Formule 1

156 bochten in minder dan 10 minuten…, de Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer gaat het doen!

Uitgegeven door Peter Vader • 9 juni 2021 08:48

CREWE – Bij de Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer is nu de laatste fase van voorbereidingen ingegaan, voor 's werelds meest veeleisende en beroemde heuvelklimwedstrijd, na drie dynamische testsessies en ontwikkeling van de brandstofmotoren te hebben voltooid. De auto is de meest extreme weggerichte Bentley ooit gebouwd en vertegenwoordigt een ander onderdeel van Bentley's ambitieuze en transformationele Beyond100-programma, waarmee het merk 's werelds toonaangevende duurzame luxemobiliteitsbedrijf wil worden. Voor zijn aanval op Pikes Peak op 27 juni zal de auto rijden op hernieuwbare brandstof, waarmee een onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma wordt gestart dat als doel heeft om hernieuwbare brandstoffen aan Bentley-klanten aan te bieden, parallel aan het elektrificatieprogramma van Bentley. Deze tweeledige strategie is bedoeld om het tempo van Bentley's vooruitgang naar regelrechte koolstofneutraliteit te maximaliseren, als onderdeel van zijn Beyond100-reis.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 1

Continental GT3 Pikes Peak – Technische details
Met de startlijn op 9.300 ft, klimt het parcours naar 14.100 ft - waar de luchtvochtigheid een derde minder dicht is dan op zeeniveau. Deze omgeving betekent dat de Continental GT3 Pikes Peak aanpassingen heeft ondergaan aan het aerodynamicapakket, het chassis en de motor, waardoor het de meest extreme iteratie van een Continental GT - of eigenlijk elke Bentley-wegauto - ooit is.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 2

Motor
De motor – gebaseerd op Bentley's race-bewezen versie van zijn 4,0-liter twin-turbo V8-automotor voor de openbare weg – is grondig bewerkt om meer dan 750 pk en 1.000 Nm op zeeniveau te genereren tijdens de tests. De motor zal nog meer vermogen leveren tijdens de race zelf. Er zijn nieuwe zuigers en drijfstangen geïnstalleerd om extra vuldruk (meer dan 2,2 bar) om te zetten in vermogen, omdat ze een verhoogde dynamische drukverhouding moeten aankunnen. Het inlaatspruitstuk van koolstofvezel is om dezelfde reden dikker en versterkt dan het standaarditem. Aangepaste, eenmalige Inconel-uitlaatspruitstukken zijn 3D-geprint via lasersintering door Akrapovič en leiden tot grotere turbo's in combinatie met externe wastegates, die uitmonden in zeer korte uitlaten en speciale uitlaatpijpen die achter de voorwielen uitkomen.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 3

98RON hernieuwbare racebrandstof
De motor loopt op 98RON hernieuwbare racebrandstof. De brandstof is een speciale mix van geavanceerde biobrandstoffen die speciaal is ontworpen voor de autosport, en is een technologische opstap naar duurzaam geproduceerde eFuel met een broeikasgasreductie tot 85 procent. De krachtige motor stelt extra eisen aan het koelsysteem en voor Pikes Peak heeft het engineeringteam een secundair koelsysteem ontwikkeld dat achter in de auto is geïnstalleerd. Luchtinlaten vervangen de achterruiten en leiden lucht door een secundaire radiator die wordt afgevoerd via kanalen in het kofferdeksel. Het systeem werkt via een speciale secundaire waterpomp.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 4

Versnellingsbak
De versnellingsbak is de standaard race-unit van Bentley, die al is ontworpen om de betrokken koppelbelastingen aan te kunnen. Daarvoor is ook de diameter van de achterste aandrijfas vergroot, om extra duurzaamheid te bieden. De versnellingsbak gebruikt een speciaal geformuleerd smeermiddel dat speciaal voor de auto is gemaakt door Mobil1, die ook hoogwaardige olie voor de motor heeft geleverd.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 5

Chassis
Het chassis is afgesteld en afgesteld op het specifieke karakter van de Pikes Pikes-baan. Zowel de voor- als de achteras hebben aanzienlijk minder camber dan de standaard Continental GT3-setup, waardoor de auto zich richt op prestaties in bochten bij lage snelheden. De zachtste veren en stabilisatorstangen uit het Bentley-assortiment zijn gemonteerd, om meer beweging in de body mogelijk te maken en zo de gewichtsoverdracht bij het remmen te maximaliseren. De remmen zelf zijn watergekoeld om de verhoogde belastingen aan te kunnen die een totale aanval op de baan met zich meebrengt.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 6

Aerodynamische aanpassingen
De aerodynamische aanpassingen zorgen voor een 30 procent toename van de totale neerwaartse kracht op zeeniveau, terwijl de aerodynamische balans tussen voor- en achterkant van de auto behouden blijft. Dit is inmiddels bevestigd tijdens de eerste circuitsessies. De grootste achtervleugel die ooit op een Bentley is gemonteerd, domineert de achterkant van de auto en zit boven een zeer efficiënte achter diffusor die de transaxle-versnellingsbak omringt. Om de aerodynamische balans van voor naar achter te behouden, zijn deze apparaten gekoppeld aan een uitgebreid aerodynamisch pakket aan de voorkant, bestaande uit een frontsplitter met twee vlakken geflankeerd door afzonderlijke duikvliegtuigen. De meeste van deze onderdelen zijn gemaakt van koolstof-nylonfilament met behulp van snelle prototype-, additieve fabricagetechnieken in de Bentley-fabriek in Crewe.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 7

Fraai uiterlijk
De auto is in zijn racekleuren schitterend om te zien, die het zwart-en-gouden thema van Roger Clark Motorsport (die de auto in de UK bestierd) combineert met Bentley's direct herkenbare Pikes Peak-bergafbeelding die te zien was op de Pikes Peak-varianten van de auto, de Bentayga en de Continental GT.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 8

Een buitengewoon team voor een Triple Crown-poging
Bentley's topproject Pikes Peak - zijn bod op het derde en laatste deel van een triple crown - wordt uitgevoerd in samenwerking met het Britse Continental GT3-klantenteam Fastr, die met succes campagne hebben gevoerd met hun Bentley-raceauto tijdens time attack wedstrijden verreden door het hele land. Technische teams van Bentley en Fastr hebben samengewerkt met specialisten van

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 9

Triple Crown
Bentley's topproject Pikes Peak - zijn bod op het derde en laatste deel van een triple crown - wordt uitgevoerd in samenwerking met het Britse Continental GT3-klantenteam Fastr, die met succes campagne hebben gevoerd met hun Bentley-raceauto in time attack wedstrijden in het hele land. Technische teams van Bentley en Fastr hebben samengewerkt met specialisten van M-Sport in Cumbria, om het maximale uit het Continental GT3-pakket te halen, dat door hetzelfde team in Colorado zal worden gebruikt.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 10

Twee testprogramma’s
Twee parallelle testprogramma's hebben de afgelopen weken veelbelovende resultaten opgeleverd. Bij aankomst in de Verenigde Staten werd de Continental GT3 Pikes Peak onmiddellijk aan de tand gevoeld met twee ontwikkelingstests voor de chassisopstelling in Willow Springs. Vervolgens vonden tests op grote hoogte plaats in Aspen, Colorado, waarbij de nadruk lag op motorprestaties en kalibratie. Ondertussen, terug aan de basis van M-Sport in Cumbria, heeft een ontwikkelingsmotor op een zwaar belaste testbank gedraaid, waarbij de prestaties van de hernieuwbare brandstof die door Bentley voor het evenement is geselecteerd, nu worden geëvalueerd en als uitkomst krachtige en betrouwbare resultaten tevoorschijn toveren.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 11

156 bochten in minder dan 10 minuten…
Om het record te breken, moet de auto de bijna 5.000 voet hoge klim, die 156 bochten omvat, met een gemiddelde snelheid van meer dan 129 km/u afleggen, om in minder dan negen minuten en 36 seconden over de finish te komen. Drievoudig Pikes Peak-kampioen en voormalig 'King of the Mountain' Rhys Millen (NZ) keert terug om ermee te rijden, nadat hij de twee bestaande Pikes Peak-records van Bentley al heeft veroverd: het productie-SUV-record dat in 2018 werd behaald met een Bentayga W12 en het regelrechte productieautorecord scoorde hij in 2019 met een Continental GT.

De Continental GT3 Pikes Peak zet zijn laatste test- en ontwikkelingsactiviteiten de komende twee weken voort, voorafgaand aan de 99e editie van de Pikes Peak International Hill Climb op 27 juni.

Bentley Continental GT3 Pikes Peak-racer 12

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS