Formule 1

ABB Formula E komt in het nieuwe seizoen met ander format voor de kwalificatie

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 16 oktober 2021 09:00 • Print artikel

ABB Formula E heeft voor seizoen 8 de introductie aangekondigd van een nieuwe 'duel'-achtige kwalificatie. De serie denkt ook dat in het nieuwe seizoen wordt verwacht dat Indonesië, Canada en Zuid-Korea hun debuut zullen maken op de kalender als onderdeel van het wereldkampioenschap met 16 races.

2022 Formula E kalender


Op 28 januari gaat het seizoen van start tijdens de Diriyah E-Prix in Saoedi-Arabië en zal worden afgesloten in Seoul op 14 augustus 2022. Nog niet alle locaties zijn een zekerheid, onder andere die van ronde 3 en 4 moeten nog worden bevestigd, met de vierde race voorlopig vermeldt voor China. Gezien de afwezigheid van de Chinese Grand Prix op de F1-kalender voor 2022 vanwege de Covid-19-pandemie, kan dit echter worden gewijzigd.

"Met meer races in meer wereldwijde iconische steden dan ooit tevoren, zal het komende seizoen ons grootste tot nu toe zijn, aangezien we de afgelopen twee seizoenen herstellen van de gevolgen van Covid-19", zei Jamie Reigle, Chief Executive Officer van Formula E. "De herziene kalender en nieuwe reglementen zullen samen betekenen dat seizoen 8 van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap naar verwachting het beste tot nu toe zal zijn voor onze teams, coureurs en fans."

Bovendien kunnen critici blij zijn met de beslissing om het kwalificatieformaat te herzien. Onder het oude systeem werden de coureurs verdeeld in vier groepen van zes in kampioenschapsvolgorde, waarbij de kampioenschapsleiders in groep 1 vertrokken.

Als gevolg daarvan zagen velen van hen zich door de verbeterende baanomstandigheden gedwongen achteraan op de grid te starten, aangezien de zes snelste coureurs één voor één de baan op gingen in de Super Pole-shootout.

Vanaf 2022 worden de coureurs verdeeld in twee groepen van 11 op basis van hun kampioenschapsposities (exclusief de openingsronde) en hebben ze 10 minuten om hun snelste ronden van 220 kW neer te zetten.

De vier snelste coureurs in elke groep nemen het dan op in een reeks duels van 250 kW. Hierdoor zal de snelste coureur van Groep A het opnemen tegen de vierde snelste coureur in Groep B, enzovoort, in kwartfinales en halve finales om de top acht op de grid te bepalen.

Een laatste onderlinge confrontatie zal de pole position bepalen, waarbij de overige coureurs in hun groepsranglijst zullen staan.

Alberto Longo, Chief Championship Officer en mede-oprichter van Formula E, zei: “De veranderingen die worden aangebracht in de kwalificatie en de racetijd weerspiegelen de focus van onze en de FIA ​​op sportieve integriteit en het maximaliseren van het racespektakel. Ons nieuwe kwalificatieformat zal de teams en coureurs het hele seizoen tegen elkaar laten zien, terwijl elke coureur op zijn dag de pole-position kan innemen. Voor onze fans is het nieuwe kwalificatieformat ontworpen om intuïtief, onvoorspelbaar en vermakelijk te zijn."

"Het vermogen om de racetijd te verlengen wanneer we incidenten hebben tijdens de reguliere race van 45 minuten is een product van de snelle evolutie van elektrische voertuigtechnologie en de voortdurende verbeteringen in energie-efficiëntie door ABB Formula E-teams."

Tenslotte heeft de FIA, na het controversiële einde van ronde 5 van de E-Prix van Valencia, ook de beslissing goedgekeurd om de bruikbare energie niet langer te verminderen na een Safety Car of Full-Course Yellow. In plaats daarvan kan een extra 10 minuten worden toegevoegd aan de race van 45 minuten + 1 ronde.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS