Formule 1

360 graden-spin was het enige foutje waarop Max Verstappen betrapt kon worden: "Koppeling bleef slippen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 augustus 2022 06:40 • Print artikel

Vooraf waren de kansen op de overwinning klein, maar Max Verstappen toverde toch weer wat extra's uit de hoge hoed en won op indrukwekkende wijze de Grand Prix van Hongarije. De regerend Formule 1-wereldkampioen sneed vanaf de tiende positie door het veld heen als een warm mes door de boter. Lewis Hamilton haalde in de slotfase van de laatste race voor de zomerstop de tweede plek binnen. Zijn teamgenoot, George Russell, wist zijn allereerste pole positie in zijn Formule 1-carrière niet om te zetten in een overwinning. De Mercedes-coureur moest genoegen nemen met de derde plek. Carlos Sainz pakte de vierde positie en Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Pérez, eindigde als vijfde.

Max Verstappen Formule 1

“Ik had dit vanochtend niet gedacht”, zei Max Verstappen na afloop van de F1-race. “Ik had gehoopt dat ik dichtbij het podium kon komen, maar de omstandigheden waren heel tricky. Maar we hadden een heel goede strategie en reageerden goed. We maakten onze pitstops steeds op het juiste moment en ook de outlaps hadden we goed voor elkaar. En zelfs met een 360-graden spin hebben we de race gewonnen. Ik was met veel coureurs aan het strijden, dus het was erg leuk. Het was een krankzinnige race en ik ben blij dat we ‘m hebben gewonnen.”

Zijn spin in ronde 42 was de enige fout waar de Nederlander op betrapt kon worden. Daarover zegt hij het volgende: “Ik had al na vijf ronden een probleem met de koppeling, die bleef slippen. Daardoor moesten we de versnellingen aanpassen waardoor-ie steeds heel hard opschakelde. Dus dat was niet ideaal om mee te rijden. Gelukkig kon ik een 360 maken waardoor ik maar één plek verloor. Ik was de achterbanden aan het opwarmen”, zegt Max lachend.

De Limburger gaat met tachtig punten voorsprong de zomerstop in als leider van het kampioenschap. “We mogen niet klagen”, zegt Max nuchter. “Maar ik ben wel iemand die meteen gaat kijken wat we beter kunnen doen. En er zijn heel veel dingen die we beter kunnen doen. Dus daar gaan we over nadenken tijdens de vakantie. Hopelijk kunnen we dat ook waar maken als we weer terug zijn.”

Oracle Red Bull Racing

De Nederlander vangt de race op de Hungaroring aan vanaf de tiende positie, nadat hij gister in Q3 last had van motorproblemen. Zijn RB18 is voorzien van een nieuwe motor, net als die van zijn teamgenoot. Dit heeft voor beide heren nog geen gevolgen qua gridpenalties. Rondom het circuit nabij Boedepast is het fris: het is 18 graden, met een baantemperatuur van 27 graden. Er hangen dreigende wolken rondom het circuit, maar het is vooralsnog droog. Wanneer de startlichten doven, weet Russell zijn eerste positie goed te verdedigen. Hij haalde gister de eerste pole positie van zijn F1-carrière binnen. De top vier blijft na de openingsfase onveranderd ten opzichte van de startposities. Russell leidt het veld, gevolgd door Sainz, Charles Leclerc en Lando Norris. Ook Max heeft een goede start: in ronde twee is hij opgeklommen naar de achtste positie. In dezelfde ronde krijgen we een virtual safety car vanwege brokstukken op de baan, afkomstig van de bolide van Alexander Albon. Hij kwam in de openingsronde in aanraking met Sebastian Vettel.

De virtual safety car wordt snel opgeheven. Na een klein foutje van Fernando Alonso weet Max in ronde vijf aan de Spanjaard voorbij te gaan. Twee ronden later haalt hij ook Alonso’s teamgenoot Esteban Ocon in, waardoor hij opklimt naar de zesde positie. Pérez weet Max goed te volgen en knokt zichzelf ook naar voren: hij is in ronde tien opgeklommen van de elfde naar de zevende positie. Hamilton vecht ondertussen met Norris voor de vierde stek. Dit biedt kansen voor Verstappen, die het duo op de hielen zit. Hij gaat snel aan Norris voorbij. Dertien blijkt helaas ook voor Max een ongeluksgetal te zijn: in deze ronde geeft hij aan dat de koppeling slipt. Het lukt hem daardoor niet om snel voorbij te gaan aan Hamilton.

In ronde zeventien komt Russell vanaf de leiding binnen voor nieuwe banden. Hij komt terug op de zesde positie. Ook Verstappen komt naar binnen voor een setje mediums en komt als achtste terug de baan op. Hij heeft meteen een goed ritme te pakken en rijdt de snelste raceronde. Tussen de Ferrari’s vindt een positiewisseling plaats: door een langzame pitstop van Sainz en een relatief snelle pitstop voor Leclerc komt de Monegask voor zijn teamgenoot terecht. De top vijf na de eerste ronde pitstops is als volgt: Russell, Leclerc, Sainz, Verstappen en Hamilton.

In ronde 28 komt de eerste echte aanval voor de leiding van Leclerc op Russell. De Brit weet zijn eerste positie te verdedigen. Leclerc voert de druk flink op en blijft binnen DRS-afstand. In ronde 31 weet Leclerc via de buitenkant van bocht één voorbij te gaan aan de Mercedes-coureur. Daarmee hebben we een nieuwe leider in de wedstrijd. Een ronde later meldt Verstappen op de boordradio dat het steeds meer begint te druppelen op de Hongaroring. Dit lijkt echter niet door te zetten. Hij komt in ronde 39 naar binnen voor zijn tweede pitstop en gaat voor een nieuw setje mediums. Na een goede stop van 2,4 seconden komt hij achter zijn teamgenoot op de zesde positie terecht. Mercedes en Ferrari reageren meteen door Russell en Leclerc naar binnen te halen. Russell gaat voor de mediums, Leclerc voor de harde band.

De undercut heeft gewerkt voor Verstapen: Russell komt achter hem terecht. Pérez laat Verstappen snel voorbij, waarna de jacht op Leclerc begint. De Nederlander is snel voorbij aan de Ferrari-coureur en pakt de virtuele leiding. Een ronde later is hij deze echter weer kwijt, wanneer nummer dertien wederom ongeluk lijkt te brengen voor Max: bij het ingaan van bocht dertien verliest hij de controle. Na zijn spin van 360 graden vervolgt hij zijn weg weer, maar hij moet opnieuw jagen op Leclerc. Hij vindt snel weer de aansluiting en pakt in ronde 45 de derde positie weer terug. Russell is ook dichterbij de Ferrari-coureur gekomen en ook hem lukt het om er voorbij te gaan. Ferrari komt tot de conclusie dat de harde band niet werkt voor Leclerc en haalt hem naar binnen voor een setje softs. Hij valt hierdoor terug naar de zesde plek. Met nog tien ronden te gaan ziet de top vijf er als volgt uit: Verstappen, Russell, Sainz, Hamilton en Pérez.

Hamilton rijdt snel richting de rode bolide van Sainz en gaat met DRS voorbij aan de Spanjaard op start-finish. Daarmee rijden er twee Mercedessen op podiumposities. In de slotfase van de wedstrijd worden we nog getrakteerd op een gevecht voor de tweede podiumplek. Hamilton neemt de tweede plek over van zijn teamgenoot. De bolide van Valtteri Bottas begeeft het in ronde 68 van 70. Hij parkeert zijn Alfa Romeo naast de baan, wat zorgt voor een virtual safety car. In de laatste ronde wordt de safety car opgeheven en komen de weergoden zich met de race bemoeien. Het regent vrij hard, maar dit zorgt niet voor veranderingen qua posities.

Formule 1 Max Verstappen

Daarmee pakt Verstappen de winst op de Hungaroring, voor de ogen van 290.000 toeschouwers. Hamilton pakt de tweede podiumplek, met teamgenoot Russell op plaats drie. Sainz is op plek vier de snelste Ferrari van de dag, terwijl Pérez als vijfde eindigt. Hiermee zit de eerste helft van het seizoen erop en gaat Verstappen met tachtig punten voorsprong als leider van het kampioenschap (WK-stand F1) de zomerstop in.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS