Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

ADAC TotalEnergies 24h Nurburgring 2023: Nick Catsburg samen met Laser, Pittard en Bamber winnaar!

Uitgegeven door Peter Vader • 21 mei 2023 15:02

Emotionele dubbele première bij de ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring: het Frikadelli-team heeft voor het eerst de "Eifel-Marathon" gewonnen en daarmee Ferrari ook zijn eerste succes in de langeafstandsklassieker bezorgd. Na 24 uur door de “Groene Hel” stuurde de Brit David Pittard de nieuwe Ferrari 296 GT3 van de lokale helden als eerste over de finish. Samen met Earl Bamber, Nick Catsburg en Felipe Fernandez Laser vestigde hij ook een afstandsrecord: sinds het debuut van de race in 1970 had een winnend team nog nooit 162 ronden gereden. Na 4.085,858 kilometer had de Frikadelli-Ferrari een voorsprong van 26,911 seconden op de #98 Rowe-BMW. Het vorige record stond op 159 ronden met 4.035,102 kilometer uit de jaren 2014 en 2022. Het weekend werd overschaduwd door de dood van een sporter.

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring winnaars David Pittard, Earl Bamber, Nick Catsburg en Felipe Fernandez Laser
Winnaars David Pittard, Earl Bamber, Nick Catsburg en Felipe Fernandez Laser met de Ferrari 296 GT van het Frikadelli-Ferrari-team

Hoge bloeddruk
"Mijn bloeddruk is momenteel misschien wat hoog, maar het gaat nu natuurlijk goed met me. Vanavond is er een Kölsch”, zei Frikadelli-teameigenaar Klaus Abbelen in de eerste uitbundigheid direct na het succes. "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik ben gewoon ongelooflijk trots op iedereen. Dit is mijn eerste echt grote succes. Sabine Schmitz heeft ons uit de hemel geholpen. Ik ben ook erg blij voor de lieve Klaus", zei Fernandez Laser: "Het is ongelooflijk wat een overwinning", vulde Nick Catsburg uit. Voor de Nederlander was het de tweede zege na 2020, op dat moment nog in de Rowe-BMW. Een primeur is de sprong op de bovenste trede van het podium voor zijn teamgenoten Felipe Fernadez Laser, de Brit David Pittard en Earl Bamber uit Nieuw-Zeeland.

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring P2_voor_Rowe_BMW
Met de Rowe-BMW #98 behaalden Marco Wittmann en Sheldon van der Linde de tweede plaats in de "Eifel-Marathon", net als in 2021, deze keer bijgestaan door Maxime Martin en Dries Vanthoor

Opnieuw een tweede plaats
In de Rowe-BMW #98 behaalden Marco Wittmann en Sheldon van der Linde de tweede plaats in de "Eifel-Marathon", net als in 2021. Deze keer werden ze bijgestaan door Maxime Martin en Dries Vanthoor, die in 2022 hadden gezegevierd in een Audi. Raffaele Marciello, Luca Stolz en Philip Ellis in de #4 Mercedes-AMG Team Bilstein completeerden het podium. In totaal keken dit weekend 235.000 toeschouwers naar de langeafstandsklassieker. Volgend jaar vindt de 52ste editie van de 24h Nürburgring vindt plaats van 9 tot 12 mei 2024.

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgringnull
Raffaele Marciello, Luca Stolz en Philip Ellis in de #4 Mercedes-AMG Team Bilstein completeerden het podium met P3

Duel sinds zonsopgang
Sinds zonsopgang wisselden de Ferrari van Frikadelli en de BMW #98 van Rowe herhaaldelijk af aan de top vanwege het pitstopverschil van twee ronden. Aangepast was er echter een duidelijk voordeel voor de Ferrari-crew, die in de beginfase pas wat tijd verloor door een lekke band enkele kilometers voor de pits. De #98 daarentegen begon vanaf de 31ste plaats aan de race, na een uitstapje in de topkwalificatie 1, maar werkte zich na enkele uren foutloos op in de kopgroep. De Frikadelli-Ferrari voltooide zijn laatste pitstop 61 minuten voor het einde van de 24 uur. Met nog 44 minuten te gaan ging Dries Vanthoor op een kleine minuut achterstand weg, maar de Belg kon het gat niet dichten. “Uiteindelijk kunnen we helemaal tevreden zijn. We begonnen vanaf positie 31 en dus in de laatste rij van onze startgroep. Eerlijk gezegd hadden we nooit gedacht dat we zo ver zouden komen", aldus Wittmann. “Maar als je zo dicht bij de overwinning bent in het laatste derde deel van de race, wil je winnen. Maar daar is de Ferrari te snel voor. We hebben geen fouten gemaakt in de race en daarom hebben we onszelf niets te verwijten."

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring Ferrari winnaar

Vertrekkende teambaas
De beste Porsche in het eindklassement was de #96 van Rutronik op de vijfde plaats, het best geplaatste model uit Ingolstadt was de #39 Land-Audi op de zesde plaats. De revival van de drie voormalige DTM-kampioenen Mike Rockenfeller, Timo Scheider en Martin Tomczyk in de #40 Scherer PHX Audi eindigde op de twaalfde plaats. Het was ook de laatste 24-uursrace voor de vertrekkende teambaas Ernst Moser, die met Phoenix zes algemene overwinningen vierde in de "Eifel-Marathon".

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring P1_en_P2_Lamborghini_gevolgd_door_Mercedes
Marco Mapelli in de Abt-Lamborghini was de held van de eerste ronden

Mapelli in de Abt-Lamborghini: de man van de eerste ronden
Nadat Marciello aanvankelijk de pole position behield waar hij vrijdagavond voor gevochten had en als eerste het veld opging op de Nordschleife, was Marco Mapelli aanvankelijk de man van de eerste ronden. De Italiaan in de #27 Abt-Lamborghini schoof aanvankelijk op van de derde naar de tweede plaats bij de start en haalde ook Marciello in de derde ronde in. Daarmee bezorgde hij de Abten de eerste rondes op hun 24-uurs terugkeer bij de nieuwe fabrikant. Een vroege lekke band bracht het team echter snel daarna aanzienlijk terug en uiteindelijk was het genoeg voor de negende plaats.

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring bochtencombinatie gedurende nacht

Turbulente nacht
Tot halverwege de race waren er enkele duels die de moeite waard waren, maar aanvankelijk waren er nauwelijks grote incidenten, zelfs toen de duisternis viel. De talrijke fans rond de Nordschleife zorgden voor een geweldige sfeer met de geur van barbecue, muziek en de gebruikelijke bizarre structuren op de populaire hotspots zoals Hatzenbach, Brünnchen of Schwalbenschwanz. In de vroege ochtend namen de gebeurtenissen een wending toen verschillende aspiranten om te winnen binnen korte tijd afscheid namen. De twee Scherer PHX Audi's #1 en #5 draaiden bijvoorbeeld bijna synchroon rond op een olievlek van de baan, de zusterauto #16 kreeg een tijdstraf van 4:36 minuten voor in totaal drie vlagovertredingen. De #99 Rowe-BMW stopte na een aanrijding tijdens het ronden, later werd ook de junior BMW # 72 teruggetrokken vanwege schade aan de ophanging. Ook de “Grello” moest een dag te vroeg stoppen – de Manthey Porsche #911 bleef problemen houden na een vroege lekke band. Mercedes-AMG verloor de #3 al vroeg van Maro Engel, die vanaf de eerste startrij was gestart.

Klik hier voor de uitslag van de ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring 2023

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring 235.000 fans

ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring 2023 foto 14

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS