Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO en FIA blij met het nieuwe Hypercar-tijdperk en de Toyota GR010 Hybrid: "Belangrijke mijlpaal"

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 januari 2021 09:45 • Print artikel

Toyota heeft vorige week de nieuwe Hypercar gepresenteerd waarmee het gaat strijden om de wereldtitel in de FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans bij de LMH-klasse. Daarmee hebben de regerend wereldkampioenen in de LMP1-klasse officieel de nieuwe LMH-klassen geïntroduceerd voor 2021. Voor de Autmobile Club l’Ouest (ACO) was de presentatie van de GR010 Hybrid dan ook een mijlpaal.

Toyota Gazoo Racing 1 GR010 Hybrid Hypercar

“Gezien het succes van het merk in de LMP1, toont het hun toewijding aan het endurance racen en hun competitieve spirit”, reageert ACO-president Pierre Fillon. “Als winnaars in de LMP1 zijn zij teruggegaan naar het tekenbord met een nieuwe set specificaties en doelen. Het is een hele nieuwe uitdaging. Het hebben van Toyota - een wereldwijd bekende autofabrikant - in het deelnemersveld, is een bron van trots voor de ACO. Het betekent dat we als organisator van de raceserie de juiste vinken zetten. Door fabrikanten als Toyota, de 24 uur van Le Mans en de endurance racerij in zijn algemeenheid, is het een manier om hun vlaggenschip van hun producten aan het publiek te tonen.”

Volgens de voorzitter van de FIA Endurance Commissie, Richard Mille is het een belangrijke mijlpaal voor de Japanners, maar ook voor de FIA en ACO. “De Le Mans Hypercar is nu al een lange tijd onderhanden geweest en het publiek onthullen van de eerste auto, gebouwd volgens deze set aan regels, de Toyota GR010 Hybrid (bekijk de technische gegevens), is een belangrijke mijlpaal”, aldus de voorzitter. “Niet alleen voor de fabrikant zelf, maar ook voor de FIA als regelmaker, voor de ACO - de organisator - alsmede voor de FIA World Endurance Championship-fans over de wereld. Ik kijk er naar uit om de auto de komende seizoenen te zien deelnemen en om de ontwikkeling te volgen van dit nieuwe tijdperk van enduranceracen, waarbij andere deelnemers zich te zijner tijd ook in de strijd gaan voegen.”

De kersverse directeur van de FIA WEC, Frederic Lequien is blij dat de autofabrikant alweer voor het negende jaar op rij aanwezig is in zijn kampioenschap. “Als eerste en belangrijkste zijn wij blij om Toyota haar negende seizoen in het WEC te zien stappen”, reageert de Fransman. “Ze zijn door de jaren heen enorm ondersteunend geweest voor het kampioenschap en ik feliciteer iedereen van Higashi-Fuji tot Colonge voor het creëren van een pure en fantastische racemachine. Dit is de start van een uitdagend nieuw tijdperk voor het endurance racen en voor de hybride technologie als geheel, waarvan Toyota een integraal onderdeel is. We wensen het team succes in het resterend deel van haar testprogramma en kijken uit om de nieuwe Toyota GR010 Hybrid snel zijn racedebuut te zien maken.”




 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS