Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO over Adjustment of Performance in de LMP2: "Alle teams de kans geven om op lange termijn te winnen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 29 juni 2022 14:01

Met de komst van de nieuwe LMP2-auto’s in 2025, komt er ook een ‘Adjustment of Performance’-proces (AoP). Volgens de ACO-president Pierre Fillon wil zijn organisatie alle constructeurs de kans geven om te winnen. Tijdens de 24 uur van Le Mans kondigde de ACO, samen met de FIA, aan dat twee keer per jaar de prestaties van de verschillende LMP2’s van Ligier, Dallara, Multimatic en Oreca worden geanalyseerd en er eventueel aanpassingen worden doorgevoerd.

ACO_president_Pierre_Fillon_Le_Mans
ACO-president Pierre Fillon: "De AoP is een veel kostenefficiëntere manier dan het oude joker-systeem, om de auto’s ten opzichte van elkaar in de juiste krachtsverhouding te brengen."

Slechts één chassismerk
In de afgelopen periode met de huidige LMP2’s, domineert Oreca op zo’n manier, dat alle teams in het FIA World Endurance Championship inmiddels met dit chassis rijden. De andere drie chassismerken zijn volledig van de deelnemerslijst verdwenen. Volgens Fillon gaat de AoP die ingevoerd gaat worden een systeem worden dat gebaseerd is op wat gehanteerd wordt in de LMP3. Exacte details van de AoP voor de LMP2 moeten echter nog verder uitgewerkt worden.

Dezelfde auto voor iedereen
“Het doel van de AoP is niet nieuw, omdat het vandaag de dag al bestaat in de LMP3”, aldus Fillon tegen Sportscar365. “Het is een kader om de auto hetzelfde te maken voor iedereen. Normaal gesproken zitten de auto’s erg dicht bij elkaar. We praten over tienden van seconden en niet over hele seconden. En als we een klein gat tussen de auto’s hebben, is dat omdat we alle merken in staat willen stellen om een race te winnen. We gaan twee keer per jaar een wijziging doen, gewoon om de prestatie van de auto aan te passen. Maar het is geen BoP. We spelen waarschijnlijk met het vermogen, net zoals het nu het geval is in de LMP3. We willen alle teams dezelfde kans geven om op de lange termijn te winnen.”

De ‘joker’-upgrades
Daarmee komt er een einde aan de ‘joker’-upgrades, zoals deze bij de huidige auto’s werden geïntroduceerd. Ligier, Dallara en Riley-Multimatic kregen deze jokers, maar konden er weinig mee doen om de dominantie van de Oreca 07 te doorbreken. Volgens de ACO is de AoP een veel kostenefficiëntere manier dan met het oude joker-systeem, om de auto’s ten opzichte van elkaar in de juiste krachtsverhouding te brengen.

WEC logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS