Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

24H Daytona - Klinkende overwinning voor Helio Castroneves; geen glorie voor Renger van der Zande

Uitgegeven door Peter Vader • 31 januari 2022 07:01

DAYTONA BEACH - Helio Castroneves wist de Meyer Shank Racing Acura ARX-05 met Nr60 in de laatste dertig minuten vooraan het veld te houden om daarmee op zondag samen met zijn teamgenoten Tom Blomqvist, Oliver Jarvis en Simon Pagenaud de overwinning te pakken in de 60e Rolex 24 At Daytona. De overwinning leidde tot Castroneves' kenmerkende feestelijke viering door het beklimmen van het hek, dat hem zo beroemd maakte tijdens vier Indianapolis 500-overwinningen. "Het klinkt cliché, maar het draait allemaal om erin geloven," zei Castroneves na afloop. “Ik geloof in hen, zij geloven in mij. Dit is precies wat er met deze groep hier gebeurt. Met Simon, met Tom en met Oliver, we geloofden allemaal dat we het konden.” Het was Castroneves' tweede opeenvolgende Rolex 24 overwinning. Vorig jaar won hij de race als onderdeel van Wayne Taylor Racing en klom hij na afloop ook op een hek in de Victory Lane. Deze keer vocht Castroneves met de Nr10 WTR Acura en zijn coureur Ricky Taylor voor de overwinning, wist die te pakken en stopte hij bij de start-finishlijn om in het hek te klimmen! "Dat was absoluut ongelooflijk", zei hij. “Ik ben zo blij voor het hele team. Iedereen deed zijn werk. Aan het eind zei ik: 'Zet me erin, coach.' Het was geweldig."

Winnaars_24H_Daytona_2022_podium Helio Castroneves, Tom Blomqvist, Oliver Jarvis en Simon Pagenaud

De overwinning maakte een einde aan Wayne Taylor Racing's poging om de race voor de vierde keer op rij te winnen. Toen de viering van Meyer Shank Racing van het hek naar de pits verhuisde, was Wayne Taylor één van de eersten die zijn voormalige coureur feliciteerde. De reis naar de top van het podium zette de heropleving van de carrière van Castroneves, 46 jaar, voort. Na het winnen van de Rolex 24 van vorig jaar met WTR, won Castroneves de Indy 500 met MSR, waarmee hij zich in een onsterfelijk rijtje schaarde met AJ Foyt, Al Unser en Rick Mears voor de meeste Indy 500 overwinningen in één carrière.
'Het is van onschatbare waarde', zei Castroneves in een bericht van Sportscar365. “In mijn geval ben ik er nog steeds erg gepassioneerd over en leer ik elke dag... en verbeter ik mijn rijvaardigheid. Dat maakt mij een betere coureur. Daarom geniet ik ervan. Daarom rij ik zo hard als ik kan zodra ik de baan op ga."

Helio Castroneves wist Ricky Taylor voor te blijven en bezorgde daarmee Meyer Shank Racing de overall overwinning in de 60e Rolex 24 in Daytona, tien jaar na de doorbraak van het team in de enduranceklassieker in Florida. De viervoudig winnaar van de Indianapolis 500 reed met zijn Acura ARX-05 met Nr60 als eerste over de eindstreep, 3.028 seconden voor de Wayne Taylor Racing-inschrijving om een 1-2-finish voor de luxe autofabrikant zijn tweede opeenvolgende overwinning te geven.

24H Daytona 2022 beklimmen van het hek door de winnaars

De enduroklassieker, die twee keer de klok rondging, werd beslist in de laatste 30 minuten van de race, waarin de Acura’s als eerste en als tweede wisten weg te rijden bij de herstart, nadat zowel de Cadillac DPi-V.R's van Action Express Racing als de JDC-Miller Motorsports onder geel voor de tweede keer een pitstop hadden gemaakt om brandstof bij te vullen.

Alle vier de DPi's hadden in de sloturen van de race beurtelings de leiding na een hectische strijd, die de hele race duurde. Ricky Taylor en zijn teamgenoten Filipe Albuquerque en Alexander Rossi werden hun tweede opeenvolgende overwinning ontzegd door Castroneves, het zou hun record brekende vierde overwinning op rij van de WTR in de race zou zijn geweest. Na een spin en een lekke band van teamgenoot Will Stevens, kwam de door Konica Minolta gesponsorde Acura DPi met Nr10 tegen het negende uur terug aan de leiding en bleef daarvoor de resterende racetijd voor strijden met P2 als eindresultaat.

Renger van_der_Zande_op_kop

Loic Duval bracht de Nr5 JDC-Miller Cadillac naar een derde plaats en passeerde verdedigend DPi-kampioen Pipo Derani in de laatste twintig minuten van de race. Duval completeerde het podium samen met Tristan Vautier, Richard Westbrook en de met brons bekroonde coureur Ben Keating in hun door Mustang Sampling gesponsorde inschrijving. De Nr31 Action Express Cadillac van Derani, Mike Conway en Tristan Nunez eindigde als vierde, na drie nachtelijke incidenten met Nunez aan het stuur te hebben overwonnen. AXR’s zusterauto Nr48 Cadillac voltooide de Top-5 in de DPi-klasse, maar eindigde als elfde algemeen na meer dan twintig ronden te hebben verloren in het dertiende uur als gevolg van een ongeval voor Jimmie Johnson en een niet-geïdentificeerde GT-auto. Johnson's door Ally gesponsorde Cadillac liep schade op aan de rechterachterzijde en dat resulteerde in reparaties aan de vloer, de diffuser en de ophanging.

Nr01_Renger_van_der_Zande

Beide Cadillacs van Chip Ganassi Racing kregen ook te maken met aanzienlijke tegenslagen, met een probleem met de dynamo, dat de nummer 01 van Sebastien Bourdais net halverwege raakte. Teamgenoot Renger van der Zande zag daardoor zijn kansen op een derde Daytona-overwinning in rook opgaan. Twee brandstofpompstoringen voor de nummer 02 Cadillac wierpen de aanvankelijk leidende tweede Cadillac ook terug. Terwijl de auto met Nr01 meer dan 40 ronden verloor toen hij de elektrische kabelboom verving, kwam Cadillac met Nr02 van CGR met bijna 30 ronden achterstand weer in actie op de baan en wist zich toch nog naar een zesde plaats in de klasse op te werken. Geen podium maar wel een puike prestatie van de Nr02.

Halverwege hadden alle zeven DPi-auto's de eerste ronde gereden. De sleutel tot de overwinning was misschien wel de run van Tom Blomqvist voorafgaand aan de laatste run van Castroneves. Blomqvist kreeg de auto met Nr60 aan de leiding met een stevig heen-en-weer duel met Ricky Taylor, en gaf het stuur vervolgens over aan Castroneves. "Ik was sprakeloos na de race", zei Blomqvist. “Ik heb ervan gedroomd. Geloofde ik erin? Ja! Maar je weet maar nooit. Het is 24 uur meedogenloos racen. Elke keer dat ik in de auto sprong, voelde ik me op momenten heel comfortabel en er waren andere momenten waarop ik dacht: 'Man, ik krijg deze auto niet ècht aan het werk’. Het was gewoon een achtbaan van een race.”

Het IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen wordt van 16-19 maart hervat met de Mobil 1 12 Hours of Sebring, gesponsord door Advance Auto Parts op Sebring International Raceway.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS