Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Alle focus op de Formule 1! Audi stopt met bouwen R8 LMS, rijdersploeg ontbonden, geen ondersteuning meer voor klantenteams

Uitgegeven door Peter Vader • 22 juli 2023 19:20

Begin mei verschenen de eerste berichten over het feit dat Audi zijn activiteiten met de R8 LMS gaat afbouwen. Het wordt nu een stuk concreter nu de circa 300 teams zijn geïnformeerd over de ingrijpende stap: Audi biedt geen fabrieksondersteuning meer voor de klantsportprogramma's vanaf 2024. Dat geldt met name geldt voor projecten met de R8 LMS GT3 in de DTM en in de 24-uursklassiekers op de Nürburgring en in Spa. De ploeg coureurs uit Ingolstadt, die in 2023 uit 14 coureurs bestaat - waaronder coureurs als Ricardo Feller, Markus Winkelhock, Patric Niederhauser en Christopher Mies - wordt tegen het einde van het jaar ontbonden. Bovendien zal Audi Sport vanaf het tweede kwartaal van 2024 geen sportwagens voor klanten meer bouwen, waaronder de succesvolle Audi R8 LMS GT3, de GT2- en GT4-varianten van de auto en de TCR-racewagen RS 3 LMS. Alleen de tegen die tijd ontvangen bestellingen worden nog uitgevoerd.

Audi stopt met bouwen R8 LMS Nurburgring

Zo zien de toekomstplannen eruit
Een GT3-opvolger voor de tijd daarna is niet gepland, hoewel Lamborghini momenteel werkt aan een nieuwe auto met een in eigen huis ontwikkelde motor op het Huracan R8-platform. In plaats daarvan zullen de R8 LMS GT3 en andere sportwagens van klanten gehomologeerd blijven - en een basisvoorraad reserveonderdelen blijft van kracht tot 2032. Ook technische ondersteuning door engineers en eventueel noodzakelijke na-ontwikkelingen moeten gegarandeerd blijven.



Hiermee wil Audi ervoor zorgen dat de voertuigen in handen van klanten nog steeds operationeel zijn. Als grote fabrikant en met wereldwijd ongeveer 1.000 auto's in omloop, zou dit waarschijnlijk zijn gegarandeerd, zelfs als Audi Sport Customer Racing volledig was gesloten door een extern bedrijf. Projecten als de DTM, waarbij jaarlijks zo'n 1,5 miljoen euro per voertuig nodig is vanwege het one-driver-per-car-concept, zijn in deze vorm nauwelijks beheersbaar, zeker omdat er andere fabrikanten zijn die financiële steun bieden, coureurs en een auto hebben die up-to-date is. De Audi R8 LMS GT3, die in 2016 in zijn originele versie debuteerde, is ondanks twee updates een van de oudste GT3-auto's. Wel een hele degelijke!

Audi_R8_Phoenix_Milan_Dontje_Bahrain
Milan Dontje

Waarom de klantensport van Audi niet helemaal gesloten is
De achtergrond van het besluit om in de klantensport alleen nog maar basisondersteuning uit te voeren is het dure Formule 1-project uit 2026. Volgens informatie van 'Motorsport-Total.com' had de raad van bestuur van Audi oorspronkelijk in 2021 besloten dat de fabrieksinstap in de Formule 1 ten koste moest gaan van alle andere autosportverplichtingen - inclusief het tot eind 2024 goedgekeurde Dakar-project. Eind 2022 is de opdracht gegeven om de afdeling onder leiding van ‘klant sportbaas’ Chris Reinke aan het einde van 2023 te sluiten.

Uit betrouwbare bron heeft Motorsport vernomen, vond eind mei rond de 24-uursrace op de Nürburgring na inspanningen van Reinke en Audi Sport Director Rolf Michl, een koerswijziging plaats om de afdeling toch niet te sluiten, maar de basisondersteuning in eigen huis te blijven uitvoeren. Dit is maandag 10 juli 2023 ook besloten door te voeren door de Raad van Bestuur van Audi AG. "We vinden het jammer dat we onze strategische inzet niet kunnen voortzetten", zegt Michl in een interview met 'Motorsport-Total.com'. "Maar het is belangrijker dat we niet sluiten. Er breekt nu een nieuw tijdperk aan, dat we met dezelfde betrouwbaarheid en passie voortzetten."

Audi_R8_GT3_RX_1000_Valentino_Rossi_Audi_R8_GT3
Valentino Rossi

Elektrische toerwagens als perspectief?
Michl ontkent informatie dat Audi Sport Customer Racing ook een nieuw werkterrein had met de nieuwe reglementen voor elektrische sportwagens - de Electric Sports Vehicle (ESV) werd eind juni goedgekeurd door de FIA tijdens de bijeenkomst van de Wereldraad in Cordoba. "Dat kan ik op dit moment niet bevestigen", zegt de oud-Abt-medewerker, die in september 2022 Julius Seebach opvolgde. "Het bericht dat we hebben gestuurd, is het onderwerp van wat we ook met het bestuur hebben besproken. Het ene deel is heel positief voor ons, het andere helaas niet. Al het andere moeten we in onze huidige transformatiefase goed analyseren voordat we er met het bestuur over praten."

Welke rol speelde het einde van Audi-baas Duesmann?
Overigens zou het einde van Markus Duesmann als Audi-baas geen directe invloed hebben gehad op de beslissing, aangezien hij nog steeds deel uitmaakt van de zevenkoppige raad van Audi AG en pas begin september zal worden vervangen door zijn opvolger Gernot Döllner. Toch was het volgens mensen uit de Audi-kringen het oorspronkelijke plan van Duesmann om de klantensportafdeling volledig te sluiten. Interessant is dat er volgens informatie van 'Motorsport-Total.com' coureurs in het Audi-team zitten, wiens contracten tot eind 2024 lopen. Het zal interessant zijn om te zien hoe zij het komende jaar zullen opereren. Maar in ieder geval komt er binnenkort een einde aan een tijdperk van de door de fabriek ondersteunde raceactiviteiten met de Audi R8 LMS.





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS