopere manier"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 november 2022 06:03

Alpine gaat haar Formule 1-motor niet gebruiken als basis voor de nieuwe LMDh-auto die in 2024 naar het FIA World Endurance Championship moet komen. Volgens Bruno Famin, directeur van Alpine Racing, is de 1.6 liter F1 V6 nooit overwogen als krachtbron. Maar de Fransman geeft wel toe dat de motor het op basis van het aantal kilometers en de prestaties aankan, echter de kosten en complexiteit zijn de redenen om het niet te doen.

Alpine WEC

"Het aantal kilometers is min of meer hetzelfde, met de regels die we hebben van drie motoren voor een seizoen in de F1", aldus Famin tegen het Engelse Autosport. "Maar we vinden de 500 Kw-plus op een veel makkelijkere en veel goedkopere manier. Veel makkelijker wat betreft ontwerp en ook onderhoud."

Famin onthult ook dat er al een LMDh-motor op de werkbank in Viry-Chatillon draait. "Het concept is al lang klaar en we testen en ontwikkelen deze nu. We zijn er erg tevreden over, omdat het zich goed ontwikkelt."

De Fransman wil echter geen details onthullen, zelfs niet of het gebaseerd is op een racemotor of op basis van een straatmotor. Famin wil zelfs niet ingaan op een datum waarop de samen met Oreca ontwikkelde auto de baan op gaat. "Op dit moment geven we hier niet te veel informatie over. Het doel is om zo snel mogelijk de baan op te gaan om voldoende tests te kunnen doen voor de start van het seizoen 2024."

Signatech gaat de auto's inzetten, maar er is nog geen auto beschikbaar, ook omdat heeft gewerkt aan de Acura LMDh. Famin: "Oreca was niet in staat om twee programma’s tegelijkertijd te managen, maar natuurlijk hebben we wat maanden nodig voordat we de baan op gaan. We maken goede progressie volgens de tijdlijn van het project."

Volgens de directeur was de beschikbare capaciteit bij Oreca een reden om pas in 2024 naar het FIA WEC te komen met de LMDh. "De LMDh-regels zijn niet erg ambitieus voor wat betreft de aero prestaties, dus je hebt niet de laatste 'cutting edge' technologie nodig voor wat betreft de aerodynamica. We kunnen winst boeken in energiemanagement en de impact van het hybride systeem. Die knowhow hebben we al in onze fabriek in Viry. Als we meer nodig hebben, kunnen we ook de faciliteiten in Enstone gebruiken. Daarnaast zouden we heel blij zijn als we een klantenteam in Amerika zouden hebben."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS