Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO introduceert nieuwe waterstof - elektrische auto voor Le Mans; in 2024 minimaal twee fabrikanten

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 september 2020 12:38

Het doel met het nieuwe H24 waterstof elektrische prototype is om volgend jaar haar racedebuut te maken, zo heeft ACO-president Pierre Fillon onthuld. De Fransman verwacht dat er tijdens de 24 uur van Le Mans in 2024 tenminste twee fabrikanten aan de start staan.

 H24 waterstof elektrische Le Mans prototype

De tweede generatie van het prototype op basis van deze aandrijving werd in Le Mans onthuld. De nieuwe auto is 150 kilo lichter dan zijn voorganger en heeft een nieuwe krachtbron, versnellingsbak en batterij. Daarnaast is het aantal elektrische motoren van vier naar twee teruggebracht. Toch heeft de auto nog steeds hetzelfde vermogen. De auto is gebaseerd op het Addess LMP3-chassis en moet hetzelfde prestatieniveau krijgen als de GT3. “De verandering aan het bodywerk is de nieuwe aero”, aldus Fillon. “We veranderden de positie van de radiator aan de achterkant, omdat we niet genoeg downforce aan de voorkant van de auto hadden. We hebben ook het verversen van de brandstoftank verbeterd en we hebben nu twee elektrische motoren aan de achterkant. Dat bespaart 150 kilo.”

Het plan is om de auto in 2021 te laten racen in waarschijnlijk de Le Mans Cup. “We gaan het zien voor volgend jaar”, reageert de ACO-president en voor de toekomst verwacht hij dus twee fabrikanten. “We zijn blij als we tussen de vier tot zes auto’s hebben.”

BMW is één van de partijen die bij de werkgroep besprekingen van de Franse organisatie aanwezig is. Audi heeft naar verluid ook een project. Echter, beide Duitse merken hebben nog niets bevestigd.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS